Solo
Radek Chwieralski
Większość gitarzystów zaczyna improwizację od pentatoniki (molowej i durowej) lub od podstawowych gam
Metal
Sławomir Sobczak
Chociaż w ostrzejszych odmianach muzyki rockowej najczęściej stosujemy tłumienie strun prawą ręką spoczywającą na mostku, to druga ręka też może mieć tu coś do powiedzenia
Jazz-rock
Robert Lewandowski
Jeśli chwilowo mamy dość standardowego ćwiczenia gam i pasaży, możemy spróbować wyjść poza utarte ścieżki na gryfie
Jazz
Piotr Lemański
Jak pamiętacie, nasza trzymiesięczna wycieczka do krainy skal zmniejszonych 1-1/2 zakończyła się powrotem do "ojczyzny", czyli skal dominantowych
Blues
Jarek Dobrzański
Stevie Ray Yaughan powiedział kiedyś, że kiedy gra, to czuje, jakby ktoś skuł go w łańcuchy, a on - grając - próbuje się z nich uwolnić.
Mówiliśmy sporo o czterodźwiękach: majorseptymowych, mollseptymowych, dominantseptymowych i innych, a także graliśmy je, korzystając z konkretnych przykładów muzycznych
Tym razem zajmiemy się sprawą riffów, które wymagają od gitarzysty dużej elastyczności i niezależności ruchowej palców lewej ręki
Gitarzystom zdarza się niekiedy spoglądać zazdrośnie na pianistów, którzy - mając do dyspozycji dwie, niezależne ręce - są w stanie bez żadnego problemu grać utwory z prymek lub z głowy, wykonując temat prawą ręką, a akompaniując sobie lewą
Dwa miesiące temu naiwnie sądziłem, ze uda mi się na dwóch stronach przybliżyć Wam problem skali zmniejszonej 1 - 1/2
Jak to możliwe, że Albert Collins czy Robert Cray, nie mówiąc już o B.B. Kingu, potrafią w trzech prostych dźwiękach zawrzeć ogromną ekspresję, nie wspomagając się tonami przesteru, szafkami efektów ani obniżonym strojem?
Nasze poprzednie spotkanie kończyło się pytaniem, jak ograć akordy D7/9 oraz B7 w refrenie utworu "Love Me Tender"
Żyjemy w świecie składającym się z rytmów. Jeśli interesujemy się cieższą muzą, a do tego zajmuje nas gra rytmiczna, to obowiązkowo powinniśmy zapoznać się z różnymi, popularnymi w metalu, figurami rytmicznymi
Jak zapewne pamiętacie, miesiąc temu ustaliliśmy, że stosowanie skali zmniejszonej 1 - 1/2, jest nierozerwalnie związane z czterodźwiękowym akordem zmniejszonym
W poprzednich odcinkach workshopu wspominałem nieraz o skali molowej harmonicznej. Dziś proponuję przyjrzeć się tej skali nieco bliżej
Pytanie i odpowiadanie to coś naturalnego w rozmowie, ale przełożenie tego na język muzyki stanowi już pewne wyzwanie. Tym bardziej że grając bluesowe solówki, często zmuszeni jesteśmy rozmawiać sami z sobą
Powerchordy to akordy składające się tylko z prymy i kwinty oraz ewentualnie z oktawy. Z uwagi na brak składnika tercji można o nich powiedzieć, że są one neutralne pod względem charakteru brzmieniowego. Skoro więc są czegoś pozbawione, to dlaczego w ich nazwie jest słowo power?
Ze skalą zmniejszoną spotkaliśmy się już kilka miesięcy temu, przy wstępnym omawianiu podstawowych skal dominantowych.
W dzisiejszym odcinku przyjrzymy się jeszcze wnikliwiej zagadnieniom improwizacji w jednej tonacji, a także wtedy, gdy tonacja się zmienia.
Ostatnim razem opowiedziałem m.in. o dominantach wtrąconych, zasadach ich stosowania i gdzie można je użyć.
Tonalność bluesowa daje możliwość łączenia trybu durowego z molowym. Przeczy to zasadom klasycznej harmonii, ale tworzy niepowtarzalny język, dzięki któremu blues jest tak rozpoznawalny.
...
27