Akustyk
Piotr Słapa
W dzisiejszym warsztacie akustycznym zmierzymy się z popularnym utworem legendarnego amerykańskiego gitarzysty i wokalisty Merle’a Travisa.
Metal
Sławomir Sobczak
Jednym z najbardziej znanych riffów w historii metalu jest intro do utworu „Master Of Puppets” Metalliki. Nie będziemy tu omawiać tego kawałka w całości, lecz przećwiczymy motyw o podobnej budowie.
Jazz
Piotr Lemański
Blues bez względu na stopień harmonicznego zaawansowania pozostanie zawsze dwunastotaktową formą, w której tonika, subdominanta i dominanta stanowić będą podstawę harmonii.
W tym miesiącu poznacie alternatywny strój, którego zastosowanie znajdziecie w wielu gatunkach muzycznych, takich jak folk, rock, country, blues czy jazz.
W tym miesiącu zajmiemy się ćwiczeniami usprawniającymi motorykę prawej dłoni w połączeniu z umiejętnością sprawnego przechodzenia z jednej struny na drugą.
W przypadku bluesa, każdy akord ogrywamy inną skalą, a na dodatek, właśnie te, zmieniające się wraz z harmonią dźwięki, stanowią bardzo często esencję bluesowych fraz.
W dzisiejszym warsztacie zagramy akustycznego bluesa. Poznacie kilka użytecznych patentów, które będą pomocne podczas aranżowania utworów.
Chociaż najpopularniejszym interwałem w muzyce rockowej i metalowej jest kwinta, to nie można zapominać o tym, że istnieją również inne ciekawe współbrzmienia.
Na przykładzie nawet najprostszej muzyki rozrywkowej widać wyraźnie, że jakiekolwiek przejawy dwugłosowości zwiększają natychmiast atrakcyjność wykonania.
W dzisiejszym akustycznym warsztacie zagramy balladę „You’re Gonna Live Forever In Me” amerykańskiego wokalisty i gitarzysty: Johna Mayera.
Miesiąc temu zajmowaliśmy się techniką pull-off, a tym razem spróbujemy wykorzystać hammer-on.
Ponieważ praca nad techniką wymaga od każdego muzyka wielogodzinnych ćwiczeń, nie bez znaczenia jest to, z jakim materiałem melodycznym mamy do czynienia.
W dzisiejszym warsztacie zagramy kultowy bluesowy utwór „Hey Hey”, którego autorem jest Big Bill Broonzy.
Chociaż oktawa to interesujący interwał, który zawsze brzmi czysto i który z tego powodu może być traktowany jako bezpieczny, to mimo to daje duże możliwości, pod warunkiem, że jest właściwie wykorzystany.
Występujące w jazzowych standardach akordy nie pojawiają się przypadkowo, ale są używane według ogólnie znanych i stosowanych od dziesięcioleci zasad.
W dzisiejszym warsztacie poznacie podstawy aranżowania utworów na gitarę solo przy użyciu techniki fingerstyle.
Tłumienie strun daje najciekawsze efekty wtedy, gdy stosujemy je wybiórczo, czyli niektóre dźwięki tłumimy, a innym pozwalamy swobodnie wybrzmieć. W tym miesiącu zajmiemy się właśnie tym tematem.
W zeszłym roku minęło 50 lat od nagrania przez Franka Sinatrę płyty z muzyką Jobima. Gitarzysta John Pizzarelli wraz z wnukiem Jobima – Danielem, wydali z tej okazji płytę…
W dzisiejszym warsztacie poznacie kilka prostych, ale zarazem skutecznych ćwiczeń, które wzmocnią oraz rozciągną palce lewej ręki.
W grze riffowej najczęściej używamy dwóch strun E6 i A5, by od czasu do czasu zahaczyć o kolejną strunę, czyli D4. Warto to zmienić i poćwiczyć zagrywki rozmieszczone na czterech strunach.
...
3