Rock
Piotr Szarna
Akord zmniejszony występuje w harmonii popularnych utworów znacznie rzadziej, jednak wprowadza od razu zauważalną zmianę klimatu. Jeśli zagłębimy się nieco bardziej w ten temat okaże się, że zbudowanego na jego bazie czterodźwięku możemy użyć dużo szerzej ogrywając nim znacznie większą ilość akordów.
Jazz
Piotr Lemański
Zgodnie z grudniową tradycją dzisiaj będziemy grać coś bardziej świątecznego, ale tym razem nie jest to kolęda na gitarę solo tylko kilka fragmentów świątecznych amerykańskich piosenek, które po kilkudziesięciu latach traktowane są przez większość muzyków jazzowych na równi z klasycznymi standardami.
Metal
Sławomir Sobczak
Kwarta i kwinta stanowią podstawowy budulec wielu riffów, przy czym z reguły są to interwały stosowane jako składnik wielodźwięków. Sprawdźmy, jak jeszcze można je wykorzystać.
Jesień nie należy do pór roku, w których można narzekać na nadmiar optymizmu. Zamiast z tym walczyć, może lepiej wykorzystać chandrę w twórczy sposób?
W tym miesiącu zapuścimy się w rejony związane z brzmieniem skali lidyjskiej, poprzez interwał trytonu wprowadzającej intrygujący klimat i często używanej przez gitarzystów w instrumentalnej muzyce rockowej
Częstotliwość występowania skal zmniejszonych nie może się równać ze skalami modalnymi, niemniej jednak sam fakt, że w harmonii co jakiś czas pojawia się akord zmniejszony obliguje nas do opanowania zarówno skali cały ton-półton jak i półton-cały ton.
Tym razem zajmiemy się bardzo prostym tematem, mianowicie tłumieniem strun.
Osiągnięcie profesjonalnego poziomu gry wiąże się nie tylko z pracą nad improwizacją po najróżniejszych schematach harmonicznych, ale również z wielogodzinnymi ćwiczeniami w celu osiągnięcia określonego poziomu technicznego.
Jeśli do tej pory, grając dwudźwięki, z reguły wybieraliście kwinty, to najwyższa pora na wyjście poza ten interwał.
Dla małego oddechu zostawimy zapowiadane miesiąc temu, bardziej techniczne legatowe połamańce i zatrzymamy się na chwilę przy dosyć istotnym układzie dźwięków, tworzącym, nieco dziwnie nazywane, akordy i arpeggia półzmniejszone.
Ponieważ miesiąc temu nauczyliśmy się grać akordowo temat, i to zarówno w wersji "z sekcją rytmiczną" jak i w wersji "solo", to dzisiaj w ramach rekompensaty, poszerzymy swoje umiejętności o tworzenie akompaniamentu.
Akustyk
Piotr Słapa
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy aranżację fingerstyle wspaniałego utworu zespołu The Beatles.
Witam w kolejnej części poświęconej technice legato. W tym warsztacie do zmagań lewej ręki dołączymy jeszcze elementy gry sweep-picking, które pomogą w ciekawszy sposób połączyć nasze legatowe przebiegi na podstrunnicy.
Dzisiaj poznacie sylwetkę jednego z największych wirtuozów gitary akustycznej młodego pokolenia, Walijczyka odkrytego przez samego Tommy'ego Emmanuela.
Najniższy dźwięk akordu w postaci zasadniczej to pryma, i to od niej bierze się nazwa danego wielodźwięku. A co z jego najwyższym składnikiem? Czy ma on większe znaczenie? Przekonajmy się!
W tym odcinku pozostaniemy jeszcze w klimacie poprzedniego warsztatu, a omawianą tam progresję wykorzystamy do stworzenia już nieco bardziej praktycznej i ciekawszej solówki.
Nie jest ważne ile godzin ćwiczysz - ważne jest jak ćwiczysz. Mamy XXI wiek i coraz więcej profesjonalnych podręczników dla jazzowych gitarzystów. Wiadomo więc "co ćwiczyć", ale nie zawsze "jak pracować", by osiągnąć jak najlepsze rezultaty.
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy bluesowy utwór "Dario’s Gospel".
Pauza podobno oznacza ciszę i fragment frazy, w którym dany instrument muzyczny nie wydaje z siebie żadnego dźwięku. Tak to wygląda w teorii, a jak jest naprawdę?
Poprzednio dotknęliśmy pojęcia dominanty, która związana jest ściśle z septymowym akordem durowym. W naszym warsztacie będziemy kontynuowali ten temat i przy okazji spróbujemy w praktyce przećwiczyć bluesowy układ akordów w tonacji A.
...
7