G6 Tunning

Piotr Słapa
G6 Tunning

Dziś będziemy szukać inspiracji w alternatywnych strojach, które stwarzają zupełnie nowe możliwości przy komponowaniu muzyki oraz całkowicie zmieniają podejście do instrumentu od strony technicznej.

Gitarzyści posługują się wieloma różnymi strojami alternatywnymi, a tych najbardziej typowych jest co najmniej trzydzieści. Każdy strój ma swój unikalny charakter i wymaga zupełnie nowego opalcowania. Wszystkie znajome kształty akordów i skal będą więc inne.

W dzisiejszym odcinku zapoznacie się ze strojem chętnie wybieranym przez takich gitarzystów jak Chet Atkins czy Tommy Emmanuel. Przy G6 Tunning instrument stroimy do akordu G6 (DGDGBE). Aby osiągnąć taki efekt, wystarczy obniżyć struny basowe E i A o cały ton w dół. Taki zabieg nie wpływa na stabilność gitary, więc można go z powodzeniem stosować w sytuacji koncertowej na scenie. Regulacja krzywizny gryfu oraz grubszy komplet strun nie będą konieczne. Za chwilę zagramy motyw inspirowany utworem "Vincent", który napisał Don McLean, a zaaranżował na gitarę solową Chet Atkins. Zwróćcie uwagę jak pięknie wyeksponowane są tutaj puste struny basowe E oraz A. To właśnie na ich tle jest grana melodia. A więc do dzieła!

Zanim zagramy pierwsze dźwięki przypominam o pracy prawej ręki w stylu fingerstyle. Kciuk odpowiedzialny jest za struny basowe E, A, D, palec wskazujący za strunę G, środkowy za B i serdeczny za wiolinową E. Palec środkowy najczęściej wydobywa dźwięki melodii. Przykład zaczynamy pojedynczymi nutami na strunach wiolinowych B i E. Na początku taktu 2 palec środkowy chwyta VII próg struny G, a serdeczny VII próg struny E. W połowie taktu mamy pull-off, który wykonujemy palcami środkowym (II próg struny D) i wskazującym (I próg struny B). Slide, który jest następny w kolejce gramy tymi samymi palcami. Dwudźwięk z połowy taktu 3 chwytamy palcami serdecznym (VII próg struny G) oraz małym (VII próg struny E). Przy dwudźwięku na IV progu struny G i III progu struny E używamy palców środkowego i wskazującego.

Takt 4 może sprawić Wam małe problemy ze względu na spore rozciągnięcie dłoni. Palec wskazujący będzie odpowiedzialny za poprzeczkę barré na strunach D, G, B, E, palec serdeczny ląduje na VII progu struny basowej E, a mały zagra dźwięki melodii na VII progu struny wiolinowej E oraz IX progu struny D. W następnym takcie nadal trzymamy poprzeczkę barré i mały palec zagra dźwięki na VII progu struny D, VII progu struny E oraz VIII progu struny B. W takcie 6 poprzeczkę barré rozszerzamy także o strunę A i mały palec gra dźwięk na VII progu struny E. W kolejnym takcie mamy serię dwudźwięków. Opalcowania wyglądają następująco: dwudźwięk E-G (palce serdeczny i wskazujący), D-F# (palce środkowy i wskazujący), C-E (palce serdeczny i mały) oraz B-D (palce środkowy i wskazujący). Takt 8 zaczynamy od złapania palcem serdecznym VIII progu struny B i środkowym VII progu struny E. W końcówce taktu mamy dwudźwięki: B-D (palce środkowy i wskazujący), A#-E (palce wskazujący i serdeczny), B-G (palce środkowy i wskazujący) oraz C-A (palce serdeczny i mały).

W taktach 9-13 powtarzamy partię, która pojawiła się już wcześniej (takty 2-6) z niewielkimi zmianami. Na początku taktu 14 palec środkowy ląduje na II progu struny G, wskazujący na I progu struny B, a serdeczny na III progu struny E. Dalej przesuwamy palec serdeczny na II próg tej samej struny, a następnie go puszczamy. W końcówce taktu palec serdeczny chwyta V próg struny G i wskazujący III próg struny E. Dokładamy mały malec na V próg struny E, aby wykonać hammer-on. W takcie 15 pierwszy dwudźwięk łapiemy palcami środkowym i wskazującym, a kolejne palcami serdecznym i małym. W następnym takcie palec wskazujący chwyta poprzeczkę barré na V progu strun D, G, B, E, a palec serdeczny ląduje na VII progu struny basowej E. Takt 17 zaczynamy od złapania palcem wskazującym poprzeczki barré na V progu strun G, B, E, a palec serdeczny chwyta VII próg struny B. W takcie 18 palec środkowy ląduje na VII progu struny G, a serdeczny na VII progu struny E.

Teraz ten sam układ palców przemieszczamy na XII próg. Pamiętajcie o ozdobniku slide. W takcie 19 jest prosta sekwencja na pojedynczych dźwiękach, zwróćcie uwagę tylko na pull-off. W taktach 20-21 powtarzamy akordy z taktów 16-17. Wykonujemy tutaj małym palcem slide z VIII do X progu na strunie E. Akord z taktu 22 łapiemy przy użyciu palca serdecznego (IX próg struny A) i wskazującego (VII próg struny E). Tutaj również jest pull-off z VIII do VII progu struny E. W takcie 23 palec wskazujący trzyma poprzeczkę na V progu strun D, G, B, E, palec serdeczny ląduje na VII progu struny basowej E, a środkowy na VI progu struny G. Mały palec dokładamy na VII próg struny E.

Na początku kolejnego taktu nadal trzymamy poprzeczkę barré tylko puszczamy palec środkowy, nadając akordowi mollowy charakter. W końcówce taktu palec serdeczny trzyma V próg struny G, a mały V próg struny wiolinowej E. Wykonujemy ozdobnik artykulacyjny slide. Pierwszy akord z taktu 25 graliśmy już w takcie 15. Po nim mamy serię dwudźwięków łapanych kolejno palcami serdecznym i małym oraz środkowym i wskazującym. Przykład kończymy pustymi strunami A, D, G, B. Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Powodzenia, owocnego ćwiczenia i do zobaczenia za miesiąc!