W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy serię ćwiczeń, które pomogą wzmocnić obie dłonie.
Nie jest tajemnicą, że gitara akustyczna jest bardzo wymagającym instrumentem. Opanowanie go do perfekcji wymaga ogromnego poświęcenia i tysięcy godzin solidnej pracy. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia kondycja obu rąk. Silne palce mają wpływ na barwę dźwięku oraz dynamikę gry. Gotowi do pracy?
W PRZYKŁADZIE 1 zagramy bluesową zagrywkę w tonacji E, inspirowaną utworem „Jiffy Jam” Jerry’ego Reeda. Poziom trudności jest wysoki ze względu na szerokie rozciągnięcia lewej dłoni, częste wykorzystywanie małego palca oraz szybkie przebiegi. Zaczynamy od ozdobnika hammer-on z II na IV próg struny A. Na początku taktu 2 palec serdeczny wykonuje slide z V na VI próg struny D, a mały palec chwyta VI próg struny G. To wszystko na tle wybrzmiewającej pustej struny basowej E. Dalej palec wskazujący ląduje na IV progu struny E, serdeczny na VI progu struny D, a mały na VII progu struny G. W takcie 3 palec środkowy wykonuje slide z V na VI próg struny G. Na tle pustej struny A gramy kolejno V, VII i VIII próg struny B. Używamy do tego celu palców wskazującego i małego. Następnie palec środkowy będzie odpowiedzialny za VI próg struny basowej E, serdeczny za VI próg struny G, wskazujący za V próg struny B i mały za VII próg struny B. Pod koniec taktu gramy palcem serdecznym slide z VII na IX próg struny B. W kolejnym takcie palec środkowy chwyta VIII próg struny basowej E, a wskazujący VII próg struny B. Dźwięki te gramy jednocześnie.
Teraz czas na bardzo ciekawą zagrywkę zbudowaną na kilku septymowych akordach. Palec wskazujący ląduje na IX progu struny basowej E, środkowy na IX progu struny D, a serdeczny na X progu struny G. Po zagraniu trójdźwięku przesuwamy kształt akordu tak, aby palec wskazujący znalazł się na I progu struny basowej E i następnie idziemy jeszcze o pół tonu w górę. W połowie taktu 5 palec środkowy chwyta VIII próg struny basowej E, serdeczny VIII próg struny D, a wskazujący VII próg struny G. Kolejny akord graliśmy przed chwilą, więc jego opalcowanie bez zmian.
Od tego momentu motyw zapętla się i nowe elementy pojawiają się dopiero w takcie 8. Pull-off z IX do VII progu wykonujemy palcami serdecznym i wskazującym. Następnie palcem wskazującym chwytamy poprzeczkę barre na VIII progu strun D, G, B i przesuwamy ją o pół tonu w górę, aby ograć kolejne dźwięki. Przykład kończy się sekwencją czterech akordów. Przy każdym z nich mały palec znajduje się na XII progu struny wiolinowej E. Zwróćcie też uwagę na strunę D. Pierwszy dźwięk, który gramy na tej strunie to XII próg i przesuwamy go trzy razy o pół tonu w dół.
PRZYKŁAD 2 to świetna rozgrzewka inspirowana początkiem utworu „Gameshow Rag” Tommy’ego Emmanuela. W ten sposób przygotujecie palce prawej ręki do szybkiej gry. Bardzo często gram te akordy przed koncertem, aby być w dobrej formie. Zaczynamy od umieszczenia palca wskazującego na I progu struny G i środkowego na II progu struny D. Następnie palec środkowy chwyta II próg struny basowej E, serdeczny II próg struny G, a wskazujący I próg struny D. W kolejnym kroku przesuwamy kształt akordu dwukrotnie o pół tonu w górę. Nasza uwaga powinna być skoncentrowana na prawej ręce. Przy każdym z akordów schemat wygląda następująco – kciuk / palec środkowy / kciuk / palec wskazujący. Zacznijcie od wolnego tempa i stopniowo przyśpieszajcie.
W PRZYKŁADZIE 3 przenosimy się w klimaty country. W takcie 14 palec wskazujący chwyta VI próg struny G i przesuwamy go dwa razy o pół tonu w górę aż do VIII progu. Następnie nie odrywamy go i dokładamy palec środkowy na IX próg struny G. Pamiętajcie o ozdobniku hammer-on w tym miejscu. Potem palec serdeczny ląduje na X progu struny B. Opalcowanie prawej ręki wygląda następująco – kciuk jest odpowiedzialny za strunę G, wskazujący za strunę B, a środkowy za strunę wiolinową E. W takcie 16 palec środkowy chwyta VIII próg struny G, wskazujący VII próg struny B, a serdeczny VIII próg struny wiolinowej E. Następnie przesuwamy ten kształt akordu o 1.5 tonu w górę gryfu, a dalej o kolejne 1.5 tonu w okolice XIV progu. W taktach 17-18 gramy efektowny lick w oparciu o pentatoniki molową i durową.
Zaczynamy chromatycznym zejściem z XII do X progu na strunie wiolinowej E. Używamy tutaj palców serdecznego, środkowego i wskazującego. Następnie palec wskazujący wykonuje slide z VIII na IX próg struny wiolinowej E, palec środkowy chwyta X próg struny B i uderzamy pustą strunę E. Dalej mamy pull-off z VIII do VII progu struny B, przy którym zaangażujemy do pracy palce środkowy i wskazujący. Kolejny pull-off na strunie G ma takie samo opalcowanie. W końcówce taktu 17 robimy slide palcem wskazującym z V na VI próg struny G. Takt 18 zaczynamy od chwycenia palcem środkowym VII progu struny D i zagrania pustej struny G. Przykład kończymy zagrywką opartą o hammer-on z II na III próg struny A. Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Powodzenia i owocnego ćwiczenia. Do zobaczenia za miesiąc!