W dzisiejszym akustycznym warsztacie zagramy balladę „You’re Gonna Live Forever In Me” amerykańskiego wokalisty i gitarzysty: Johna Mayera.
John Mayer dał się poznać jako wybitny kompozytor, instrumentalista, wokalista oraz producent muzyczny. Jest aż siedmiokrotnym zdobywcą prestiżowej nagrody Grammy. Godna podziwu jest łatwość z jaką ten amerykański artysta odnajduje się w różnych stylach muzycznych. Jedno jest pewne – prawie każdy nowy utwór Mayera to murowany hit. Na potrzeby dzisiejszego warsztatu wybrałem utwór, który nie powstał na gitarze tylko na fortepianie. My natomiast zagramy gitarową aranżację. Pamiętajcie, że każdy instrument może być dla nas gitarzystów inspiracją. Przełożenie pianina na gitarę nie jest prostym zadaniem, ale zapewniam Was, że z czasem nabierzecie wprawy. A więc do dzieła!
Na początek warto ustalić tonację utworu oraz progresje akordów. Na tym etapie nie musicie jeszcze ostatecznie wybierać, w którym miejscu na gryfie zagrać akord. Na razie budujemy ogólny zarys utworu bez detali i „smaczków”. Tonacja utworu to G-dur, a akordy które następują po sobie to: G-dur, G7, C-dur, C-moll, E-moll, A-dur, C-dur, G-dur, A-dur, D7. Sprawdźmy opalcowania. Zaczynamy od akordu G-dur. Palec wskazujący umieszczamy na III progu struny basowej E. Następnie przechodzimy do akordu G7, gdzie palec wskazujący również jest na III progu struny E. Dodatkowo palec środkowy umieszczamy na III progu struny D, a serdeczny na IV progu struny G. Dalej mamy akord C-dur. Palec serdeczny trzymamy na III progu struny A, środkowy na II progu struny D, a wskazujący na I progu struny B. Aby złapać C-moll potrzebujemy poprzeczkę barre na III progu przez struny ADGBE, którą tworzy palec wskazujący. Dodatkowo palec serdeczny ląduje na V progu struny D, mały na V progu struny G i środkowy na IV progu struny B. W takcie 3 gramy akord E-moll. Palec środkowy ustawiamy na II progu struny A, a serdeczny na II progu struny D. W kolejnym takcie czeka na nas A-dur, który sugeruję złapać w mniej popularny sposób - przy użyciu poprzeczki barre. Poprzeczkę tworzymy palcem wskazującym, kładąc go na II progu przez struny DGBE. W taktach 5-7 powtarzają się akordy C-dur, G-dur, A-dur. W takcie 8 gramy akord D7. Palec środkowy umieszczamy na II progu struny G, wskazujący na I progu struny B, a serdeczny na II progu struny wiolinowej E.
W przykładzie 2 opisane wyżej akordy udoskonalimy w taki sposób, aby nasza gitarowa aranżacja była brzmieniowo zbliżona do wersji Johna Mayera na fortepianie. Po przesłuchaniu utworu łatwo zauważyć charakterystyczny ruch dźwięków przy każdym akordzie (w dół lub w górę). Spróbujemy zagrać je w podobny sposób. Zaczynamy od następującego opalcowania akordu G-dur: palec wskazujący trzyma III próg struny basowej E, serdeczny V próg struny D, a środkowy IV próg struny G. Teraz od dźwięku G na V progu struny D będziemy przesuwać się chromatycznie w dół (IV oraz III próg), aby finalnie zagrać pustą strunę D. Dwa kolejne akordy to C-dur oraz G/B. Pierwszy z nich chwytamy jak w poprzednim przykładzie. Przy drugim palec środkowy umieszczamy na II progu struny A, natomiast struny G i B są puste. W drugiej połowie taktu 10 mamy akord C-moll, przy którym użyjemy poprzeczki barre. W kolejnym kroku ogrywamy akord E-moll w górnej części gryfu. Palec wskazujący trzymamy na VII progu struny A, a serdeczny na IX progu struny D.
Dalej palec serdeczny zostaje w tym samym miejscu, a środkowy kładziemy na IX progu struny A. Następnie palec środkowy chwyta X próg struny A, a wskazujący IX próg struny D. Pamiętajcie o pustych strunach. W takcie 12 przechodzimy do akordu A-dur. Łapiemy go przy użyciu poprzeczki barre, którą tworzy palec wskazujący. Trzymając poprzeczkę dokładamy palec serdeczny na IV próg D i po chwili mały palec na V próg tej samej struny. W końcówce taktu wracamy do akordu A-dur. W takcie 13 ogrywamy akord C-dur. Jego podstawowe opalcowanie już znacie. Modyfikacja wymaga szerokiego rozciągnięcia dłoni. Palec wskazujący umieszczamy na I progu struny B, a mały na IV progu struny D. Następnie mały palec przesuwamy na V próg struny D, a palec wskazujący cały czas znajduje się na I progu struny B. Dodatkowym utrudnieniem może być pusta struna G - pilnujcie, aby nie była wytłumiona. Kolejny akord to G-dur, z którego opalcowaniem nie będzie problemu - gramy dużo pustych strun. W takcie 15 przechodzimy do akordu A-moll. Palec środkowy kładziemy na II progu struny D, serdeczny na II progu struny G, a wskazujący na I progu struny B. W kolejnym kroku dodajemy mały palec na III próg struny basowej A (jest to tercja mała akordu A-moll).
Zbliżamy się do końca przykładu. W takcie 16 czeka na nas akord dominantowy D7. Musimy odnaleźć go w dwóch miejscach na gryfie. Palec środkowy trzyma II próg struny G, wskazujący I próg struny B, a serdeczny II próg struny wiolinowej E. Następnie palec wskazujący łapie poprzeczkę barre na V progu przez struny GBE. Dodatkowo mały palec umieszczamy na VII progu struny B. Przykład kończymy akordem Gadd9, którego opalcowanie jest następujące - palcem środkowym trzymamy III próg struny basowej E, a wskazującym II próg struny G.
Mam nadzieję, że dzisiejszy warsztat zainspiruje Was do samodzielnego aranżowania utworów, które w oryginale nie są wykonywane na gitarze. Jest to świetny sposób na ćwiczenie słuchu. Na początku ucho przyzwyczajone do gitary może mieć problem z rozpoznaniem dźwięków innego instrumentu. Z czasem ta cenna umiejętność na pewno się rozwinie. Powodzenia i do zobaczenia za miesiąc!