Fender Troy Van Leeuwen Jazzmaster
Współpraca Fendera i Troya Van Leeuwena, znanego m.in. z Queens of the Stone Age, przyniosła nowy, sygnowany model Jazzmastera.
Nowy, odświeżony Fender Troy Van Leeuwen Jazzmaster przybywa w olśniewającym kolorze Copper Age, inspirowanym customowymi Telecasterami artysty. Podobnie jak pierwsza wersja kolorystyczna tego instrumentu, o nazwie Oxblood, jest to wykończenie jedyne w swoim rodzaju, ponieważ zastrzeżone wyłącznie do modelu sygnowanego przez Van Leeuwena. Dzięki spersonalizowanym funkcjom, w tym elementom designu lat '60 (np. dopasowana kolorystycznie główka) i '70., klonowemu gryfowi i podstrunnicy z markerami w kształcie bloków (ten typ markerów pojawił się w Jazzmasterach w połowie lat '60), customowemu przełącznikowi Rhythm/Lead, a także ulepszonemu mostkowi, Troy Van Leeuwen Jazzmaster jest tak charakterystyczny, jak dźwięki, które tworzy gitarzysta Queens of the Stone Age.
Premiera tego Jazzmastera, zwanego przez Van Leeuwena "nowoczesnym klasykiem" poprzedza najnowszy album artysty, który jeszcze w tym roku ukaże się pod szyldem Gone Is Gone, zespołu, w skład którego wchodzą także Troy Sanders (Mastodon), Tony Hajjar (At The Drive In / Sparta) i Mike Zarin.
Troy Van Leeuwen wprowadził unikalną atmosferę i niezwykłe tekstury swojej gry na gitarze do kilku z najbardziej uznanych alternatywnych zespołów rockowych. Od Failure do A Perfect Circle, Queens of the Stone Age, Eagles of Death Metal, Puscifer i innych, multinstrumentalne doświadczenie Van Leeuwena nadało kolor i moc najbardziej twórczej i popularnej muzyce rockowej ostatnich trzech dekad.
"Troy i jego kultowy styl gry odcisnęły niezatarte piętno na rockowej stylistyce" - powiedział wiceprezes Fender Products, Justin Norvell. "Jest jednym z tych gitarzystów, którzy są synonimem Jazzmastera i potrafią wydobywać z tego instrumentu niesamowite dźwięki, przesuwając granice twórczych możliwości. W rezultacie jego sygnowany Jazzmaster został doskonale przyjęty przez gitarzystów już od momentu premiery w 2014 roku - do tego stopnia, że nie było innego wyjścia, jak tylko dodać mu nową wersję wykończenia. Ten model nadal zachowuje cechy wzornicze z lat '60, w tym blokowe markery, binding podstrunnicy, a także dopasowaną kolorystycznie główkę".
"Posiadanie własnego, sygnowanego modelu Fendera jest spełnieniem marzeń" - mówi Troy Van Leeuwen. "Tak więc prośba o odświeżenie jego wyglądu jest dla mnie wielkim zaszczytem. Pod względem estetycznym jest to obrót o 180° w stosunku do mojego oryginalnego Jazzmastera w kolorze Candy Oxblood. Szukałem ekscytującego koloru o klasycznym charakterze. Producenci gitar i samochodów z lat '50 i '60 stosowali tę samą paletę barw lakieru. Dlatego próbowałem sobie wyobrazić Corvette z 1955 r. w miedzianym kolorze z akcentami odcienia Aztec Gold. Myślę, że udało nam się to osiągnąć. Metaliczne wykończenie naprawdę lśni na krzywiznach offsetowego kształtu korpusu. Podoba mi się również klonowa podstrunnica z czarnym bindingiem, ponieważ jest to wyjątkowy element wśród Jazzmasterów i dodaje ataku wszechstronnym brzmieniom gitary. Widziałem stare Jaguary z taką podstrunnicą, ale bardzo niewiele Jazzmasterów".
Fender Troy Van Leeuwen Jazzmaster posiada olchowy korpus, klonowy gryf o profilu "C" oraz klonową podstrunnicę, której promień liczy 7,25" (184,1 mm). Poza wspomnianym czarnym bindingiem i czarnymi markerami w kształcie prostokątów, podstrunnica mieści 21 progów vintage oraz siodełko z kości o szerokości 42 mm.
Za brzmienie instrumentu odpowiada para przetworników Pure Vintage '65 Single-Coil Jazzmaster. Van Leeuwen zachował zgodność gitary z oryginalnymi specyfikacjami z połowy lat '60, ale zamienił suwak obwodu basowego na dwupozycyjny przełącznik toggle - który nazywa "przełomem" ze względu na wrażenia z gry, które zapewnia. "Potrzebuję szybkiego dostępu do tego obwodu, kiedy na scenie przełączam się między instrumentami i przechodzę od kremowych brzmień do mocnego ataku w wysokich tonach w ramach tej samej piosenki." Obwód elektroniczny obejmuje zatem wspomniany, customowy przełącznik toggle wyboru obwodów Rhythm/Lead umieszczony w górnym rogu pickguarda, regulatory trybu Lead (switch w położeniu dolnym), czyli gałki Master Volume i Master Tone, oraz regulatory trybu Rhythm (switch w położeniu górnym), czyli umieszczone w górnej części pickguarda pokrętła Volume i Tone dla singla przy gryfie.
Customowy osprzęt obejmuje mostek Jazzmaster z mosiężnymi, pokrytymi chromem siodełkami Mustanga oraz vintage'owym strunociągiem floating tremolo i vintage'owe klucze. Całość uzupełnia szylkretowy pickguard oraz sygnatura Van Leeuwena na tylnej części główki.
Pierwsza i wciąż dostępna wersja modelu Fender Troy Van Leeuwen Jazzmaster w ekskluzywnym wykończeniu Oxblood, z podstrunnicą z Pau Ferro oraz perłowymi blokami markerów.