Nili Brosh - porady mistrzów

Amerykańska gitarzystka, która zadziwiła Toniego MacAlpine'a, dzieli się swoją ciężko zdobytą wiedzą z lat grania na scenach całego świata.
W ciągu swojej kariery Nili występowała między innymi z takimi artystami jak Steve Vai, Paul Gilbert, Jennifer Batten, Stu Hamm i Gretchen Menn. Obecnie nagrywa i występuje z własnym zespołem, jednocześnie łącząc występy z Dannym Elfmanem, Cirque du Soleil i fikcyjnym telewizyjnym melodyjnym death-metalowym zespołem Dethklok. Biorąc pod uwagę jej imponujące CV, można założyć, że już wie już chyba wszystko… A jednak, nie jest to do końca prawda. „Przez lata popełniłam wiele błędów” przyznaje Brosh. „Moim największym problemem było to, że zawsze się spieszyłam, zwłaszcza gdy byłam młodsza. Przełożyło się to na sposób, w jaki podchodziłam do swojej kariery. Nie chodziło tu aż tak bardzo o samą muzykę – chciałam wszystkiego już teraz i doprowadzało mnie to do szału. Z natury jestem niecierpliwa, ale pracuję nad tym. Nie ma sensu panikować, gdy nic się nie dzieje lub kiedy coś, czego oczekiwaliśmy, nie wyszło. Zwykle nic nie dzieje się bez przyczyny.” Obecnie Nili próbuje podejść do swojej kariery, kierując się mottem „To maraton, a nie sprint”. „Naprawdę mi to pomaga” mówi. „Gra na gitarze to podróż na całe życie i jeśli chcesz tworzyć piękną muzykę, musisz zdać sobie sprawę, że jeśli się spieszysz, do niczego nie dojdziesz. Nie nauczysz się wszystkiego, co musisz wiedzieć, do jutra. Więc po prostu uspokój się i baw się dobrze. Nie ma znaczenia, jeśli w przyszłym tygodniu nie będziesz mógł zagrać jakiegoś kawałka. Zagrasz, kiedy będziesz gotowy.”
Wszechstronna wirtuozka ma jeszcze kilka innych mądrości, którymi może się z nami podzielić: „Wszystkie te wskazówki to lekcje i koncepcje, których musiałam się uczyć przez lata” – mówi Brosh. Oto porady absolwentki Berklee, o izraelskich korzeniach…
1. JAK NAJWIĘCEJ UCZ SIĘ Z UCHA
„Jestem wielką zwolenniczką kształcenia słuchu. Jeśli w ciągu całego życia wykonałam tysiące godzin ćwiczeń, prawdopodobnie większość z nich spędziłam na grze ze słuchu. Odkąd byłam nastolatką, transkrybowałam wszystko, co wpadło mi w ręce, wszystko ze słuchu. Częściowo było to konieczne – było to zanim pojawił się YouTube i transkrypcje w Internecie. Byłam przekonana, że rozwój zmysłu słuchu jest ważny i dla mnie był to najlepszy sposób na szybką naukę muzyki. Po pewnym czasie nie potrzebowałam już nut i tabów. Słyszałam utwór i mogłam go natychmiast odtworzyć. Nie odrzucam formalnej nauki teorii ani nauki czytania nut. Jeśli już, myślę, że świetnie jest połączyć to z grą ze słuchu. Ale pomyśl o tym: słuchasz muzyki; nie oglądasz jej na papierze. Gdybyś zabrał wszystkie taby, musiałbyś polegać na swoich uszach. A taka umiejętność pomoże ci, gdy grasz z innymi muzykami. Możesz natychmiast reagować na to, co się dzieje, ponieważ rozwinąłeś swoją muzyczną świadomość.”
2. ZWOLNIJ
„Kwestia metronomu jest ważna i polecam każdemu używanie tego urządzenia. Ale nie musisz używać metronomu – możesz być swoim własnym chronometrażystą. Niezależnie od tego, co grasz, czy jest to ćwiczenie, czy piosenka, musisz znaleźć swoje komfortowe tempo. Nieważne, jak trudne coś jest – jeśli wystarczająco zwolnisz, będziesz w stanie rozbić wszystkie elementy na części pierwsze, a potem to na nowo poskładać. Coś, co przeleciało obok ciebie i na początku nie miało żadnego sensu, teraz dotrze do ciebie w sposób, który możesz zrozumieć. Mamy tendencję do szybkich ćwiczeń, ale nie mamy nawet czasu, by usłyszeć co gramy lub zrozumieć, co robią nasze palce. To nie pomaga. Zwolnij i chłoń to, co grasz całym sobą. Zabrzmisz dużo lepiej, jeśli będziesz grać w swoim komfortowym tempie.”
3. ODŁÓŻ GITARĘ
„Nie wszystko, co gram, ekscytuje mnie przez cały czas. Jak każdy mam lepsze i gorsze dni. Ale mam kilka sposobów na otrząśnięcie się z letargu. Jedną z rzeczy, które staram się robić, jest nauczenie się czegoś nowego w nadziei, że to poszerzy moje słownictwo. Może to być zupełnie inny gatunek lub coś dziwnego, czego zwykle nie robięcokolwiek, co wyrwie mnie z tego, co znam. Jeśli to nie zadziała, przyjmuję bardziej radykalne podejście: po prostu odkładam gitarę i zanurzam się w czymkolwiek, co nie jest muzyką ani grą na gitarze. Będę oglądać filmy lub czytać książki. Pójdę do muzeum lub wyjdę na zewnątrz i będę eksplorować przyrodę. Będę się bawić z moim psem. To świetny sposób na reset i uzyskanie świeżego sposobu myślenia. Po pewnym czasie zdaję sobie sprawę, że znów biorę do ręki gitarę i nie mogę się doczekać, aż zacznę grać”.
4. BĄDŹ DOBRYM CZŁOWIEKIEM
„Zdziwiłbyś się, jak nierozważni i niewiarygodni potrafią być muzycy. Niezależnie od tego, czy pojawiają się za późno, w ogóle się nie pojawiają, czy nie odrabiając pracy domowej i przygotowując się do koncertu tuż przed wyjściem na scenę… To zdumiewające, jak niektórzy ludzie się zachowują. Widziałam, jak muzycy byli niezwykle niegrzeczni wobec innych muzyków lub członków ekipy. A trzeba wiedzieć co można, a czego nie powinno się robić. Nikt nie chce przebywać w towarzystwie palanta. To powinno być oczywiste, ale po tym co widziałam w trasach czuję, że trzeba to powiedzieć głośno: musisz być dobrym człowiekiem i umieć pracować z innymi. Trzeba być przyjacielem innych ludzi, takim bez ukrytych motywów. Zasadniczo musisz działać w świecie tak, jakbyś robił cokolwiek innego. To, że jesteś muzykiem, nie sprawia, że jesteś wyjątkowy. Możesz być niesamowitym wymiataczem, ale zawsze znajdzie się ktoś, kto może cię zastąpić.”
5. JEŚLI NIE JEST ZEPSUTE, NIE NAPRAWIAJ TEGO
„Gitarzyści mają tendencję do wpadania w obsesję na punkcie najnowocześniejszej gitary lub innego sprzętu. To tak, jakby myśleli: gdybym miał tę nową, błyszczącą rzecz, to byłoby rozwiązanie wszystkich moich problemów. Prawda jest taka, że nawet najdroższa gitara na świecie nie poprawi Twojej gry. To zależy tylko od Ciebie. To ty musisz udoskonalić swój talent muzyczny. W twoim przedziale cenowym z pewnością jest jakaś dobra gitara, która trzyma strój, brzmi dobrze i nie przeszkadza ci, gdy na niej grasz. Dostępnych jest wiele rodzajów niedrogiego sprzętu, za pomocą którego możesz uzyskać brzmienie, jakiego szukasz. Być może już masz te narzędzia, a jeśli tak, nie martw się o szukanie czegoś innego. Zajmij się muzyką.”
6. DO DZIEWCZYN: NIE JEST DZIWNE BYĆ GITARZYSTKĄ
„Dorastałam z braćmi i nie miałam sióstr, więc przebywanie w towarzystwie chłopaków było dla mnie bardzo naturalne. Nikt mi nigdy nie powiedział: „Gra na gitarze to nie jest coś dla dziewczyn”. Ta koncepcja po prostu nie przyszła mi do głowy. Granie muzyki na gitarze wydawało mi się czymś naturalnym. Nigdy tak naprawdę nie przyszło mi do głowy, że nie ma zbyt wielu gitarzystek, ponieważ nigdy nie myślałam, że płeć ma znaczenie, jeśli chodzi o muzykę. To moja rada dla innych dziewczyn, które dopiero zaczynają przygodę z gitarą: nie myśl o tym. To naprawdę nie powinno mieć znaczenia. Jeśli chcesz grać na gitarze, to graj na niej. Nie musisz w to wchodzić, myśląc, że musisz postępować inaczej. Nie jesteś „żeńskim gitarzystą”. Jesteś gitarzystką. Na szczęście wiele się zmieniło, jeśli chodzi o kobiety grające na gitarze w zespołach. Kiedyś uważano to za nowość, ale teraz jest to po prostu tym, czym jest”.