Solo
Radek Chwieralski
Niewątpliwie najważniejszą i najpiękniejszą rzeczą jest spontaniczne granie płynące prosto z duszy
Metal
Sławomir Sobczak
Oczywiste jest, że w dzisiejszych czasach standardowy strój gitary nie zawsze sprawdza się przy cięższych odmianach muzyki rockowej. Co więcej - on po prostu nie gwarantuje odpowiedniego brzmienia...
Jazz
Piotr Lemański
Na poprzednich spotkaniach omówiliśmy budowę skal dominantowych oraz podstawowe zasady ich zastosowania. Dzisiaj więc możemy zagłębić się w problem zastępowania jednej skali przez drugą oraz omówić praktyczne sposoby opanowania tego zagadnienia na instrumencie
Jazz-rock
Robert Lewandowski
Nabranie orientacji i wprawy w szybkim odgadywaniu tonacji oraz ich zmian w następstwach harmonicznych jest podstawowym warunkiem, umożliwiającym doskonalenie umiejętności improwizatorskich
Blues
Jarek Dobrzański
Podciąganie to chyba najczęściej stosowany przez gitarzystów grających bluesa zabieg artykulacyjny. Można zaryzykować stwierdzenie, że nie sposób się bez niego obejść, jeżeli zależy nam na prawdziwie bluesowym frazowaniu i prawdziwie bluesowej tonalności.
Zgodnie z obietnicą sprzed miesiąca, tym razem zajmiemy się riffami charakterystycznymi dla dokonań nieco już zapomnianych weteranów thrash (czy może nawet speed) metalu
Ostatnio omówiliśmy skale, które przyporządkowane są do poszczególnych akordów w refrenie utworu "Knockin' On Heaven's Door"
Miesiąc temu, jak zapewne pamiętacie, zajmowaliśmy się dwiema skalami: miksolidyjską i moll harmoniczną od 5 stopnia
Dysponując pewnym zapleczem teoretycznym i warsztatowym, możemy wreszcie wykorzystać nabytą wiedzą do spróbowania swych sił w improwizacji. Na początek proponują solówki pod typowe progresje harmoniczne oraz użycie jedynie dźwięków gamowłaściwych danej tonacji.
Zanim na dobrze zaczniemy zgłębiać się w tajniki gry solowej, proponuję zrobić małe podsumowanie i usystematyzować dotychczas nabytą wiedzę o akordach
Zanim przejdziemy do szybszych zagrywek, wykorzystywanych w wielu odmianach metalu (kto by spamiętał te wszystkie nazwy... wystarczy powiedzieć, że chodzi o stary, dobry thrash) - w tym miesiącu dokładnie przećwiczymy zróżnicowanie rytmicznie riffy, a do tego... nieco zwolnimy tempo
Jednym z podstawowych problemów, które często nurtują muzyków uczących się improwizacji, jest odpowiedź na pytanie: jak wyszukać właściwą skalę, mając określony ciąg akordów?
Tak jak pisałem ostatnio, znajomość systemu modalnego, czyli porządku siedmiu akordów oraz skal modalnych (zbudowanych na tych akordach) jest koniecznością, jeśli chcemy świadomie komponować, improwizować i grać na gitarze, nie używając przypadkowych dźwięków
Panuje powszechne przekonanie, że pentatonika molowa to prosta i skuteczna recepta na bluesową improwizację. Nie można temu całkowicie zaprzeczyć, ale trzeba pamiętać, że pentatonika to nie zupka instant. Korzystanie z niej wymaga pewnej wprawy. Tym razem pochylimy się nad tą skalą nieco bardziej i rozbierzemy ją na elementy pierwsze, zastanawiając się, jak działa ponad bluesową harmonią..
W tym miesiącu przedstawię skale modalne - czterodźwięki zbudowane na poszczególnych stopniach skali majorowej oraz charakterystykę brzmieniową akordów (zbudowanych na skali majorowej).
Choć flażolety są raczej domeną gry solowej, to ich umiejętne użycie umożliwia znaczące poszerzenie naszych możliwości wykonawczych również w sferze gry rytmicznej.
Jeśli dobrze zrozumieliśmy, na czym polega zasada tworzenia pasaży akordowych, nie powinno być problemów z zagraniem pasażu jakiegokolwiek akordu, który tylko przyjdzie nam do głowy - nie tylko trójdźwięku, ale także czterodźwięku septymowego, akordu nonowego lub undecymowego, trójdźwięku z dźwiękiem dodanym itd.
Dwa ostatnie takty bluesa to niezmiennie te, które sprawiają najwięcej problemów. Po tym, co grane jest właśnie w tym miejscu, możemy odróżnić tych, którzy dobrze opanowali bluesową formę, od tych, którzy się przez nią jedynie przesmykują.
Znajdujący się w tym wydaniu "Gitarzysty" artykuł o grupie Slayer nie byłby kompletny bez uzupełnienia w postaci prezentacji kilku charakterystycznych dla duetu King- Hanneman riffów. Po prostu pominięcie tego tematu byłoby grzechem...
Jednym z najczęściej wykorzystywanych w grze solowej elementów są pasaże akordowe. Są one niczym innym jak rozłożonymi akordami, granymi single-note, czyli pojedynczym dźwiękiem.
...
28