Blues i Dropped D

Piotr Słapa
Blues i Dropped D

W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy bluesowy utwór "Dario’s Gospel".

Blues na gitarze akustycznej można grać na wiele różnych sposobów. Jednym z nich jest przestrojenie struny basowej E o cały ton w dół (do dźwięku D) i granie na jego tle melodii. Taki strój gitary to Dropped D (DADGBE). Doskonałym przykładem użycia tego stroju jest utwór "Dario’s Gospel", którego autorem jest Daniele Bazzani. Sylwetkę tego włoskiego muzyka przedstawiłem Wam już wcześniej w akustycznych warsztatach. Daniele jest jednym z najwybitniejszych włoskich gitarzystów fingerstyle. Ma na swoim koncie ponad tysiąc koncertów i często występuje jako gość Tommy’ego Emmanuela. Legendarna firma Martin doceniła dorobek artysty, oferując mu oficjalny sponsoring. Gorąco polecam zapoznać się z twórczością Bazzaniego.

Przejdźmy do części praktycznej. "Dario’s Gospel" to dobry sposób na zapoznanie się z techniką fingerstyle. Utwór nie jest trudny do opanowania, opalcowania są proste, a melodia jest łatwa do zapamiętania. Kciuk potrąca struny basowe E, A, D, a palec wskazujący jest odpowiedzialny za strunę G, środkowy za B i serdeczny za wiolinową E. Największym wyzwaniem będzie sprawienie, aby kciuk był niezależny od reszty palców.

PRZYKŁAD zaczynamy od ogrania akordu D. Małym palcem wykonujemy slide z V do VII progu struny B i jednocześnie potrącamy kciukiem strunę basową E. Następnie dostawiamy palec serdeczny na VII próg struny G i wskazujący na V próg struny wiolinowej E. Bas potrącamy kciukiem zgodnie ze schematem: struna E - struna D. W takcie 2 trzymamy złapany wcześniej akord i wykonujemy kilka ruchów małym palcem. Przenosimy go na VII próg struny wiolinowej E, puszczamy i na koniec ponownie umieszczamy na VII progu struny B. W taktach 3-4 mamy akord G. Palec serdeczny ląduje na V progu struny E, a wskazujący na III progu struny B. Kciuk pracuje tak samo jak wcześniej. Kolejne dwa takty to powtórka z początku przykładu - ogrywamy akord D bez zmian w opalcowaniu. Na końcu taktu 6 dodajemy tylko pustą strunę wiolinową E, która prowadzi do akordu E7. Akord ten łapiemy w następujący sposób - palec środkowy chwyta II próg struny basowej E, wskazujący I próg struny G i mały III próg struny B. Ostatnia nutka w takcie 7 należy do akordu A7. Palec środkowy ląduje na II progu struny D i serdeczny na II progu struny B. W tym miejscu kciuk prawej ręki potrąca struny A oraz D.

Takty 9-10 to powtórka tego co graliśmy w taktach 1-2. Opalcowanie bez zmian. Dalej ogrywamy akord G, ale w troszkę innym opalcowaniu niż wcześniej. Palec wskazujący trzyma V próg struny basowej E, a serdeczny VII próg struny G. Dalej dokładamy mały palec na VII próg struny B i w końcówce taktu 12 go puszczamy. W takcie 13 palec serdeczny ląduje na IX progu struny D, wskazujący na VII progu struny G i mały dokładamy w odpowiednim momencie na X próg struny B. W kolejnym takcie mamy akordy G i A. Na początku taktu palec wskazujący chwyta V próg struny basowej E i mały VII próg struny B. Dalej wskazujący przeskakuje na V próg struny D i palcem serdecznym chwytamy VII próg struny G. W taktach 15-16 ogrywamy akord D. Palec serdeczny trzyma VII próg struny D, a mały VII próg struny G. Następnie puszczamy palec serdeczny i wskazujący chwyta V próg struny D. W takcie 16 palec wskazujący łapie IV próg struny D i uderzamy puste struny basowe E oraz A.



PRZYKŁAD oparty jest o sekwencje akordów, gdzie dwie struny wiolinowe są puste. W takcie 17 palec serdeczny ląduje na IX progu struny D i wskazujący na VII progu struny G. Następnie umieszczamy palec serdeczny na IX progu struny A i środkowy na VIII progu struny D. Kolejny akord to powtórzenie taktu 17. W takcie 20 palec serdeczny chwyta XI próg struny D i wskazujący IX próg struny G. W połowie taktu kształt, który trzymamy przesuwamy o cały ton w dół i ogrywamy w ten sam sposób. Takt 21 to ponowne powtórzenie taktu 17. W kolejnym takcie palec serdeczny trzyma VI próg struny D, a wskazujący IV próg struny G. Dalej palec serdeczny ląduje na V progu struny D, środkowy na IV progu struny G i wskazujący na III progu struny wiolinowej E. Teraz wystarczy, że puścimy palce serdeczny i wskazujący, a palec środkowy zostanie na miejscu. Ostatni akord w przykładzie wygląda następująco - palec serdeczny chwyta VII próg struny D, środkowy VI próg struny G i wskazujący V próg struny wiolinowej E. Takt 24 kończymy pustą struną A.

Cały utwór

Oba przykłady zagrane w odpowiedniej kolejności tworzą kompletny utwór. W nagraniach audio znajdziecie dodatkową ścieżkę, gdzie możecie posłuchać jak brzmi całość. Forma wygląda następująco: przykład 1, przykład 1, przykład 2, przykład 1. Ćwiczcie wolno i dokładnie, pamiętając o bluesowym pulsie. Odpowiednia artykulacja oraz niezależność kciuka przyjdą z czasem. Powodzenia i owocnego ćwiczenia!