Zagraj jak Paul Yandell

Piotr Słapa
Zagraj jak Paul Yandell

W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy ciekawą aranżacje utworu "After You’ve Gone" amerykańskiej legendy gitary fingerstyle.

Paul Yandell był jednym z najwybitniejszych muzyków sesyjnych w Nashville. W swojej imponującej karierze współpracował z takimi artystami jak Chet Atkins, Jerry Reed czy Dolly Parton. Jego znakomite partie gitary można usłyszeć na wielu płytach Atkinsa. Paul dołączył do zespołu Cheta w 1975 roku, z którym współpracował przez prawie 25 lat. Przykład, który zagramy oparty jest o technikę boom chic, którą Paul nauczył się od Cheta. Jest to specyficzny dźwięk strun basowych (E,A,D), który osiągamy poprzez ich tłumienie za pomocą prawej ręki w okolicy mostka gitary. Efekt brzmi najlepiej przy użyciu pazurka na kciuk (thumbpicka). Można też oczywiście uderzać struny basowe gołym kciukiem. Sprawdźmy jak to brzmi w praktyce!

Takty 1-4 to intro utworu. Zaczynamy od złapania trytonu (VI próg struny D oraz VII próg struny G) palcami środkowym i serdecznym. Dwudźwięk ten przesuwamy o pół tonu w dół do momentu, kiedy palec środkowy znajdzie się na I progu. W takcie 4 pojawia się akord B7sus4 - palec środkowy chwyta II próg struny A, a serdeczny II próg struny G. Od tego momentu przechodzimy do głównego motywu przykładu i stosujemy boom chic. Zwróćcie uwagę, że bas jest ogrywany w dwóch schematach. Jest to sekwencja A-D-E-D lub E-D. W takcie 5 gramy akord A. Palec serdeczny będzie odpowiedzialny za VII próg struny D, środkowy za VI próg struny G, a wskazujący za V próg struny B. Aby wydobyć kolejne dźwięki melodii mały palec dokładamy na VII próg struny B, a wskazujący przeskakuje na IV próg struny E.

W kolejnym takcie gramy melodię na tle akordu Am6. Trzymamy kształt poprzedniego akordu i przesuwamy tylko palec środkowy z VI na V próg struny G. Czas na akord E. Palec wskazujący ląduje na I progu struny G, a środkowy na II progu struny D. Pozostałe dźwięki melodii zagrają palec serdeczny (II próg struny B) i mały (IV próg struny B). Teraz czeka na Was duże prawdziwe wyzwanie. Opalcowanie akordu C#9 wymaga złapania IV progu na strunach E i A kciukiem lewej ręki. Jest to koniecznie, aby zagrać melodię razem z basem. Dodatkowo palec środkowy chwyta III próg struny D, serdeczny IV próg struny G, mały IV próg struny B, a wskazujący II próg struny B. W odpowiednim momencie odrywamy mały palec. W takcie 9 gramy akord F#7. Palcem wskazującym łapiemy poprzeczkę barre na II progu. Palec serdeczny chwyta IV próg struny A, środkowy III próg struny G, a mały dokładamy na IV próg struny E. W kolejnym takcie pojawia się akord Emaj7/B. Kciuk chwyta VII próg struny basowej E, palec serdeczny IX próg struny D, środkowy VIII próg struny G, mały IX próg struny B i wskazujący VII próg struny wiolinowej E. Takty 11-12 to zagrywka z walkingowym basem. Chwytamy akord E - palec wskazujący ląduje na I progu struny G, a środkowy na II progu struny D. Palec serdeczny wykona pull-off z II progu do pustej struny B.

Następnie palec środkowy chwyta II próg struny E, serdeczny II próg struny G, a mały II próg struny B. Dalej palce środkowy i serdeczny przesuwają się o pół tonu w górę i dokładamy wskazujący na II próg struny B. Następnie przesuwamy palce środkowy, serdeczny i wskazujący ponownie pół tonu w górę. W połowie taktu 12 palec środkowy ląduje na II progu struny E, a serdeczny na II progu struny G. Kolejny akord to E, który chwytamy tak jak wcześniej. Ostatni akord w takcie to Abaug - palec środkowy trzyma VI próg struny D (wchodzimy na niego slidem), a wskazujący łapie mini poprzeczkę barre na V progu strun G i B.

W taktach 13-16 ogrywamy akordy, które były już wcześniej (takty 5-8), więc opalcowania bez zmian. W takcie 17 gramy akord F#m7. Palec wskazujący chwyta poprzeczkę barre na II progu, serdeczny ląduje na IV progu struny A, a mały trzyma dźwięk na V progu struny E. Dalej mamy akord C#7. Palec środkowy chwyta IV próg struny A, wskazujący III próg struny D, serdeczny IV próg struny G, a mały IV próg struny wiolinowej E. Dodatkowo palec środkowy przemieszcza się z IV progu struny A na IV próg struny basowej E. W takcie 18 wracamy do akordu F#m7. Opalcowanie takie samo jak wcześniej za wyjątkiem małego palca, który trzyma dźwięk na V progu struny G. Teraz czas na akord Am6. Palec środkowy trzyma II próg struny D, wskazujący I próg struny B, serdeczny II próg struny E, a mały IV próg struny E. Dalej mamy akord C#m/E - palec serdeczny trzyma VI próg struny D, mały VI próg struny G, środkowy V próg struny B i wskazujący IV próg struny E.

W drugiej części taktu 19 jest akord G#7. Palec wskazujący trzyma poprzeczkę barre na IV progu, palec serdeczny chwyta VI próg struny A, środkowy V próg struny G i mały VII próg struny B. W takcie 20 pojawiają się dwa akordy - C#m7 oraz F#7. W obu przypadkach używamy poprzeczki barre. W kolejnym takcie akord E chwytamy za pomocą dwóch palców - środkowy trzyma II próg na strunach A i D, a wskazujący I próg struny G. Pozostałe palce wykorzystamy do zagrania melodii na strunach wiolinowych. W takcie 22 ogrywamy akord B7. Jego opalcowanie jest takie samo jako przy akordzie C#7 (takt 17), ale dodatkowo mały palec zagra dźwięki melodii na strunie wiolinowej E. Przykład kończymy bluesową zagrywką - palec środkowy chwyta V próg struny A, a wskazujący IV próg struny G. Będziemy poruszać się o pół tonu w dół, aż palec wskazujący znajdzie się na I progu. Pamiętajcie o początkowym slidzie.

Na tym zakończymy nasze dzisiejsze gitarowe zmagania. Powodzenia i owocnego ćwiczenia. Do zobaczenia za miesiąc!