Jazz-rock
Robert Lewandowski
Za pewien mankament gitary jako instrumentu można uznać fakt, że wykonywanie na niej utworów w postaci w miarę kompletnej, a więc melodii z akordami i basami, nie należy do zadań łatwych.
Tapping
Adam Fulara
Ten odcinek warsztatów jest dokończeniem mojego manifestu, w którym przestawiam poglądy, jak również program działania, starając się odpowiedzieć na pytanie: "po co gram na gitarze i o czym właściwie marzę?"
Blues
Katarzyna Maliszewska
Gdyby tak prześledzić muzyczną wędrówkę kilkunastu losowo wybranych gitarzystów, można by stwierdzić, że wielu z nich rozpoczynało swoją przygodę od rocka i bluesa.
Akustyk
Piotr Słapa
W tym miesiącu będziemy ponownie analizować znakomity utwór "Classical Gas" w aranżacji Tommy’ego Emmanuela.
Howlin’ Wolf to jeden z mniej znanych, ale jednocześnie najbardziej charakterystycznych bluesmanów wywodzących się z Missisipi.
Tak jak obiecałem miesiąc temu, w tym odcinku warsztatów przedstawię swój manifest twórczy. Tego typu tekst zawiera dwie rzeczy: poglądy i program działania.
Prawie każdy gitarzysta zetknął się z pojęciem trytonu, jednak nie wszyscy wiedzą, co dokładnie oznacza ten termin.
Metal
Sławomir Sobczak
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby całe życie grać riffy choćby i na jednej strunie, ewentualnie na dwóch.
Jazz
Piotr Lemański
Wybór tematu do kolejnego artykułu spędzał mi niejednokrotnie sen z powiek. Trudno bowiem skoncentrować się na jednym temacie, jeśli mamy świadomość, że do drzwi pukają inne, nie mniej ważne.
Witajcie w Nowym Roku z magiczną liczbą 10. Styczeń to dobry czas na przemyślenia oraz zaplanowanie ćwiczeń na najbliższe miesiące.
Większość gitarzystów doskonale zna ćwiczenia chromatyczne, czyli popularne "pajączki". Czy jesteśmy na nie skazani?
W tym odcinku ponownie zagłębimy się w tajniki stylu znakomitego gitarzysty akustycznego Tommy’ego Emmanuela.
W zeszłym miesiącu przypomnieliśmy sobie skale modalne o molowym charakterze: eolską, dorycką i frygijską. Tym razem pora na trzy kolejne skale systemu modalnego.
Miesiąc temu zabawiliśmy się w wycieczkę po kole kwintowym, więc myślę, że po takim doświadczeniu żaden schemat harmoniczny nie będzie już dla Was straszny.
Jak już zapewne niektórzy z Was zauważyli, większość odcinków warsztatów staram się pisać tak, by mogli skorzystać z nich nie tylko gitarzyści zainteresowani techniką tappingu oburęcznego, ale również wszyscy muzycy.
Po dość obszernym omówieniu pentatoniki spróbujmy wyjść poza nią i poznać inne palety dźwięków charakterystycznych dla bluesa.
Skale powstałe na kolejnych stopniach skali durowej zwane są w muzyce klasycznej kościelnymi, a w szeroko rozumianej muzyce rozrywkowej - modalnymi.
W ciągu ostatnich miesięcy przedstawiłem Wam sylwetki największych mistrzów gitary akustycznej. W tym odcinku poznacie niezwykle barwną postać - Tommy’ego Emmanuela.
O tym, że teoretyczne opanowanie gamy durowej w dwunastu tonacjach jest podstawowym warunkiem jakiegokolwiek myślenia o muzyce, nie muszę chyba nikomu przypominać.
W tym odcinku warsztatów oderwiemy się na chwilę od tematów związanych z improwizacją. Do świąt Bożego Narodzenia pozostało jeszcze półtora miesiąca, ale tyle też czasu potrzeba, by nauczyć się utworu w całości granego przy pomocy techniki tappingu oburęcznego.
...
17