Akustyk
Piotr Słapa
Odpocznijmy na chwilę od gry pazurkiem oraz palcami. Czas popracować nad kostkowaniem... Tym razem omówimy jeden z podstawowych sposobów wydobywania dźwięku na gitarze akustycznej. Popularna kostka ma kilka nazw, z którymi pewnie się spotkaliście...
Bas
Kamil Skwara
Feeling jest bardzo istotną sprawą w muzyce, bowiem muzyka bez uczuć traci swoją moc i wartość.
Metal
Sławomir Sobczak
Trudno wyobrazić sobie szeroko pojętą muzykę metalową bez gitarzystów specjalizujących się w pobijaniu kolejnych rekordów prędkości.
Jazz
Piotr Lemański
Perfekcyjne opanowanie umiejętności grania równych swingujących ćwierćnut może niektórym z Was wydać się mało przydatne w dzisiejszych czasach, ale prawda jest taka, że bez tego nie macie dalej co myśleć o zgłębianiu tajników akompaniamentu.
Jazz-rock
Robert Lewandowski
Wśród następstw harmonicznych, stosowanych w muzyce jazzowej i gatunkach pokrewnych, progresja II-V-I jest następstwem wykorzystywanym chyba najczęściej.
Tapping
Adam Fulara
Witam serdecznie w pierwszym odcinku moich warsztatów tappingu.Tak się zastanawiałem, jaki właściwie postawić sobie cel, przygotowując kolejne odcinki warsztatów poświęconych tej technice, i mam pewną koncepcję.
Blues
Katarzyna Maliszewska
Na początek wyobraźmy sobie pewną sytuację. W Twoim mieście są organizowane regularnie otwarte, bluesowe jam session dla instrumentalistów i wokalistów, którym nieobcy jest blues...
Czyli coś dla gitarzystów akustycznych, którzy zawsze z zazdrością patrzyli na grę basistów...
Basista musi umieć słuchać i wyraźnie słyszeć cały zespół, ponieważ musi on grać rytmicznie z perkusistą, melodycznie z wokalistą i z całą resztą zespołu.
Nie będzie chyba zaskoczeniem stwierdzenie, że w muzyce spod znaku cięższych brzmień często stosuje się akordy pozbawione tercji.
Złożoność i wielorakość spraw związanych z wykonywaniem muzyki jazzowej na gitarze sprawiła, że gdy tylko rozpoczynam omawianie jakiegoś problemu,to natychmiast w głębi duszy rodzi się przekonanie, iż trzeba jak najszybciej poruszyć kolejne, niecierpiące zwłoki zagadnienia.
Gitarzyści elektryczni na ogół używają kostki zarówno do gry solowej, jak i do akompaniamentu. Jednak w wielu sytuacjach znacznie lepiej jest grać akordy palcami prawej ręki.
Solo
Radek Chwieralski
Miesiąc temu omówiłem ogólne założenia tematu budowy kompozycji oraz aranżu. Tym razem wracamy jednak do nieco bardziej teoretycznych zagadnień.
Podstawowa bluesowa paleta pięciu kolorów, które poznaliśmy w poprzednich odcinkach, to pentatonika. Melodia złożona z pięciu dźwięków.
W poprzednim odcinku poruszyliśmy temat niezależności kciuka. W dzisiejszych warsztatach będziemy go kontynuować.
Muzyka ma z reguły pozytywne i twórcze działanie na człowieka. Kiedy chwytamy za gitarę i zapominamy o wszystkich sprawach, pojawia się prawdziwa wolność.
Skoro w tym wydaniu "Gitarzysty" tak wiele miejsca poświęcamy shredderom, to nie sposób pominąć ich w naszych warsztatach...
Kiedy tak przyglądam się ostatnim artykułom poruszającym problemy modulacji, to widzę, że zaplanowany początkowo spacer po ścieżkach harmonii niepostrzeżenie zmienił się w obóz przetrwania...
Jak wiemy, od każdego stopnia skali durowej można zbudować inną, nową skalę.
W odcinku warsztatów dotyczącym improwizacji wspominałem o tym, że powinna mieć ona swój początek, rozwinięcie oraz zakończenie.
...
23