Dziś ponownie przeniesiemy się do stolicy muzyki country – Nashville – i zagramy motyw, który powinien mieć w repertuarze każdy gitarzysta fingerstyle.
Amerykański gitarzysta Jerry Reed przez wielu uznawany jest za jednego z najbardziej innowacyjnych fingerpickerów w historii. Tworzył wspaniałe melodie, akordy, patenty rytmiczne i jego pomysły były zawsze niezwykle oryginalne. Muzyka Reeda wywarła wpływ na przyszłe pokolenia artystów. Był on inspiracją dla takich osobistości jak Steve Morse, Eric Johnson, Tommy Emmanuel, John Jorgenson, Brent Mason czy Joe Bonamassa. Sylwetkę Jerry’ego przedstawiłem na łamach Magazynu Gitarzysta we wrześniowym numerze z 2009 roku. Dzisiaj chciałbym ponownie wtajemniczyć Was w temat genialnego stylu gitarowego Reeda i pokazać motyw, który warto mieć w swoim repertuarze.
Przykład gramy gołymi palcami lub przy użyciu pazurka na kciuk (thumpicka). Pamiętajcie, że w stylu fingerstyle kciuk prawej ręki wykonuje pracę basisty uderzając struny basowe E-A-D, a palec środkowy najczęściej gra melodię. To bardzo ważna zasada. A więc do dzieła! Pierwsze takty przykładu to intro oparte o akord A7 oraz pentatonikę durową A. Palcem wskazującym lewej ręki chwytamy II próg struny G, a następnie palcem środkowym wykonujemy slide do VI progu tej samej struny. Kolejne dwa dźwięki to V oraz VII próg struny B. Używamy tutaj palców wskazującego i serdecznego. Takt 1 kończymy dwudźwiękiem na V progu strun B i wiolinowej E. Dwudźwięk chwytamy palcem wskazującym przy użyciu mini poprzeczki barre.
Na początku taktu 2 mamy tryton (IV próg struny B i V próg struny wiolinowej E), który łapiemy przy pomocy palców wskazującego i środkowego. Kolejne dźwięki to bardzo popularna bluesowa zagrywka, którą gramy w następujący sposób - palec serdeczny chwyta poprzeczkę barre na VII progu strun D, G, B, zaraz po nim palec wskazujący tworzy poprzeczkę barre na V progu tych samych strun i na koniec dokładamy palec środkowy na VI próg struny G bez odrywania palca wskazującego.
W takcie 3 palec serdeczny ląduje na VII progu struny D i potrącamy pustą strunę basową E. Dalej mamy tryton (IV próg struny D i V próg struny G). Aby go złapać potrzebujemy palców wskazującego i środkowego. Teraz czas na poprzeczkę barre na II progu strun G i B, którą łapiemy palcem wskazującym. Następnie mały palec będzie odpowiedzialny za V próg struny D, wskazujący za II próg tej samej struny i potrącamy pustą strunę A. Takt 4 zaczynamy od trytonu na I progu struny D i II progu struny G. Podobnie jak w przypadku poprzednich trytonów używamy palców wskazującego i środkowego. Po zagraniu pustych strun A, D, A pojawia się kwinta (pusta struna A i II próg struny G), którą trzymamy przy użyciu palca wskazującego i zaraz za nią palec środkowy ląduje na III progu struny A. Ostatnie dźwięki w takcie to puste struny A i E.
Takt 5 kończy intro. Dźwięki na II progu struny basowej E oraz A gramy korzystając z palca wskazującego, a w przy ozdobniku pull-off dołączamy do gry palec środkowy. W taktach 6-9 ogrywamy akord A7. W takcie 6 palec środkowy chwyta II próg struny D, a serdeczny II próg struny B. W połowie taktu odrywamy palec serdeczny i dokładamy palec wskazujący na I próg struny B. Dalej palec serdeczny gra dźwięk na III progu struny basowej E i zaraz za nim ten sam palec wraca na II próg struny B. Zwróćcie uwagę, że palec środkowy jest cały czas w tym samym miejscu i nie zmienia pozycji. W drugiej części taktu 7 mamy podwójny pull-off z III na II próg i z II progu do pustej struny A. Używamy tutaj palców środkowego i wskazującego. Dźwięk na II progu struny basowej E chwytamy palcem wskazującym.
Takty 8-9 to powtórka tego co graliśmy wcześniej, ale tym razem ozdobniki pull-off wykonujemy na strunie D. W taktach 10-11 ogrywamy akord D7. Palec środkowy ląduje na II progu struny G, wskazujący na I progu struny B, a serdeczny na II progu struny wiolinowej E. W połowie taktu 10 odrywamy palec serdeczny i palec wskazujący chwyta I próg strun B i wiolinowej E przy pomocy poprzeczki barre. Następnie puszczamy palec wskazujący i dokładamy palec serdeczny na III próg struny A. Pamiętajcie, aby cały czas trzymać palec środkowy na II progu struny G. W takcie 11 łapiemy ponownie akord D7, zaraz za nim dokładamy palec środkowy na II próg struny D i wykonujemy palcami środkowym i wskazującym ozdobniki pull-off z III do II progu oraz II progu do pustej struny A.
W taktach 12-13 ponownie ogrywamy akord A7 i jego opalcowanie już znacie. W takcie 14 pojawia się zagrywka oparta o akord E7. Palec środkowy chwyta II próg struny A, wskazujący I próg struny G, a mały będziemy dokładać na IV próg struny basowej E. Na początku taktu 15 gramy akord D7, który pojawił się w taktach 10-11. Dalsza część przykładu to powtórzenie partii intro, opalcowanie i dźwięki są takie same jak wcześniej. Przykład kończymy energicznie uderzonym interwałem kwinty (palec wskazujący chwyta II próg struny D).
Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Powodzenia i owocnego ćwiczenia. Do zobaczenia za miesiąc!