Blues
Katarzyna Maliszewska
Jak mam zagrać swoje pierwsze solo? Myślę, że odpowiedzi na to pytanie jest tak wiele, jak wiele jest osób, które je sobie zadaje.
Akustyk
Piotr Słapa
W tym odcinku zajmiemy się jednym z ciekawszych stylów gitarowych. Czas wyjaśnić, co kryje się pod pojęciem "fingerstyle".
Bas
Kamil Skwara
W tym odcinku naszego cyklu skoncentrujemy się na tym, jak ćwiczyć na gitarze basowej.
Metal
Sławomir Sobczak
W warsztatach metalowych z numeru 1/2007 "Gitarzysty" zajmowaliśmy się powerchordami, czyli dwudźwiękami składającymi się z prymy i kwinty.
Jazz
Piotr Lemański
Dwa miesiące temu rozpoczęliśmy omawianie problemu łączenia skal pochodzących z różnych tonacji. Przerobiliśmy łączenie tonacji różniącychsię jednym, dwoma lub trzema znakami przykluczowymi.
Jazz-rock
Robert Lewandowski
Najczęściej stosowanymi typami akordów są trójdźwięki durowe i molowe z opartymi na nich akordami septymowymi i nonowymi, powszechnie wykorzystywanymi w jazzie.
Solo
Radek Chwieralski
W tym miesiącu opowiem o akordach zmniejszonych, skupiając się na genezie ich powstania i omawiając ich zastosowanie.
Tę samą melodię każdy z Was zagra trochę inaczej. Jest to spowodowane zróżnicowanym reagowaniem poszczególnych osób na dany dźwięk.
Zapraszam wszystkich Czytelników magazynu "Gitarzysta" do pierwszego odcinka warsztatów poświęconych gitarze akustycznej.
Gitarzysta basowy powinien umieć tworzyć linie basu cechujące się groovem i solidnym brzmieniem, dlatego potrzebne mu są... inspiracje.
Gitarzysta rytmiczny ciężko pracujący na etacie (lub na umowę o dzieło) w najostrzejszej nawet kapeli nie powinien zapominać, że jego gitara posiada także... struny wiolinowe.
Jak zapewne pamiętacie, miesiąc temu próbowaliśmy ogrywać akordy należące do tonacji oddalonych o jeden, dwa lub trzy znaki przykluczowe.
Wielu adeptów gitary niemal od swojego pierwszego kontaktu z instrumentem próbuje grać to, co podpowiada im fantazja. Dla innych wejście w świat improwizacji jest czymś znacznie trudniejszym.
W tym miesiącu opowiem więcej o samej filozofii improwizacji, odpowiadając na pytanie: czym jest improwizacja, jak do niej podejść i jak wciągnąć słuchacza w opowiadanie wydobywające się spod naszych palców.
Rozwiązanie zagadki z poprzednich warsztatów to: Dźwięki pustych strun na całym gryfie namalują nam... pentatonikę.
Sprawne granie oktawami jest jedną z podstaw gry na gitarze basowej. Ćwiczenia tego typu to znakomity sposób na doskonalenie równości i płynności gry oraz perfekcji wykonawczej.
Muzyka rządzi się swoimi prawami, podobnie jak każda inna dziedzina sztuki. O tym, że zasady leżące u jej podstaw są bardzo złożone i sztywne, można się przekonać, biorąc do ręki choćby jeden z podręczników na temat harmonii.
Kiedy przystępujemy do analizy harmonicznej dowolnego standardu, to najczęściej już po kilku taktach pojawiają się akordy albo - co gorsza - całe ciągi akordów, które niestety nie należą do tonacji utworu.
W jednym z poprzednich odcinków naszych warsztatów analizowaliśmy strukturę bluesa opartego na trzech akordach. Tym razem pora przyjrzeć się nieco bardziej złożonemu schematowi harmonicznemu.
Ostatnio mówiliśmy o środkach artykulacyjnych, takich jak: bending, tremolo, wibrato, hammer-on, pull-off czy glissando.
...
24