Fender Jim Root Jazzmaster V4 - nowa sygnatura gitarzysty Slipknot
Trzecią tegoroczną sygnaturą Fendera jest właśnie zaprezentowany, najnowszy model gitarzysty Slipknot - Jim Root Jazzmaster V4.
"Nowa dekada przyniosła nam jeszcze jedną możliwość bliskiej współpracy z Jimem Rootem w celu realizacji jego kolejnej artystycznej wizji - mówi wiceprezes Fender Products, Justin Norvell "Począwszy od nowych, aktywnych pickupów EMG do poprawek kosmetycznych ten model, podobnie jak jego poprzednicy, oferuje bardzo zróżnicowane możliwości brzmieniowe dla fanów Jima Roota, fanów Slipknot, czy też miłośników rocka i metalu, którzy potrzebują gitary dostosowanej do ich stylu gry, ale cechującej się stylistyką Fendera."
Podczas trwających od 20 lat związków z Fenderem, Jim Root współpracował już z marką nad stworzeniem Stratocastera, Telecastera i Jazzmastera. Najnowszy, trzeci już owoc tej kolaboracji, model Jim Root Jazzmaster V4, prezentuje - jak zapowiada firma - miażdżące, przestrojone brzmienie, które w połączeniu z odważnym, nowym wyglądem dają gitarzystom możliwość grania cięższej muzyki z zachowaniem ikonicznej estetyki Fendera. Celem Roota było opracowanie przystępnego cenowo modelu dedykowanego jego fanom, który pozwoli im na podbicie głośności instrumentu i bycie zawsze słyszalnym.
Fender Jim Root Jazzmaster V4 zwraca uwagę minimalistyczną estetyką, której elementem jest jedynie pojedyncze pokrętło Volume i trójpozycyjny przełącznik. "Jazzmaster V4 to kolejny etap ewolucji - mówi gitarzysta Slipknot - Jest idealnie wyważony i zapewnia doskonały komfort gry na scenie. To wszystko czego w tej chwili oczekuję od gitary. Wszystko polega na własnym podejściu - chwyceniu za gitarę i zagraniu na niej po swojemu. Właściwe nastawienie bierze początek z wibracji, odczuć i zamierzeń - to właśnie aura związana z tym instrumentem sprawiła, że pokochałem gitary".
Fender Jim Root Jazzmaster V4 posiada mahoniowy korpus z wyprofilowanym połączeniem, przykręcanego, klonowego gryfu o profilu Thin "C". Instrument, w kolorze Polar White został satynowo wykończony lakierem poliuretanowym, a z barwą korpusu korespondują inne elementy wykończenia, jak przetworniki typu zebra, biały binding podstrunnicy, czy bloki markerów z białego pearloidu. Hebanowa podstrunnica cechuje się promieniem 12" (305 mm), jest wiec wyraźnie bardziej płaska niż w przypadku vintage'owych podstrunnic o promieniu 7,25", czy nowoczesnych z radiusem 9,5." Podstrunnica mieści 22 progi jumbo, a także - dodane na życzenie Jima Roota - boczne, fluorescencyjne znaczniki pozycji, które wraz z odbijającym światło bindingiem ułatwiają grę w ciemnościach. Szerokość siodełka z syntetycznej kości wynosi 42,8 mm.
Zamocowane tu przetworniki to aktywne, ceramiczne humbuckery EMG Jim Root Signature Daemonum o otwartej konstrukcji, typu zebra. Praca nad ich prototypami trwała trzy lata, można je usłyszeć na ostatnim albumie Slipknot "We Are Not Your Kind", aż wreszcie zostały one po raz pierwszy zaprezentowane przez firmę EMG na targach NAMM 2020. EMG Jim Root Signature Daemonum stanowią swoiste połączenie przetworników EMG 81/60 przez wiele lat używanych przez Roota z wszechstronnością modelu Retro Active i zastosowanym w nich przedwzmacniaczem. Są również pierwszym sygnowanym modelem w linii pickupów EMG Retro Active. W przeciwieństwie do tradycyjnej konstrukcji z otwartymi cewkami, zarówno w mostkowym, jak i gryfowym Daemonum zastosowano gładkie nabiegunniki bez śrub.
Z kontrolę pracy pickupów odpowiada wspomniany już, minimalistyczny układ, na który składa się pojedynczy potencjometr Master Volume i trójpozycyjny przełącznik. Jim Root nie używa w Slipknot tremolo, dlatego jeszcze jednym elementem zamocowanym zgodnie z jego prośbą jest, odbiegający od tradycyjnej estetyki Jazzmastera, mostek typu Hardtail ze strunami przechodzącymi przez korpus. Znajdziemy tu również blokowane klucze deluxe typu staggered (czyli z różną długością kołków dla strun basowych i wiolinowych), w czarnym jak reszta osprzętu kolorze.
Zdjęcia z koncertu: Paweł Mielko