FENDER Vintera ‘50s Telecaster Modified
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Vintera – od Vintage Era - to zaprezentowana w tym roku seria gitar, która zastąpiła serię Classic. Nawiązują one do modeli z pierwszych dekad produkcji gitar Fender: ‘50s Telecaster, ‘60s Stratocaster, ‘60s Jaguar, ‘60s Mustang, ‘60s Jazzmaster, ‘70s Telecaster Thinline, Custom i Bigsby.
Oprócz tradycyjnych, są też gitary ze specyfikacją Modified, czyli posiadające niektóre cechy i rozwiązania stosowane współcześnie. Taki też jest testowany Telecaster w kolorze Butterscotch Blonde, dostępny także z błękitnym wykończeniem Daphne Blue oraz seledynowym Surf Green.
BUDOWA
Jesionowy korpus wykończono półprzezroczystym lakierem poliestrowym o wysokim połysku. Dostępne w ofercie wersje kolorystyczne Daphne Blue i Surf Green zaopatrzono w olchowe korpusy. Klonowy gryf o profilu z charakterystyczną nazwą Thick Soft V wykonano z klonu i pokryto z tyłu satynowym lakierem uretanowym. Front główki również wykończono lakierem uretanowym, tyle że błyszczącym, co stanowi dobre tło dla logotypu, nazwy modelu i okrągłego docisku pierwszych dwóch strun. Zamiast gniazda klucza do regulacji gryfu, nad siodełkiem z kości syntetycznej znajduje się jedynie wklejka zakrywająca końcówkę kanału w szyjce. Śrubę regulacyjną znajdziemy po przeciwległej stronie gryfu, który do regulacji krzywizny należy odkręcić od korpusu. Klucze to klasyczne przekładnie typu vintage – obowiązkowo w prostokątnych blaszanych puszkach, z niewielkimi eliptycznymi uchwytami. Z tyłu główki poniżej ich linii znajduje się numer seryjny instrumentu oraz informacja o produkcji w Meksyku.
Klonowa podstrunnica ma promień wynoszący 9,5 cala – to pierwsza cecha modyfikacji w stosunku do wczesnych Telecasterów z lat 50., w których obowiązywał radius 7,25 cala. Progi w ilości 21, w rozmiarze medium jumbo oznaczono czarnymi kropkami. Struny są zakotwiczone w metalowych tulejach umieszczonych w tyle korpusu i przewleczone przez mostek ze stalową podstawą i trzema walcowatymi siodełkami (bez profilowania kompensującego menzurę). Korpus z tyłu jest całkowicie prosty – nie ma podcięcia pod żebra, stosowanego niekiedy w Telecasterach z nowoczesną specyfikacją.
Podstawa mostka stanowi jednocześnie element montażowy przetwornika Custom Shop Vintage-Style Single-Coil Tele. Drugi singiel przy gryfie to Custom Shop „Twisted” - tradycyjnie w niklowanej puszce. Za pickupy całej serii odpowiada oczywiście Tim Shaw. Zostały one zaprojektowane zgodnie z brzmieniem epoki oraz specjalnie dobrane zarówno w setach, jak i do każdego typu instrumentu oddzielnie. Przełącznik przetworników zamontowany na chromowanej płytce to rzadko stosowana wersja czteropozycyjna, dająca w kolejnych pozycjach następujące połączenia: 1. przetwornik przy mostku, 2. oba przetworniki równolegle, 3. przetwornik przy gryfie, 4. oba przetworniki szeregowo. W gałce potencjometru głośności ukryto dodatkowy przełącznik systemu S-1, którym można zmienić połączenia dwóch singli – w fazie albo w przeciwfazie. Dwa przełączniki dają razem 6 brzmień podstawowych, których barwę można ustawić potencjometrem TONE.
Gniazdo wyjściowe i kołki do zaczepienia paska zamontowano w bocznych krawędziach korpusu. Fabryczny komplet strun to Fender USA 250L Nickel Plated Steel (0,009”-0,042”), gitara jest sprzedawana w pokrowcu typu Deluxe Gig Bag.
WRAŻENIA
Seria Vintera produkowana jest w Meksyku, jednak wszystkie dotychczas testowane instrumenty okazywały się być wykonane na bardzo wysokim poziomie, odstającym już bardzo niewiele od wyższych, amerykańskich modeli. Nie inaczej jest tutaj, w naszym Tele nie można dopatrzyć się żadnych niedociągnięć, czy to w spasowaniu, czy położeniu lakieru, setup zapewnia też wysoki komfort gry, nie trzeba niczego na starcie regulować, co ma znaczenie, gdyż dostęp do pręta gryfu uzyskamy dopiero po jego odkręceniu. Profil gryfu to nieco grubszy Soft V, chociaż można go nazwać bardziej okrągłym, i nieco mniej płaskim w porównaniu do klasycznych kształtów C. Stały mostek zapewnia stabilność i jedynym kompromisem jest tu ustawianie menzury dla par strun. Niemniej nie ma żadnych problemów ze strojeniem. Założony komplet 9-tek zapewnia sprężystość i dźwięczność, chociaż dla gitarzystów preferujących mocne kostkowanie lepiej sprawdzą się zapewne 10-tki.
Od strony brzmieniowej gitara zapewnia mocną odpowiedź akustyczną, dźwięk nigdzie nienaturalnie nie wygasa, całość ładnie rezonuje. Całość zachowuje się po prostu jak wysokiej klasy instrument. Nowością jest tu zmodyfikowany układ elektryczny. Przy przełączniku ustawionym w dodatkowej pozycji 4 (oba pickupy szeregowo) uzyskujemy szerokie, zbliżone do humbuckera brzmienie – bardziej okrągłe i mocniejsze w stosunku do singla gryfowego, z bardziej stratowym feelem i domieszką mocniejszego ataku singla pod mostkiem. Nie zmienia to Tele w Les Paula, ale zapewnia mocniejszy sound i nasycenie gainu. Sam picup mostkowy oddaje mocny sound Tele z tej pozycji, gdzie bez problemu ustawimy zarówno country’owy, jasny twang jak i drapieżny, artykulacyjny sound rockowy po dodaniu gainu. Singiel pod gryfem w połączeniu z rezonującym dobrze korpusem odzywa się znaną z Tele, okrągłą barwą z ładnie otwierającą się prezencją przy mocniejszym ataku.
Oba przetworniki połączone równolegle to jaśniejsza barwa o rasowym, rozpoznawalnym konturze, ale nowy Vintera ‘50s Telecaster Modified oferuje jeszcze kilka ciekawych brzmień dzięki umieszczonemu w gałce głośności przełącznikowi systemu S1. Po wciśnięciu go uzyskujemy zaskakująco okrągłą barwę z podbitym dołem pasma, znacznie mniej nosową i cieplejszą, niż można by się spodziewać po pickupach grających w przeciwfazie. Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku singli pracujących szeregowo z S1 – tu barwa robi się już znacznie cieńsza i wycofana, jednak sprawdzi się chociażby przy perkusyjnym graniu funkowym z oryginalnym charakterem.
PODSUMOWANIE
Fender Vintera ‘50s Telecaster Modified jako przedstawiciel nowej, produkowanej w Meksyku serii wypada bardzo przekonująco jako rasowy Tele, zaskakując też jakością wykonania i setupem. Dodatkowo rozbudowanie układu elektrycznego o nową, szeregową konfigurację w 4 pozycji przełącznika oraz system S1 wprowadza kilka bardzo ciekawych barw do sonicznego arsenału.
Korpus: jesion (olcha w pozostałych wersjach kolorystycznych)
Gryf: klon
Podstrunnica: klon, radius 9,5”
Progi: 21 medium jumbo
Klucze: Fender Vintage
Mostek: 3-Saddle Vintage-Style Strings-Through-Body Tele
Układ elektryczny: Custom Shop Vintage-Style Single-Coil Tele (bridge), Custom Shop "Twisted" Single-Coil Tele (neck); przełącznik 4-pozycyjny; przełącznik S-1; VOLUME, TONE
Wykończenie: Butterscotch Blonde