Blues
Katarzyna Maliszewska
Zapraszam do rozpoczęcia przygody z nową paletą kolorów, które również znajdą swoje zastosowanie w 8-, 12- lub 16-taktowej formie bluesa.
Akustyk
Piotr Słapa
W tym odcinku warsztatów akustycznych zagramy słynny motyw z filmu Roberta Rodrigueza "Desperado", opowiadającego o losach ulicznego, meksykańskiego grajka El Mariachiego.
Jazz
Piotr Lemański
Dla każdego gitarzysty hasło "pentatonika" ma inne znaczenie, co związane jest zazwyczaj z poziomem muzycznej świadomości.
Jazz-rock
Robert Lewandowski
Jednym ze stałych punktów dnia dla każdego muzyka jest, a w każdym razie powinno być, codzienne ćwiczenie na instrumencie.
W tym odcinku warsztatów z jednej strony zestawię w skrócie problematykę bluesowych warsztatów poruszonych w 2010 roku na łamach magazynu "Gitarzysta", z drugiej zaś zaproponuję wykonanie fragmentu utworu, którego kolorystyka jest odpowiednia dla atmosfery świąt. Odnosząc się do słów przytoczonych w tytule warsztatu, zbierzmy oraz uporządkujmy na początek informacje stanowiące wskazówki do odpowiedzi na pytania, jakie jest to życie oraz czy i jak gitarzysta może stać się jego częścią, dotleniając swoje serce dźwiękami bluesa.
Metal
Sławomir Sobczak
Dwudźwięki złożone z prymy i kwinty, a niekiedy również z oktawy - czyli popularne powerchordy - są z reguły grane palcem wskazującym i serdecznym. Czy słusznie?
Witajcie w kolejnym odcinku warsztatów akustycznych.
W sztuce improwizacji bardzo istotne jest reagowanie grającego na zmieniające się akordy i tonacje.
Wielu młodych gitarzystów jest przekonanych, że skoro w jednej pozycji można poruszać się w obrębie dwóch oktaw i tercji, to umiejętność płynnego poruszania się wzdłuż gryfu nie jest im tak bardzo potrzebna.
W tym miesiącu zajmiemy się jednym z najciekawszych sposobów na urozmaicenie typowych motywów rytmicznych, które omawialiśmy już wcześniej na naszych łamach.
Miesiąc temu wykonaliśmy trudną pracę w celu prawidłowego zagrania zaledwie dwutaktowej frazy muzycznej. Aby tego dokonać, analizowaliśmy wartości rytmiczne przedstawionej zagrywki.
W tym odcinku warsztatów akustycznych zagramy jedną z najpiękniejszych ballad z repertuaru Stinga.
Ćwiczenie wprawek opartych na dźwiękach akordowych nie może być nigdy "sztuką dla sztuki", a raczej powinno służyć jako materiał do budowania przejrzystych harmonicznie improwizacji.
Umiejętność grania interwałów opartych na danej skali jest nie tylko przydatna przy codziennych ćwiczeniach, ale odgrywa niemałą rolę w improwizacji.
W zestawie technik chętnie stosowanych przez wielu gitarzystów prowadzących znajdziemy slide, czyli płynne przejście pomiędzy dźwiękami. Czy ten sposób gry przyda się w grze rytmicznej? Przekonajmy się!
Pierwsza myśl, która przychodzi mi do głowy, która łączy ze sobą skojarzenia typu: oszczędność w grze, melodyjność, rytmika, a także ekspresja, niepowtarzalne brzmienie oraz przeszywające pod wpływem dźwięku ciarki po plecach - to B.B. King.
W tym odcinku warsztatów akustycznych pokażę Wam, w jaki sposób można ciekawie zaaranżować utwór na dwie gitary.
Grając na mocno rozkręconym wzmacniaczu, musimy nieustannie dbać o to, aby wytłumiać nieużywane struny. Jednak co zrobić w sytuacji, gdy korzystamy z dźwięków pustych strun?
Przy okazji ostatniego spotkania dowiedzieliśmy się, że nawierzchnię drogi od jazzu do bluesa oraz od bluesa do jazzu tworzy ten sam materiał, materiał 12 dźwięków.
W tym odcinku przypomnimy sobie i usystematyzujemy wiadomości na temat akordów dominantowych i ich ogrywania.
...
14