Jazz
Piotr Lemański
Przychodzi taki moment w życiu każdego muzyka, że zapisana harmonia staje się trochę nudna. I co wtedy? Poddajemy się? Oczywiście, że nie - tym razem kilka pomysłów jak owej nudzie zaradzić...
Akustyk
Piotr Słapa
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy kolędę "Cicha Noc" w aranżacji na gitarę fingerstyle.
Metal
Sławomir Sobczak
W tym miesiącu zajmiemy się obiegnikami - niepozornymi sekwencjami dźwięków, które pomimo swojej prostoty potrafią wydatnie wzbogacić większość riffów.
Rock
Piotr Szarna
Zatrzymajmy się na chwilę przy wprowadzonym ostatnio wątku molu harmonicznego, wykorzystującego bazową skalę molową harmoniczną.
Każda pora roku ma swoje "kalendarzowe" standardy, tak więc myślę, że spokojnie można odłożyć na półkę "Summertime" czy "Sunny". Na jesienne, mgliste poranki jesteśmy, jak sądzę, przygotowani.
Wzmacniamy siłę palców oraz zasięg dłoni.
Po poznaniu dwóch najważniejszych skal molowych bardzo często wykorzystywanych w muzyce rockowej (i nie tylko) możemy spróbować przyjrzeć się bardziej konkretnemu zastosowaniu ich w praktyce.
Muzyka jest jak język, którym się posługujemy na co dzień. Posiada swoją gramatykę i ortografię. Są reguły i wyjątki. Są opowiadania i wiersze...
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych poszerzymy wachlarz umiejętności o technikę kostkowania hybrydowego.
W tym miesiącu powracamy do jednej z fundamentalnych kwestii związanych z kostkowaniem, a mianowicie do kierunku, w którym atakujemy struny.
W nowoczesnej muzyce rockowej molowy charakter utworów, a już szczególnie solówek, spotyka się znacznie częściej niż durowy, a bardzo wielu gitarzystów uwielbia melancholijne, czy nawet mroczne i groźne klimaty. I nie ma to nic wspólnego ze smutkiem, nierzadko kojarzonym z minorowymi tonacjami.
Zanim przejdziemy do ostatniej grupy akordów - czyli tych, które mają w górnym głosie dźwięki przejściowe, musimy sobie wyjaśnić kilka rzeczy związanych z układem dźwięków oraz z nazewnictwem.
W dzisiejszym odcinku warsztatów zagramy akustycznego bluesa, wykorzystując takie techniki gry jak boom-chic i walkingowe linie basu.
W zeszłym miesiącu przy okazji grania arpeggio omawialiśmy trójdźwięk, zawierający trzy najprostsze składniki stanowiące o budowie i trybie akordu molowego. W tym warsztacie zajmiemy się jego durową odmianą, leżącą u podstaw nauki harmonii i wprowadzającą też przy okazji weselszy klimat do naszych rozważań.
Ilekroć sięgam po którykolwiek podręcznik z akordami, zniechęcony ilością wszelkiego rodzaju przewrotów, pozycji (do tego wszystko to w dwunastu tonacjach), zaczynam odczuwać pewien dyskomfort.
Szukając nowych sposobów ekspresji, warto czasem wrócić do podstaw i (zamiast kręcić gałkami wzmacniaczy lub efektów) sięgnąć po takie sprawdzone środki wyrazu jak zwykłe interwały.
Zgodnie ze znanym, ludowym porzekadłem, że od przybytku techniki głowa nie boli - tylko ręce, zajmiemy się tym razem ćwiczeniowym, bardziej technicznym aspektem naszej gry.
Blues
Neville Marten
Zapraszam na kilka chwil z jednym z najsłynniejszych gitarzystów wszech czasów, będącym inspiracją dla wielu wioślarzy z listy Top 100. Jestem pewien, że zainspiruje także i Was.
Trudno wyobrazić sobie muzykę pozbawioną akcentów, w której brakowałoby tak naturalnego w odbiorze zróżnicowania dynamicznego i rytmicznego dźwięków.
Po przypomnieniu sobie obu pentatonik idealnym dopełnieniem jest skala, w której do podstawowych dźwięków pentatoniki molowej dodano 6 dźwięk, tworzący 6-stopniowy (heksatoniczny) układ dźwięków, nazywany popularnie skalą bluesową.
...
8