Akustyk
Piotr Słapa
W tym odcinku warsztatów akustycznych zagramy kompozycję australijskiego wirtuoza gitary Michaela Fixa.
Blues
Katarzyna Maliszewska
Miesiąc temu poznaliśmy zagadnienie tzw. voicingów. Ich przykłady wykonywaliśmy na materiale dźwiękowym gamy melodycznej molowej oraz skali miksolidyjskiej.
Jazz
Piotr Lemański
Mam nadzieję, że to, co teraz napiszę, nie zniechęci nikogo z Was do ćwiczeń opartych na skali zmniejszonej, ale skala cały ton-półton, brzmi trochę nienaturalnie i nic nie jest w stanie tego zmienić.
Jazz-rock
Robert Lewandowski
Znajomość zapisu nutowego umożliwia nie tylko odczytywanie czyjejś i zapisywanie swojej muzyki, ale jest także bardzo pomocna w zrozumieniu teorii.
Metal
Sławomir Sobczak
Tak się składa, że temat, którym zajmiemy się w tym miesiącu, nie kojarzy się zbyt dobrze. Mam na myśli tłumienie. Nikt nie lubi, gdy się go hamuje, ogranicza czy tłamsi. Ale tym razem właśnie to będzie naszym celem...
Zapraszam na ciąg dalszy malowania po gryfie kolorami palety, odpowiednimi dla dźwięków melodyczno-molowego zabarwienia 12-taktowej formy bluesa.
Flatpicking to sztuka gry kostką, wykorzystywana najczęściej w muzyce country oraz w bluegrassie. I ntensywny rozwój tej techniki nastąpił w latach 30. ubiegłego wieku.
Zgodnie z zapowiedzią z poprzedniego miesiąca w tym odcinku naszych warsztatów zatrzymamy się jeszcze przy riffach składających się z dwóch niezależnych warstw.
Od początku roku poznajemy gamę molową melodyczną oraz charakterystyczne dla niej modusy (skale). Często zaczynamy błądzić przy okazji odkrywania nowych możliwości zastosowania i łączenia dźwięków na gryfie.
Omawiając pentatoniki, za każdym razem, kiedy napotykaliśmy akord zmniejszony (np. w bluesie), w obawie, że mogę stracić wątek, odsyłałem Was do bliżej nieokreślonej przyszłości.
Rytm jest jednym z trzech najważniejszych, poza melodią i harmonią, elementów muzyki.
Tym razem zagramy słynny bajkowy motyw z początku lat 90. w aranżacji na solową gitarę fingerstyle.
Spisywanie z nagrań gitarowych improwizacji i uczenie się ich na pamięć jest na pewno dobrym pomysłem na poszerzanie swojego "banku" z frazami.
Skonstruowanie interesującej solówki nie zależy wyłącznie od liczby opanowanych skal czy posiadanej techniki na instrumencie.
W poprzednim odcinku warsztatów metalowych przekonywałem Was, że w gitarze mamy do dyspozycji tylko dwie struny. Nie inaczej będzie też tym razem...
Miesiąc temu malowaliśmy na gryfie kolorami palety melodycznej molowej. Mam nadzieję, że każdemu z Was udało się coś ładnego namalować.
Tym razem zagramy gitarowy klasyk prekursora stylu fingerstyle, Merle’a Travisa.
Rozpoczynając pisanie o pentatonikach, sądziłem przez chwilę, że tak, jak to zazwyczaj bywa, uda mi się ogarnąć temat jednym artykułem...
Jeśli potrafimy improwizować na jednym akordzie, to nie ma przeszkód, aby spróbować odnaleźć się w utworach, gdzie tych akordów jest więcej.
Rzeczywiście, w grze na gitarze wykorzystuje się jedną kostkę, ale czy faktycznie mamy do dyspozycji tylko dwie struny? Oczywiście, że nie, gitara ma przecież co najmniej sześć strun...
...
13