Jazz
Piotr Lemański
Nasze poprzednie spotkanie zakończyliśmy na prezentacji fragmentu parkerowskiego bluesa w tonacji F, fragmentu, przypomnę, zawierającego powrót z subdominanty Bb na tonikę F...
Akustyk
Piotr Słapa
Dzisiaj podobnie jak Marty McFly w kultowym filmie przeniesiemy się do lat 50. i zagramy niezwykle popularną melodię, którą napisał Pat Ballard i zarejestrował z zespołem The Chordettes.
Metal
Sławomir Sobczak
Kwarta to bardzo łatwy do zagrania na gitarze interwał, ponieważ występuje ona pomiędzy dowolnymi sąsiadującymi ze sobą strunami (oprócz B2 i G3).
Każdy z nas pamięta te czasy, kiedy to do ogrywania "Autumn Leaves" używał gamy Bb-dur nie zawracając sobie głowy poszczególnymi skalami czy akordami, które dla wielu początkujących gitarzystów były wtedy poza wszelką kontrolą.
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy serię ćwiczeń, które pomogą wzmocnić obie dłonie.
Gra na gitarze w dużym stopniu opiera się na zagrywkach, czyli krótkich frazach, na bazie których tworzony jest szkielet utworu. Spróbujmy przyjrzeć się im bliżej.
Pamiętam, jak na lekcji fortepianu pytałem się mojego nauczyciela po co mam ćwiczyć te wszystkie nudne gamy i pasaże, na dodatek w różnych kombinacjach, tzn. tercjach, sekstach, równolegle, rozbieżnie itp.
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych będziemy się inspirować piękną kompozycją wirtuoza gitary elektrycznej, Joe Satrianiego.
Gra rytmiczna to nie tylko precyzyjne odmierzanie wartości rytmicznych i tłumienie strun. To również umiejętność wykorzystania bardziej subtelnych technik, takich jak np. podciągnięcia.
Dzisiaj zajmiemy się po raz kolejny skalą zmniejszoną, będzie to skala „półton-cały ton”, czyli skala, którą czasami będziemy używać do ogrywania akordu zmniejszonego, ale przede wszystkim – i o tym będzie mowa – będziemy stosować ją do ogrywania akordu dominantowego.
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy fragment utworu legendarnej grupy Bon Jovi, uznawanego dzisiaj za klasyk muzyki rockowej i zajmującego ważną pozycję w dyskografii tego zespołu.
Hammer-on to jedna z najbardziej podstawowych technik stosowanych podczas gry na gitarze. Jest przydatna nie tylko podczas gry solowej, ale również przy partiach rytmicznych.
Zafascynowani skalami, dźwiękami akordowymi, wszelkiego rodzaju substytutami trytonowymi, skoncentrowani na tajemnicach improwizacji zapominamy, że gitara jest instrumentem harmonicznym...
Miesiąc temu zagraliśmy fragmenty pięknej ballady Tommy’ego Emmanuela. Dzisiaj ponownie zmierzymy się z kompozycją i przygotujemy kolejne partie...
W tym miesiącu zajmiemy się tematem polimetrii, czyli mówiąc prosto: nałożymy na siebie dwa odmienne rodzaje metrum – parzyste i nieparzyste.
Standardy jazzowe od dziesięcioleci stanowiły i nadal w wielu przypadkach stanowią podstawę repertuaru jazzowych muzyków. Jednak na początku muzycznej drogi należy się zastanowić nad doborem poznawanego repertuaru, ponieważ wiele z tych utworów oprócz niezaprzeczalnego piękna posiadać może również pewne walory edukacyjne...
Tym razem warsztat zaadresowany jest do początkujących gitarzystów. Zagramy popularną piosenkę ludową z drugiej połowy XVI wieku o tytule „Greensleeves”. Jej autorstwo przypisuje się królowi Henrykowi VIII, ale trudno potwierdzić tę legendę.
W tym miesiącu przygotowałem dla Was zestaw riffów, których motywem przewodnim są dwa interwały: septyma i oktawa. Sprawdźmy zatem, co można z nimi zrobić!
Wydawać by się mogło, że w dobie komputerów i wszelkiego rodzaju urządzeń wzbogacających brzmienie gitary, technika oktawowa przechodzi powoli w zapomnienie...
W dzisiejszym warsztacie będziemy pracować nad szybkością, dynamiką oraz precyzją prawej ręki…
Poprzednia
1
...