Akompaniament: gra kostką cz.2

Piotr Słapa
Akompaniament: gra kostką cz.2

W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych będziemy kontynuować temat gry rytmicznej. W poprzednim warsztacie pracowaliśmy nad akompaniamentem przy użyciu palców.

Dzisiaj skoncentrujemy się na grze kostką oraz technice hybrid picking. W kostkowaniu hybrydowym wykorzystujemy palce, które pozostają wolne w sytuacji, kiedy gramy kostką. Zakładając, że trzymamy piórko w standardowy sposób, do dyspozycji mamy palec środkowy, serdeczny i mały. W praktyce najczęściej używany jest palec środkowy, a serdeczny oraz mały wchodzą do gry przy pełnych akordach. Kilka słów o zastosowaniu tej interesującej techniki. Przede wszystkim używana jest w utworach solowych z melodią graną na tle akordów. Mogą być to również improwizacje bluesowe - kostka uderza bas, a pozostałe palce grają partie solowe na strunach wiolinowych. Taka technika sprawdzi się też przy grze podkładowej - gdy musimy zagrać w tym samym czasie skrajne struny (np. E i B lub A i D) lub chcemy wyeksponować dźwięki, które zagrane przy pomocy opuszków mają inna barwę niż kostka.

Hybrid picking ma swoje korzenie w muzyce country, ale obecnie z powodzeniem wykorzystywany jest w wielu gatunkach. Ćwiczenie, które za chwilę zagramy, inspirowane jest utworem "Use Somebody" zespołu Kings of Leon. Na tym przykładzie chciałbym pokazać Wam w jaki sposób można zbudować akompaniament dla wokalisty przy użyciu kostkowania hybrydowego. Dobry podkład powinien posiadać nie tylko interesujące akordy, ale również prostą melodię, która współgra ze ścieżką wokalną. Tak ułożony akompaniament brzmi kompletnie i nie ma poczucia, że czegoś tu brakuje. A więc do dzieła!

Przykład 1 zbudowany jest z dwóch sekwencji akordów - C sus2, Cadd9/E, Fsus2 oraz Am, C , Fsus2. Każdą sekwencję gramy dwa razy. Pierwszy akord w przykładzie to Csus2. Palec wskazujący lewej ręki chwyta poprzeczkę barre na 3 progu strun A, D, G, B, E . Palec serdeczny ląduje na 5 progu struny G, a małym palcem wykonujemy ozdobnik artykulacyjny hammer-on z 3 do 5 progu struny B. W połowie taktu 1 puszczamy mały palec, aby wydobyć pull-off z 5 do 3 progu struny B. Kilka słów o pracy prawej ręki. Dwudźwięk C -D gramy techniką hybrydową - kostką uderzamy strunę A, a palcem środkowym ciągniemy strunę B. Dodatkowo do zagrania dźwięku G na 3 progu struny wiolinowej E używamy palca środkowego. Pozostałe dźwięki gramy kostką. W takcie 2 ogrywamy akord C add9/E. Palec wskazujący lewej ręki chwyta poprzeczkę barre na 3 progu strun D, G, B. Palec serdeczny ląduje na 5 progu struny D, a mały na 5 progu struny G. Wszystkie dźwięki wydobywamy przy użyciu kostki. W taktach 3-4 ogrywamy akord Fsus2. Kciuk lewej ręki chwyta 1 próg struny basowej E, palec serdeczny 3 próg struny D, a wskazujący 1 próg struny B. Struny G oraz wiolinowa E pozostają puste. Tak jak w poprzednim takcie wszystkie dźwięki kostkujemy. Zwróćcie uwagę na oddech po zagraniu akordu Fsus2 w takcie 4.

Takt 5 rozpoczyna akord Am. Palec środkowy lewej ręki chwyta 2 próg struny D, serdeczny 3 próg struny G, a wskazujący 1 próg struny B. Używamy tutaj techniki hybrydowej. Kostką uderzamy pustą strunę A, a palcem środkowym prawej ręki pociągamy strunę G. Palec środkowy będzie również odpowiedzialny za pusta strunę wiolinową E. Kolejny z akordów to C. Palec serdeczny lewej ręki ląduje na 3 progu struny A, środkowy na 2 progu struny D, a wskazujący na 1 progu struny B. Palec środkowy prawej ręki potrąca pustą strunę wiolinową E, a pozostałe dźwięki kostkujemy. W taktach 7-8 ogrywamy akord Fsus2 w taki sam sposób jak wcześniej (takty 3-4).



W przykładzie 2 mamy dwie sekwencje akordów - C , C /E, Fsus2 oraz Am, C , Fsus2. Każdą sekwencję gramy dwa razy. Zwróćcie uwagę, że dźwięki na strunach wiolinowych tworzą prostą melodię. Pierwszy z akordów to C z dołożonym małym palcem na 3 progu struny wiolinowej E. W połowie taktu 9 puszczamy mały palec lewej ręki, ponieważ potrzebujemy pustą strunę E. Dwudźwięk C -C gramy techniką hybrydową, a dźwięki na strunie wiolinowej E pociągamy palcem środkowym prawej ręki. Pozostałe nutki kostkujemy. W takcie 10 nadal trzymamy akord C, ale zamiast struny A gramy basową E. Kolejny akord to Fsus2. Łapiemy go tak samo jak w takcie 3, ale dokładamy mały palec na 3 próg struny wiolinowej E. Dwudźwięk F-C gramy techniką hybrydową, a melodię na strunie wiolinowej E palcem środkowym prawej ręki. Pozostałe dźwięki gramy kostką. W takcie 12 gramy na przemian strunę basową E oraz trójdźwięk F-G-C. Strunę basową uderzamy kostką, a trójdźwięk przy użyciu palców środkowego, serdecznego i małego. W kolejnym takcie pojawia się akord Am z dołożonym małym palcem na 3 progu struny wiolinowej E. W taktach 14-16 mamy akordy, które graliśmy już wcześniej (C oraz Fsus2). Opalcowania dla prawej i lewej ręki bez zmian.

Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Mam nadzieję, że warsztat zainspiruje Was do pracy nad akompaniamentem i będziecie szukać własnych, ciekawych rozwiązań. Powodzenia i owocnego ćwiczenia!