Metal
Sławomir Sobczak
Umiejętność sprawnego kostkowania w grze rytmicznej jest podstawą, na bazie której można budować zapadające w pamięć riffy.
Jazz
Piotr Lemański
Dzisiaj przechodzimy do miejsca, które, jak mogę przypuszczać nie każdemu się spodoba, czyli do tonacji Db-dur. Niech wam jednak nawet przez chwilę nie zadrży ręka, bowiem sposobów na opanowywanie poszczególnych, „trudniejszych” tonacji jest kilka.
Akustyk
Piotr Słapa
Dziś będziemy szukać inspiracji w alternatywnych strojach, które stwarzają zupełnie nowe możliwości przy komponowaniu muzyki oraz całkowicie zmieniają podejście do instrumentu od strony technicznej.
Mieliśmy już okazję zajmować się techniką hammer-on. Tym razem przećwiczymy sobie zagrywki bazujące na kolejnej technice typu legato: pull-off.
Rozwój, któremu podlegamy, pozwala na sięganie nie tylko po bardziej skomplikowane utwory, lecz także na improwizację w coraz szybszych tempach.
Dziś ponownie przeniesiemy się do stolicy muzyki country – Nashville – i zagramy motyw, który powinien mieć w repertuarze każdy gitarzysta fingerstyle.
W tym miesiącu kontynuujemy temat zapoczątkowany w numerze marcowym, a mianowicie ćwiczenie riffów granych w okolicy pozycji XII.
Nasze poprzednie spotkanie zakończyliśmy na prezentacji fragmentu parkerowskiego bluesa w tonacji F, fragmentu, przypomnę, zawierającego powrót z subdominanty Bb na tonikę F...
Dzisiaj podobnie jak Marty McFly w kultowym filmie przeniesiemy się do lat 50. i zagramy niezwykle popularną melodię, którą napisał Pat Ballard i zarejestrował z zespołem The Chordettes.
Kwarta to bardzo łatwy do zagrania na gitarze interwał, ponieważ występuje ona pomiędzy dowolnymi sąsiadującymi ze sobą strunami (oprócz B2 i G3).
Każdy z nas pamięta te czasy, kiedy to do ogrywania "Autumn Leaves" używał gamy Bb-dur nie zawracając sobie głowy poszczególnymi skalami czy akordami, które dla wielu początkujących gitarzystów były wtedy poza wszelką kontrolą.
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy serię ćwiczeń, które pomogą wzmocnić obie dłonie.
Gra na gitarze w dużym stopniu opiera się na zagrywkach, czyli krótkich frazach, na bazie których tworzony jest szkielet utworu. Spróbujmy przyjrzeć się im bliżej.
Pamiętam, jak na lekcji fortepianu pytałem się mojego nauczyciela po co mam ćwiczyć te wszystkie nudne gamy i pasaże, na dodatek w różnych kombinacjach, tzn. tercjach, sekstach, równolegle, rozbieżnie itp.
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych będziemy się inspirować piękną kompozycją wirtuoza gitary elektrycznej, Joe Satrianiego.
Gra rytmiczna to nie tylko precyzyjne odmierzanie wartości rytmicznych i tłumienie strun. To również umiejętność wykorzystania bardziej subtelnych technik, takich jak np. podciągnięcia.
Dzisiaj zajmiemy się po raz kolejny skalą zmniejszoną, będzie to skala „półton-cały ton”, czyli skala, którą czasami będziemy używać do ogrywania akordu zmniejszonego, ale przede wszystkim – i o tym będzie mowa – będziemy stosować ją do ogrywania akordu dominantowego.
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy fragment utworu legendarnej grupy Bon Jovi, uznawanego dzisiaj za klasyk muzyki rockowej i zajmującego ważną pozycję w dyskografii tego zespołu.
Hammer-on to jedna z najbardziej podstawowych technik stosowanych podczas gry na gitarze. Jest przydatna nie tylko podczas gry solowej, ale również przy partiach rytmicznych.
Zafascynowani skalami, dźwiękami akordowymi, wszelkiego rodzaju substytutami trytonowymi, skoncentrowani na tajemnicach improwizacji zapominamy, że gitara jest instrumentem harmonicznym...
Poprzednia
1
...