Free Fallin
W tym odcinku warsztatów akustycznych zagramy piękną balladę "Free Fallin'" pochodzącą z końca lat 80. Autorem kompozycji jest amerykański muzyk rockowy i gitarzysta Tom Petty.
Utwór kilka lat temu został odświeżony przez Johna Mayera. Na kanale YouTube można znaleźć jego wspaniałe koncertowe wykonanie na trzy gitary akustyczne, które zostało zarejestrowane na płycie DVD "Where The Light Is". Polecam cały koncert wszystkim fanom dobrego, gitarowego grania. "Free Fallin'" podzieliłem na dwa odcinki warsztatów. Teraz zagramy intro i zwrotkę, a za miesiąc bridge i refren. Wersja, którą proponuję, bazuje na wykonaniu Johna Mayera i można ją zaliczyć do stylu fingerstyle.
Obok akordów zagramy na gitarze partię wokalną, czyli melodię. Mówiąc najprościej - wykonamy pracę za cały zespół. A więc do dzieła! Zanim zagracie pierwsze dźwięki, załóżcie capo na 3 próg. Technika gry prawej ręki to gołe palce bez użycia kostki. Palce wydobywają dźwięk o ciepłym charakterze, idealny do ballady. Podział pracy prawej ręki jest typowy dla stylu fingerstyle - kciuk odpowiedzialny za struny basowe E, A, D, palec wskazujący za strunę G, środkowy za B i serdeczny za wiolinową E.
Przykład 1 to intro utworu oparte na kilku prostych akordach. Zaczynamy od złapania akordu Dsus2. Palec wskazujący lewej ręki chwyta 2 próg struny G, serdeczny 3 próg struny B, a struna D i wiolinowa E pozostają puste. Gramy dwudźwięk złożony ze strun D oraz B przy pomocy kciuka i palca środkowego prawej ręki. Kolejne trzy dźwięki gramy palcem wskazującym i kciukiem. Ostatni dźwięk w 1 takcie to 3 próg struny basowej E, którą również potrącamy kciukiem.
W takcie 2 mamy dwa akordy: Gsus2 oraz D/F#. Do złapania pierwszego akordu używamy palca środkowego (3 próg struny basowej E), wskazującego (2 próg struny G) i serdecznego (3 próg struny B). Przy kolejnym akordzie wystarczy, że puścimy palec środkowy, a kciuk dołożymy na 2 próg struny basowej E. Palce wskazujący i serdeczny nie zmieniają swoich pozycji.
W prawej ręce aktywny będzie kciuk, palec wskazujący i środkowy - gramy trzy dźwięki w tym samym czasie. W takcie 3 pojawia się akord A, który łapiemy przy użyciu poprzeczki barré palcem wskazującym lewej ręki na 2 progu strun D, G, B. W kolejnym takcie mamy akord D/A. Trzymając palcem wskazującym poprzeczkę barré, dokładamy (hammer- on) palec serdeczny na 4 próg struny G i palec środkowy na 3 próg struny B. W połowie taktu 4 pojawia się akord D/F#. Kciuk lewej ręki ląduje na 2 progu struny basowej E, palec wskazujący na 2 progu struny G, a środkowy na 3 progu struny B. Palec środkowy wykonuje slide z 3 na 2 próg struny B.
Jeśli łapanie kciukiem dźwięków na strunie basowej E będzie zbyt trudne, możecie użyć alternatywnego opalcowania. Palec wskazujący chwyta 2 próg struny basowej E, środkowy 2 próg struny G, a serdeczny 3 próg struny B. W takcie 5 pojawia się akord Gadd9. Łapiemy go w następujący sposób: palec środkowy będzie odpowiedzialny za 3 próg struny basowej E, a wskazujący za 2 próg struny G. Struny D oraz B pozostają puste. W taktach 6-14 powtarzamy to, co graliśmy do tej pory. Ostatnim akordem, który zagramy w przykładzie, jest A -dur. Uderzamy jednocześnie struny A, G, B, dbając o ich odpowiedni sustain.
W przykładzie 2 zagramy melodię (partię śpiewaną przez Mayera) razem z akordami. Zaczynamy od zagrania palcem serdecznym lewej ręki 3 progu struny B i pustej struny wiolinowej E. W takcie 16 pojawiają się dwa akordy: D-dur oraz Gsus2. Palec wskazujący chwyta 2 próg struny G, serdeczny 3 próg struny B, a środkowy 2 próg struny wiolinowej E. Teraz wystarczy oderwać palec środkowy i umieścić go na 3 progu struny basowej E.
Bardzo ważne są dźwięki melodii: F# (2 próg struny wiolinowej E ) oraz D (3 próg struny B ). Musimy je zagrać głośniej niż basy - zależy nam, aby były na pierwszym planie. W tym celu mocniej szarpiemy struny palcem środkowym prawej ręki. Akordy w takcie 17 niczym się nie różnią od tych z taktu 2, łapiemy je w ten sam sposób. W takcie 18 ogrywamy akord Asus4. Palec wskazujący chwyta poprzeczkę barré na 2 progu strun D, G, B, palec serdeczny ląduje na 3 progu struny B, a struna wiolinowa E jest pusta. Po zagraniu akordu dokładamy palec środkowy na 2 próg struny E, który jest kolejnym elementem melodii. W kolejnym takcie ponownie wracamy do akordu D-dur.
W takcie 20 pojawia się akord Dsus2/G, który łapiemy w następujący sposób: palec środkowy chwyta 3 próg struny basowej E, wskazujący 2 próg struny G, a serdeczny 3 próg struny B. Struna wiolinowa E pozostaje pusta i jest ważnym elementem melodii. Dalej mamy dwa akordy, które dobrze znamy - Gsus2 i D/F#. Opalcowanie jest takie jak wcześniej. Pojawia się tutaj melodia, którą musimy wyeksponować. Są to dźwięki D (3 próg struny B ) oraz A (2 próg struny G).
Następnie ogrywamy akord Asus4, który również był już wcześniej. W taktach 22-30 motyw powtarza się z kilkoma wyjątkami. W takcie 24 zwróćcie uwagę na dźwięk melodii (2 próg struny G). W takcie 28 melodia zbudowana na tle akordów Gsus2 oraz D/F# jest trudniejsza do zagrania ze względu na szybkość pojawiających się dźwięków. Zaczynamy od zagrania palcem środkowym prawej ręki 3 progu struny B, następnie mamy dwudźwięk na 3 progu struny B oraz 3 progu struny basowej E i uderzamy go palcem środkowym oraz kciukiem. W kolejnym kroku używamy kciuka i palca wskazującego do zagrania 2 progu struny basowej E oraz 2 progu struny G. W końcówce taktu palec środkowy prawej ręki uderza 3 próg struny B. Trzymając się takiego opalcowania prawej ręki, zagracie płynnie melodię. Przykład kończymy akordem Asus4 i podwójnym dźwiękiem melodii na 3 progu struny B, który potrącamy palcem środkowym prawej ręki.
Pamiętajcie, że to jeszcze nie wszystko! W przyszłym miesiącu będziemy kontynuować naukę utworu i zagramy kolejne jego partie, a następnie złożymy je w całość. Na tym zakończymy nasze akustyczne zmagania. Mam nadzieję, że utwór "Free Fallin'" sprawi Wam wiele radości podczas gry. Najważniejsza jest melodia i dbajcie, aby była zawsze na pierwszym planie, czyli minimalnie głośniejsza niż pozostałe partie. Powodzenia w ćwiczeniu i do zobaczenia za miesiąc!