Metal
Sławomir Sobczak
Ostatnio zajmowaliśmy się riffami zbudowanymi na bazie szesnastek. T ym razem postaramy się sprawdzić, w jaki sposób konstruować nowe zagrywki na bazie motywów ósemkowych, choć nie tylko.
Akustyk
Piotr Słapa
W tym odcinku warsztatów akustycznych zgłębimy temat muzyki bluesowej i zagramy kilka przykładów bluesa w E.
Jazz-rock
Robert Lewandowski
Wpływ muzyki etnicznej, zwłaszcza bliższego i dalszego Orientu, na muzykę jazzrockową od dawna był i nadal pozostaje znaczący.
Jeśli chcemy na poważnie zajmować się grą rytmiczną, szczególnie w świecie muzyki z kręgu szeroko pojętego rocka czy metalu, to nie mamy wyjścia - musimy polubić gęstsze podziały rytmiczne.
Jazz
Piotr Lemański
Większość gitarzystów nadal traktuje gitarę jako instrument typowo melodyczny, koncentrując swoje siły na nauce skal czy pozycji, zapominając, że gitara od samego początku - z racji posiadania wielu strun - była instrumentem harmonicznym.
Blues
Katarzyna Maliszewska
Witam w kolejnej odsłonie warsztatu. Tym razem również mieliśmy kontynuować temat palety kolorów gamy melodycznej molowej, jednak na prośbę niektórych z Was poruszę inne zagadnienie, odkładając chwilowo na bok rozpoczęty w styczniu 2011 cykl warsztatów.
W tym odcinku warsztatów akustycznych zagramy utwór "Superstition" w aranżacji na gitarę solową fingerstyle.
Okres wakacji to dla wielu gitarzystów czas, w którym mogą oni rozwinąć swoje muzyczne umiejętności.
Proste dwudźwięki złożone z prymy i kwinty powinny być znane każdemu gitarzyście, ponieważ stanowią bazę dla wielu riffów z kręgu rocka i metalu.
Chodzi oczywiście o paletę kolorów należących do gamy melodycznej molowej, z którymi oswajamy się od stycznia br.
Większość zagadnień związanych z czytaniem nut w pozycjach zdążyliśmy poruszyć w dwóch poprzednich workshopach.
W tym odcinku warsztatów akustycznych chciałbym zaproponować kilka ciekawych rozwiązań, które urozmaicą Wasze utwory lub zainspirują Was do stworzenia czegoś nowego.
Dla doświadczonego muzyka jedna skala, a nawet pojedynczy akord, może być źródłem inspiracji i zaowocować ciekawą melodią lub solówką.
W ciągu dwóch ostatnich miesięcy zajmowaliśmy się tłumieniem strun. Rozpoczęliśmy od ogólnego spojrzenia na tę tematykę, a później dodaliśmy do tego hammer-on.
Czytanie nut w pierwszej pozycji (czyli z pustymi strunami) mamy już za sobą. Podobnie możemy powiedzieć o czytaniu prostych (bez alteracji) zapisów w "wygodnej" dla danej tonacji pozycji, np. Bb-dur w V pozycji, C- dur w VII czy G-dur w II.
Po przedstawieniu melodii skali melodycznej molowej oraz ćwiczeń pozwalających na oswojenie się z tą paletą kolorów na gryfie podejmiemy próbę osłuchania się z nią w kontekście akordów durowych z septymą małą: A7 oraz G7.
W tym miesiącu poznacie sylwetkę amerykańskiego wirtuoza gitary fingerstyle - Rogera Hardina.
Pewnie znacie ten dowcip: Co zrobić, kiedy przeszkadza nam gitarzysta w zespole? Wystarczy na pulpit postawić mu nuty! Myślę, że czas to zmienić. I temu będzie służył ten artykuł.
W tym miesiącu kontynuujemy tematykę gry z tłumieniem strun, jednak tym razem utrudnimy sobie zadanie, dokładając do tego hammer-on.
...
12