Blues
Katarzyna Maliszewska
Tak jak skojarzenie Johna Lee Hookera z nutą bluesową nikogo nie powinno zdziwić, tak jego powiązanie z innym - moim zdaniem nie mniej wartym uwagi artystą - może już zaskoczyć.
Akustyk
Piotr Słapa
W tym odcinku warsztatów akustycznych zagramy piękną balladę "Free Fallin'" pochodzącą z końca lat 80. Autorem kompozycji jest amerykański muzyk rockowy i gitarzysta Tom Petty.
Metal
Sławomir Sobczak
W grze rytmicznej, choć oczywiście nie tylko w niej, umiejętność sprawnego tłumienia strun jest niezwykle ważna. Nie oznacza to jednak, że zawsze należy ją wykorzystywać.
Jazz
Piotr Lemański
Gdybyśmy pokusili się o zebranie wszystkich ćwiczeń przygotowujących nas do gry solowej, to materiału do publikacji starczyłoby pewnie na jeszcze kilka, a może i kilkanaście kolejnych workshopów.
Jazz-rock
Robert Lewandowski
Tematy jazzrockowe na ogół odbiegają melodyką, harmonią i budową formalną od typowych standardów jazzowych.
Zwłaszcza gdy mamy grudzień - miesiąc, który między innymi sprzyja refleksji związanej z podsumowywaniem mijającego właśnie roku lub z nadchodzącymi za chwilę świętami
W tym odcinku warsztatów akustycznych zapoznacie się ze stylem gypsy jazz, którego prekursorem i najwybitniejszym przedstawicielem jest Django Reinhardt
Umiejętność harmonizowania zapisanej melodii bądź improwizowania akordami wydaje się dla profesjonalnego gitarzysty co najmniej niezbędna, stanowi bowiem jeden z podstawowych elementów zarówno gry solowej, jak i akompaniamentu.
Wybór najlepszego w danym przypadku sposobu kostkowania nie zawsze jest prosty, ponieważ każdy z nich rządzi się własnymi prawami.
Miesiąc temu omówiliśmy przykładową formę bluesa w tonacji F-dur. Ubarwiłam jego harmonię, a sposób gry zilustrowały nam przykłady różnych akordów pojawiających się w 12-taktowej formie bluesa.
Obok skali durowej i wynikającego z niej systemu skal modalnych drugą najważniejszą skalą używaną niemal w każdym gatunku muzycznym jest skala molowa harmoniczna.
W tym odcinku warsztatów akustycznych zagramy utwór z repertuaru zespołu The Beatles w aranżacji na gitarę solową.
Partie rytmiczne w ostrzejszych odmianach rocka, szczególnie te wymagające tłumienia strun, niezbyt często tworzy się z wykorzystaniem techniki glissando.
W podróżach po gryfie kluczowe znaczenie ma dobra orientacja i świadomość, w którym miejscu się aktualnie znajdujemy.
Myślę, że dwa miesiące, które poświęciliśmy na "Autumn Leaves", pozwoliło nie tylko wyćwiczyć zamieszczone przykłady, ale także posłuchać solowych gitarowych nagrań i samodzielnie opracować na kilka sposobów np. pozostałe 24 takty prezentowanego standardu.
Witam w kolejnej odsłonie bluesowego warsztatu. Niektórzy z Was po lekturze pomyślą, że tym razem jest "więcej jazzu w tym bluesie niż bluesa".
W tym odcinku warsztatów akustycznych będziemy kontynuować temat akustycznego bluesa. Zanim przejdziecie do przykładów, nastrójcie gitarę pół tonu niżej (Eb, A b, Db, Gb, Bb, E b)
Wpływ muzyki etnicznej, zwłaszcza bliższego i dalszego Orientu, na muzykę jazzrockową od dawna był i nadal pozostaje znaczący. W tym odcinku warsztatu kończę prezentację tematu utworu "Joy" zespołu Shakti
Solowa gra na gitarze składa się z wielu elementów. Przede wszystkim należy opanować umiejętność przejrzystej (zarówno od strony harmonicznej, jak i rytmicznej) improwizacji.
W tym odcinku zapraszam Was na wędrówkę niebieskim szlakiem wzdłuż rzeki 12-taktowego bluesa w tonacji G, pozostawiając ten czarny do pokonywania jedynie w szkole.
...
11