Blues
Katarzyna Maliszewska
Przy okazji ostatniego warsztatu napisałam parę słów o gitarzyście, któremu warto poświęcić chwilę uwagi. Robben Ford - bo o nim mowa - w ciekawy sposób potrafi zagrać nutę jazzową w utworze, którego stylistyka jest charakterystyczna raczej dla bluesa.
Akustyk
Piotr Słapa
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy ciekawą aranżacje utworu "After You’ve Gone" amerykańskiej legendy gitary fingerstyle.
Metal
Sławomir Sobczak
W tym miesiącu zajmiemy się tematem polimetrii, czyli mówiąc prosto: nałożymy na siebie dwa odmienne rodzaje metrum - parzyste i nieparzyste.
Rock
Piotr Szarna
Witam wszystkich w pierwszym odcinku nowego, rockowego cyklu warsztatów.
Jazz
Piotr Lemański
Nie od dzisiaj hasło "ćwiczenia techniczne" kojarzy się przede wszystkim z poprawą szybkości gry. W rzeczywistości, chodzi jednak bardziej o opanowanie swobodnej artykulacji.
Poznaliśmy ostatnio paletę kolorów diminished scale (tzw. skali zmniejszonej), funkcjonującej również pod nazwą "półton - cały ton". Naszkicowaliśmy ją na gryfie, wymalowaliśmy znane nam i mieszczące się w tej skali akordy...
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych będziemy kontynuować temat gry rytmicznej. W poprzednim warsztacie pracowaliśmy nad akompaniamentem przy użyciu palców.
Rytm składający się z jednej ósemki i dwóch szesnastek stał się znakiem rozpoznawczym zespołów heavymetalowych z lat 80., choć nie tylko.
Gitara od zarania dziejów była zawsze instrumentem polifonicznym. Niestety, wielu dzisiejszych gitarzystów zapomina o tym, poświęcając tysiące godzin na coraz szybsze wydobywanie pojedynczych dźwięków.
Jazz-rock
Robert Lewandowski
"Dobre improwizowanie polega na nuceniu melodii w głowie i jednoczesnym graniu tej melodii na instrumencie".
Wiemy już, że fundament dla bluesa 12-taktowego tworzą trzy akordy z septymą małą, a każdy z nich pełni ściśle określoną rolę.
W tym warsztacie gitary akustycznej stworzymy iluzję brzmienia całego zespołu na jednym instrumencie.
Zagranie dwóch dźwięków oddalonych od siebie o interwał kwarty nie jest wielkim wyczynem, w czym duża zasługa kwartowego stroju gitary.
W świadomości większości gitarzystów ciągle jeszcze istnieje przekonanie, że na gitarze można grać albo pojedynczym dźwiękiem, albo akordami.
Opanowanie podstawowych akordów na gryfie to dopiero początek przygody z gitarową harmonią.
Przy okazji majowego warsztatu zapoznaliśmy się z 12-taktową formą bluesa w tonacji A. Idąc za Waszymi głosami, poruszyłam temat dotyczący techniki grania palcami, a przedstawiony materiał ukierunkowałam również na gitarzystów, którzy chcą poznać zapis nutowy.
W tym warsztacie gitary akustycznej popracujemy nad elementem, który często jest zaniedbywany przez gitarzystów, czyli nad sprawnością kciuka lewej ręki.
Zazwyczaj akcentujemy te nuty, które wypadają na silnych częściach taktów i jednocześnie są kostkowane z góry na dół.
Blues jazzowy różni się od klasycznego czarnego bluesa, a główne różnice to rozbudowana harmonia i odmienne podejście do improwizacji.
Kontynuując myśl warsztatu bluesowego sprzed miesiąca chcę Wam tym razem zaproponować 12-taktową formę bluesa w tonacji A.
...
9