Dwa sposoby na groove w bluesie

Piotr Słapa
Dwa sposoby na groove w bluesie

W dzisiejszym odcinku warsztatów zagramy akustycznego bluesa, wykorzystując takie techniki gry jak boom-chic i walkingowe linie basu.

Przykład inspirowany jest utworem "One Mint Julep" zespołu wokalnego The Clovers w aranżacji Tommy’ego Emmanuela. Jest to blues z elementami zaczerpniętymi z muzyki country. Praca prawej ręki typowa dla stylu fingerstyle. Kciuk jest odpowiedzialny za struny basowe E, A, D, palec wskazujący potrąca strunę G, środkowy B, a serdeczny wiolinową E. Palcem środkowym gramy melodię. Przykład ma bardzo interesujący groove. Przez większość utworu gramy atkinsowski boom-chic, a pod koniec pojawia się walkingowa linia basu. Dzięki takim zabiegom blues otrzymuje świetny rytm oraz energię.

Technikę gry boom-chic opisywałem już wielokrotnie w poprzednich warsztatach. Dla przypomnienia - jest to specyficzny dźwięk strun basowych, który osiągamy poprzez ich tłumienie za pomocą prawej ręki w okolicy mostka gitary. Najlepsze efekty uzyskujemy używając pazurka na kciuk (thumbpicka). Kciuk atakuje struny basowe w dość schematyczny sposób. Zazwyczaj są to kombinacje strun A-D-E-D lub E-D. W przypadku walkingowych linii basu, dźwięki grane na strunach basowych układają się w odrębną partię, którą mógłby grać basista. Bas nie jest już tak bardzo schematyczny i doskonale uzupełnia melodię. Słuchacz może odnieść wrażenie, że grają dwa instrumenty w tym samym czasie. A więc do dzieła!

Zaczynamy od złapania palcem wskazującym poprzeczki barre na I progu strun D, G oraz B. Potrącamy strunę B i poprzeczkę barre przesuwamy o pół tonu w górę, jednocześnie uderzając kciukiem prawej ręki pustą strunę A. Przez cały takt 2 palec wskazujący trzyma akord A przy użyciu poprzeczki barre. Aby wydobyć dźwięki melodii dokładamy mały palec na V próg struny wiolinowej E, a następnie po jego oderwaniu palec środkowy ląduje na III progu tej samej struny. Pamiętajcie o pracy kciuka prawej ręki, który gra boom-chic. W takcie 3 łapiemy akord D9/F#. Palec środkowy ląduje na II progu struny basowej E, serdeczny na II progu struny G, a wskazujący na I progu struny B. Dodatkowo mały palec łapie dźwięk na III progu struny B. W drugiej części taktu kciuk jednym energicznym uderzeniem zagra struny D i G. W ten sposób wydobędziemy jednocześnie dźwięk basu oraz melodii.

Takt 4 to powtórka tego co było wcześniej. W takcie 5 ogrywamy akord A, korzystając z dwudźwięków. Palcem środkowym chwytamy IV próg struny B, a serdecznym V próg struny G. Mamy tutaj lekkie podciągnięcie o ćwierć tonu, które nadaje bluesowy charakter zagrywce. Następnie gramy dwudźwięk na III progu struny B i IV progu struny G. Układ palców bez zmian - po prostu przesuwamy się o pół tonu w dół. Dalej palcem wskazującym łapiemy II próg strun G i B. Pamiętajcie też o pojedynczych dźwiękach basu na strunach A i E. W taktach 6-7 ponownie ogrywamy akord D9/F#. Pojawiają się jednak tutaj pewne zmiany. Mamy ozdobnik artykulacyjny pull-off z I progu do pustej struny B, który wykonujemy palcem wskazującym. W pierwszej połowie taktu 7 dokładamy mały palec na III próg struny wiolinowej E. W taktach 8-9 gramy ponownie akord A, który był wcześniej. W końcówce taktu 9 wykonujemy przejście do akordu E7, który będziemy ogrywać w kolejnym takcie. Palec wskazujący tworzy poprzeczkę barre na V progu strun D, G, B, palec serdeczny chwyta VII próg struny D, a mały VII próg struny B. Kształt ten przesuwamy w prawą stronę gryfu (dwa razy o pół tonu). Za pierwszym razem stosujemy ozdobnik artykulacyjny slide.

W takcie 10 trzymamy wcześniej złapany kształt unosząc palec wskazujący, aby struna wiolinowa E była pusta. Następnie puszczamy mały palec i odrywamy palec środkowy z VIII progu struny B, aby wydobyć ozdobnik artykulacyjny pull-off. W kolejnym takcie ponownie ogrywamy akord D9/F#, a zaraz za nim akord F/G. Przy tym ostatnim palec wskazujący chwyta I próg struny B, środkowy II próg struny G, mały III próg struny D, a serdeczny III próg struny basowej E. Palcem wskazującym wykonujemy pull-off z I progu do pustej struny B. Teraz czas na krótki fragment z walkingową linią basu. Palec wskazujący trzyma II próg struny G, który będzie towarzyszyć dźwiękom basu. Opalcowanie basu na strunie E wygląda następująco - IV próg chwytamy palcem serdecznym, III próg palcem środkowym, II próg kciukiem lub palcem wskazującym przy użyciu poprzeczki barre. Dalej mamy pustą strunę E, II próg kciukiem lub palcem wskazującym, III próg palcem środkowym i IV próg palcem serdecznym. Przykład kończymy akordem A7, który łapiemy w następujący sposób - palec wskazujący trzyma poprzeczkę barre na II progu strun D, G, B, a palec serdeczny ląduje na III progu struny wiolinowej E.

Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Pamiętajcie, że jest to blues, który gramy w wolnym tempie. Tłumiąc i akcentując mocno basy stworzycie solidny groove. Powodzenia i owocnego ćwiczenia. Do zobaczenia za miesiąc!