Charakterystyczny efekt wirujących głośników na stałe zapisał się na kartach historii muzyki popularnej. Chociaż od jego powstania minęło już prawie 80 lat, to wciąż powstają nowe urządzenia, które mają za zadanie emulację tego oryginalnego efektu.
Oryginalna konstrukcja jest dosyć skomplikowana i ciężka, a przy tym wymaga użycia ruchomych elementów i silników, a to nie jest zgodne z obecnym trendem, który zakłada miniaturyzację i stosowanie coraz bardziej zaawansowanych układów cyfrowych do emulowania zjawisk akustycznych.
Jednym z urządzeń, które pozwalają na uzyskanie efektu wirujących głośników Leslie, jest efekt podłogowy The Pinwheel stworzony przez firmę Fender. Kostka ta oferuje aż trzy różne tryby pracy różniące się charakterem brzmieniowym, a ponadto pozwala na ustawienie szeregu parametrów, które wpływają na końcowy rezultat.
Urządzenie zamknięto w solidnej obudowie wykonanej z blachy stalowej, którą pokryto warstwą lakieru w kolorze zielonym. Jak na tego typu kostkę urządzenie zaskakuje dużą liczbą przełączników i regulatorów. Na panelu sterującym znajdziemy aż siedem potencjometrów i jeden przełącznik do wyboru trybu pracy MODE (1/2/3). To nie wszystko, bowiem na ściance tylnej umieszczono także trzy dodatkowe switche: LEDS (pozwalający wyłączyć diody sygnalizujące ustawienie pozycji gałek), VOICING (do wyboru zakresu częstotliwości pracy pomiędzy wersją dopasowaną do gitary lub klawiszy), DYNAMICS (decydujący o tym, w jaki sposób efekt będzie reagował na zróżnicowaną pod względem dynamicznym grę) oraz FS SELECT (do ustalenia, czy podłączony do gniazda EXP/FS kontroler jest prostym przełącznikiem nożnym czy też pedałem ekspresji). Jak widać mamy tu kilka nietypowych rozwiązań, jak choćby możliwość wyłączenia kontrolek LED.
Na panelu sterującym umieszczono następujące gałki: DRIVE (nasycenie sygnału, podobnie jak w przypadku oryginalnego wzmacniacza z układu wirujących głośników), TONE (barwa sygnału od ciemniejszej do jaśniejszej), FAST (prędkość modulacji sygnału, która działa w trybie Fast), SLOW (analogicznie jak FAST, jednak tutaj regulacja dotyczy pracy w trybie Slow), LEVEL (poziom sygnału wyjściowego), RAMP (czas, jaki jest potrzebny do przyśpieszenia lub zwolnienia w czasie zmiany trybów pomiędzy Fast a Slow) oraz SENS (czułość). Na panelu mamy także dużą kontrolkę sygnalizującą załączenie efektu oraz dwie diody: RATE (która miga z prędkością modulacji) oraz SENS (wskazująca czy poziom sygnału wejściowego przekroczył wartość ustaloną potencjometrem SENS). Całość uzupełniają dwa przyciski nożne: BYPASS oraz SLOW/ FAST (BRAKE) – pierwszy z nich nie wymaga chyba wyjaśnień, natomiast drugi służy do wyboru trybu pracy (Fast lub Slow).
Urządzenie może pracować w trybie stereo, dlatego posiada po dwa gniazda wejściowe i wyjściowe (L/MONO i R). Poza tym na pokładzie urządzenia znajdziemy gniazdo zasilacza 9V DC oraz złącze EXP/FS służące do podłączenie pedału ekspresji lub footswitcha (wyboru dokonujemy za pomocą przełącznika FS SELECT).
Fender The Pinwheel to bardzo interesująca kostka efektowa, która pozwala na uzyskanie szeregu ciekawych barw inspirowanych dźwiękiem wirujących głośników Leslie. Trzeba przyznać, że jakość emulacji stoi na wysokim poziomie i pozwala nacieszyć ucho rasowym, pięknie zmodulowanym dźwiękiem o charakterze vintage, z ładnie nasyconym środkiem, dobrze reagującym na artykulację. Efekt z pewnością zainteresuje muzyków (bo nie tylko chodzi tu o gitarzystów), którzy poszukują oryginalnych i wiarygodnie brzmiących urządzeń, tym bardziej, że umożliwia zmianę prędkości działania układu, wyboru źródła sygnału (gitara lub klawisze), a nawet wzbogacenie dźwięku poprzez dodanie do niego przesterowania typu overdrive.
przełączniki: BYPASS, SLOW/FAST (BRAKE), MODE, LEDS, VOICING, DYNAMICS, FS SELECT
przyłącza: LEFT/MONO INPUT, RIGHT INPUT, LEFT/MONO OUTPUT, RIGHT OUTPUT, EXP/FS, 9V DC
impedancja wejściowa: 500 kOhm
impedancja wyjściowa: > 10 kOhm
zasilanie: zasilacz 9V (minus w środku)
pobór prądu: 350 mA
wymiary: 95 x 124 x 63 mm (SxGxW)
waga: 0,54 kg