Jazz
Piotr Lemański
Skoro już zaczęliśmy poruszać temat czytania wszelkiego rodzaju podziałów rytmicznych, to myślę, że dobrze byłoby omówić to zagadnienie w miarę wyczerpująco, czyli po prostu zaznajomić się z większością możliwych kombinacji rytmicznych, które możemy spotkać, grając na gitarze jazzowe utwory.
Tapping
Adam Fulara
Augmentacja to kolejne narzędzie używane w czasie komponowania i improwizacji do przetwarzania motywów.
Blues
Katarzyna Maliszewska
W życiu każdego artysty przynajmniej raz pojawia się taka chwila, o której sam później mówi, że "to był przełom". W przypadku Ronniego Earla (patrz warsztat bluesowy, "Gitarzysta" 2/2010) takim przełomem był koncert Muddy’ego Watersa w jednym z lokalnych klubów jazzowych.
Akustyk
Piotr Słapa
Do tej pory w warsztatach akustycznych zajmowaliśmy się gitarą traktowaną jako instrument solowy. Takie podejście wymaga znakomitej techniki, na którą składają się takie elementy, jak prowadzenie podkładu basowego, rytmicznego, melodii oraz akcentów perkusyjnych.
Metal
Sławomir Sobczak
Choć tytuł tego odcinka warsztatów może wyglądać tak, jakby został żywcem wyjęty z magazynu "Perkusista", to nie należy się obawiać, bowiem wciąż pozostajemy przy gitarze, chociaż może nie do końca...
Jazz-rock
Robert Lewandowski
Panuje przekonanie, że najskuteczniejszym sposobem na zbliżenie się do stylu ulubionego gitarzysty jest kopiowanie jego fraz.
Oprócz wysokości podstawową cechą każdego dźwięku jest jego wartość rytmiczna.
Ćwiczenia chromatyczne są znane chyba każdemu gitarzyście, ale czy także lubiane? Postarajmy się to sprawdzić i tchnąć w nie trochę świeżego powietrza (w końcu mamy już wiosnę)
Dyminucja - brzmi skomplikowanie, ale to bardzo prosty i skuteczny zabieg przetwarzania motywów stosowany od wieków.
Sprawne orientowanie się na gryfie to problem, który spędza sen z powiek nie tylko adeptom gitary.
Gitara jest jednym z tych instrumentów, na których dwa różne znajdujące się w bliskim sąsiedztwie dźwięki można wydobyć na kilka sposobów za pomocą odpowiednich środków artykulacyjnych.
Witajcie ponownie na Dzikim Zachodzie! Gotowi do zabawy? W poprzednim odcinku warsztatów akustycznych omówiliśmy pierwszą część mojej autorskiej kompozycji o tytule "Western".
Witam w kolejnym odcinku warsztatów bluesowych, w których od dwóch miesięcy odkrywamy sylwetki mniej znanych gitarzystów z kręgu bluesa.
Wszystkie cięższe odmiany muzyki, których nazwy zazwyczaj kończą się na słowo "metal", wymagają od gitarzystów tak naprawdę tylko jednej umiejętności.
Myślę, że trzy workshopy poświęcone bluesowi molowemu to jak na początek wystarczająca dawka informacji i przykładów.
W ubiegłym miesiącu pracowaliśmy nad harmonizacją tematu "Misty". Tym razem proponuję skupić się na improwizacji pod zmieniające się w tym utworze tonacje.
Przez dwa miesiące pisałem swój manifest twórczy, a teraz pora na wyciągnięcie wniosków i konkretne przykłady.
Zapomnijcie na chwilę o szarej rzeczywistości. Witajcie w świecie Indian, kowbojów, traperów i osadników. To Dziki Zachód.
Jeśli jako gitarzyści rytmiczni macie czasem ochotę poszerzyć swój arsenał technik gry o nowe narzędzia, jak np. pull-off, to nic nie powinno stanąć Wam na przeszkodzie.
Kiedy rok temu zaczęliśmy omawiać tematy oparte na bluesowej harmonii, jedną z rzeczy, które zauważyłem, było to, że wiele z nich zostało stworzonych przez gitarzystów jazzowych.
...
16