skale orientalne

Radek Chwieralski
skale orientalne

Większość gitarzystów zaczyna improwizację od pentatoniki (molowej i durowej) lub od podstawowych gam

I słusznie, bo od czegoś trzeba zacząć. Kiedy poznamy interwały, zaczynamy wchodzić w system modalny i skale zbudowane na poszczególnych stopniach gamy. Poza tym istnieje szereg innych, mniej znanych, ale nie mniej ciekawych skal, używanych częściej w muzyce jazzowej, a także skal orientalnych. Przybliżę Wam większość znanych skal orientalnych, opierając je na przykładowej prymie C i podając dźwięki, z jakich dana skala się składa (dobrze jest je grać łącznie z oktawą wstępująco i zstępująco, żeby w pełni odczuć charakterystykę brzmieniową danej skali):

 

Zmniejszona 1/2 -1 (półton - cały ton): C, Db, Eb, E, Gb, G, A, Bb
Można powyższą skalę użyć np. podczas improwizacji wokół akordu dominantowego alterowanego.


Zmniejszona 1 -1/2 (cały ton - półton): C, D, Eb, F, Gb, G#, A, B
Pasuje idealnie przy akordzie zmniejszonym.


Całotonowa: C, D, E, F#, G#, A#
Ta z kolei służy do ogrania akordu zwiększonego.

 

Chromatyczna: C, Db, D, Eb, E, F, Gb, G, Ab, A, Bb, B
Ta skala ma wielorakie zastosowanie. W zasadzie można użyć jej przy dowolnym akordzie, mając jednak na uwadze fakt, że nie każdy dźwięk będzie pasował w dowolnym momencie.


Rumuńska molowa: C, D, Eb, F#, G, A, Bb
Bardzo konsonansowo brzmiąca skala. Przydatna przy ogrywaniu zwykłych molowych akordów.


Cygańska: C, Db, E, F, G, Ab, Bb
Tą skalę wykorzystuje się w improwizacji wokół akordu dominant-septymowego, który pełni w tym przypadku rolę dominanty w molowej tonacji. Wykorzystuje się ją również bardzo często w muzyce flamenco.


Podwójna harmoniczna (Cygańska II): C, Db, E, F, G, Ab, B
Podobnie jak poprzednia, ale la brzmi bardziej orientalnie, więc raczej w klimatach bliskowschodnich można się z nią zetknąć.



Hiszpańska ośmiotonowa: C, Db, Eb, E, F, Gb, Ab, Bb
Raczej do durowych akordów. Można ją usłyszeć w muzyce flamenco.


Enigmatic: C, Db, E, F#, G#, A#, B
Brzmienie lej orientalnej skali może być zastosowane w utworze w klimacie bliskowschodnim w durowej tonacji.


Lidyjska zwiększona: C, D, E, f#, G#, A, B
Można jej użyć np. przy ogrywaniu akordu zwiększonego.


Neapolitańska durowa: C, Db, Eb, F, G, A, B
Brzmi podobnie do gamy molowej melodycznej. Można ją stosować wokół akordu molowego przy odpowiednim towarzystwie akordów pobocznych.



Neapolitańska molowa: C, Db, Eb, F, G, Ab, Bb
Jej składniki są identyczne jak w skali frygijskiej, co narzuca zastosowanie przy ogrywaniu akordu znajdującego się na III stopniu gamy majorowej.


Pelog: C, Db, Eb, Gb, A#, B
Dobra do ogrania akordu półzmniejszonego.


Prometheus: C, D, E, Gb, A, Bb
Można jej użyć przy akordzie C7#4.


Prometheus neapolitańska: C, Db, E, Gb, A, Bb
Zastosowanie: tak jak poprzednio.



Sześciotonowa symetryczna: C, Db, E, F, Gb, A
Również tak jak poprzednio oraz choćby przy zwykłym akordzie durowym.


Super lokrycka: C, Db, Eb, E, Gb, Ab, Bb
Ciekawie brzmi podczas improwizacji wokół akordu zwiększonego.


Lidyjska molowa: C, D, E, F#, G, Ab, Bb
Zastosowanie: np. przy ogrywaniu akordu C7#4.


Lidyjska zmniejszona: C, D, Eb, F#, G, Ab, Bb
Np. przy ogrywaniu zwykłego Cm.



Dziewięciotonowa: C, D, Eb, E, F#, G, G#, A, B
Można ograć nią akord charakteru lidyjskiego.


Auxiliary zmniejszona: C, D, Eb, F, Gb, G#, A, Bb
Przy akordzie zmniejszonym.


Auxiliary zmniejszona bluesowa: C, Db, Eb, E, Gb, G, A, Bb
Np. przy ogrywaniu akordu C7#4.



Durowa lokrycka: C, D, E, F, Gb, Ab, Bb
Można jej użyć przy akordzie zwiększonym.


Overtone: C, D, E, F#, G, A, Bb
Najbardziej odpowiednia skala do ogrania akordu C7#4.


Całotonowa zmniejszona: C, Db, Eb, E, Gb, Ab, Bb
Ciekawie brzmi podczas ogrywania akordu dominantowego alterowanego, np. C7#9(bl3).


Orientalna: C, Db, E, F, Gb, A, Bb
Interesująco zabrzmi np. przy progresji akordów: C, Bbm.



Za miesiąc kolejna porcja skal.

Dołączam podkład, abyście mogli również poćwiczyć sami.

PODKŁAD 1
PODKŁAD 2