Metal
Sławomir Sobczak
Dave Mustaine to gitarzysta, którego nie trzeba przedstawiać. Warto jednak poznać jego styl, szczególnie w kwestii gry rytmicznej
Jazz
Piotr Lemański
Myślę, że 10 miesięcy rozmawiania o skalach to wystarczający powód, aby zrobić sobie małą przerwę i na chwilę skupić się na różnych środkach wyrazu, którymi dysponuje dziś jazzowy gitarzysta
Jazz-rock
Robert Lewandowski
W poprzednim miesiącu udaliśmy się w muzyczną podróż do Indii. Tym razem proponuję wypad nieco bliżej - na krańce naszego kontynentu, gdzie Europa spotyka się z Afryką
Solo
Radek Chwieralski
W tym miesiącu odejdziemy od zagadnień dotyczących harmonii i przejdziemy bardziej w stronę rytmu.
Blues
Jarek Dobrzański
Ogrywanie to brzydkie słowo, bo przywodzi na myśl gotowe recepty w postaci skal, pasaży, które często sprawiają, że zaczynamy kierować się bardziej kształtami na gryfie niż tworzeniem melodii.
Panująca obecnie moda na brzmienia lampowe, urządzenia utrzymane w stylistyce vintage i starannie postarzane gitary sprawia, że...
Zgodnie z tym, co obiecałem miesiąc temu, tym razem porozmawiamy o kolejnej skali molowej - skali frygijskiej
Czas wakacji sprzyja podróżom, nie tylko tym rzeczywistym. Ci, którzy z różnych powodów muszą zostać w domu, mogą odbywać muzyczne podróże wyobraźni z gitarami w rękach
W tym miesiącu kontynuujemy poprzedni temat, czyli koło kwartowe czy też ciąg kwartowy
Miłośnicy bluesa często przypominają tym, którzy rzadko słuchają tej muzyki, że blues to nie tylko depresyjne zawodzeniew wolnym tempie
Chociaż pora roku nie sprzyja wycieczkom na lodowisko, to w każdej chwili możemy się poślizgać w domu... po strunach naszej gitary
Nie da się ukryć, że skale dominantowe są chyba najczęściej występującymi skalami, których nie da się w muzyce jazzowej przecenić
Wpływu muzyki bluesowej na muzykę rockową, rozrywkową i jazzową nie sposób przecenić
Tym razem opowiem o podstawowych kadencjach, czyli znanych progresjach akordów, a także o kole kwintowym, kwartowym i improwizacji wokół niego
Żadna z gitarowych technik artykulacyjnych nie zbliży nas do istoty bluesa tak bardzo, jak slide
Prezentowana w tym miesiącu transkrypcja utworu "Without Judgement" grupy Death jest dobrą okazją do przypomnienia sylwetki niezapomnianego Chucka Schuldinera
Miesiąc temu poszliśmy dosyć daleko w naszych teoretycznych rozważaniach, ale sądzę, że było to konieczne do dalszych rozmów na temat skal dominantowych
Mimo że myśl, czyli zamysł muzyczny, zdaje się być najistotniejszym elementem w muzyce, nie można jednak nie doceniać znaczenia drugiej strony medalu - strony technicznej, wyrażającej się w sprawności instrumentalisty
Oto kolejne skale orientalne:
Glissando to chyba druga (po podciąganiu) ulubiona technika artykulacyjna gitarzystów bluesowych
...
26