GIBSON 2019 Les Paul Standard ‘50s
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
60 lat po stworzeniu modelu 1959 Les Paul Standard – przez wielu uważanego za kwintesencję gitary elektrycznej – oraz ostatnich, biznesowych problemach, Gibson pod przywództwem nowego prezesa nabiera wiatru w żagle z każdym miesiącem sygnalizując powrót do formy.
Zaprezentowane na zimowych targach NAMM 2019 nowe modele instrumentów prezentują się znakomicie, a przeorganizowana oferta podzielona została teraz na dwie, czytelne kolekcje Original i Modern, zastępujące poprzednie Traditional i High Performance. Pierwsza z nich skupia współczesne wersje znanych klasyków Gibsona, jak Les Paul Standard, SG, Special, Junior, Flying V czy Explorer, i choć nie są to vintage’owe reedycje, nie uświadczymy tu zbyt wielu nowoczesnych rozwiązań. Te zebrano po konsultacjach z muzykami i użytkownikami, i zastosowano w modelach drugiej z linii – Modern, w której znajdziemy chociażby poszerzone możliwości brzmieniowe czy wewnętrzne otwory w korpusach, zmniejszające wagę instrumentów. W naszym teście przyjrzymy się gitarze z pierwszej grupy Original - modelowi Les Paul Standard ‘50s, będącym idealnym przedstawicielem tradycji Gibsona i klasycznej konstrukcji Les Paula.
BUDOWA
Poprzedni Les Paul Traditional ma teraz dwa odpowiedniki należące do kolekcji Original: Standard 50s i 60s. Gitary wykorzystują te same materiały – jednoczęściowy, mahoniowy tył bez wydrążonych otworów ‘weight relief’, mahoniowe gryfy quarter-sawn oraz wzorzyste, dwuczęściowe, centralnie łączone topy z klonu opatrzone kremowym bindingiem. Gitary różnią się też wagą – 4,02 vs. 4,36 kg odpowiednio dla 50s i 60s. Największe różnice to profil gryfu – bardziej obfity Vintage ‘50s (22 i 25 mm dla 1 i 12 progu) i mniejszy Slim Taper dla modelu 60s, oraz zastosowane pickupy.
Obecny w teście Les Paul Standard ‘50s posiada wzorzysty top z klonu płomienistego w wykończeniu lakierem nitrocelulozowym Tobacco Burst i dostępny jest też w kolorach Heritage Cherry oraz Gold Top (w tej wersji oferowany też z pickupami P-90). Na palisandrowej podstrunnicy o radiusie 12 cali (304,8 mm) nabito 22 progi Medium Jumbo i umieszczono trapezowe, akrylowe markery. Szyjkę wieńczy czarna główka z perłowym logiem marki oraz nazwą modelu, odchylona do tyłu zgodnie ze sztuką o 17 stopni i zaopatrzona w kremowe siodełko Graph Tech o długości 43 mm. Przykręcono tu niklowane, stylowe klucze Gibson Deluxe z główkami Keystone. Osprzęt dopełnia niklowany mostek Tune-o-matic ABR-1 z aluminiowym strunociągiem.
Za przeniesienie brzmienia odpowiadają umieszczone w metalowych puszkach humbuckery Burstbucker 1 pod gryfem i Burstbucker 2 przy mostku (w modelu 60s są to Burstbuckery 61R i 61T), wykorzystujące magnesy Alnico II i sterowane 3-pozycyjnym przełącznikiem oraz dedykowanymi parami potencjometrów głośności i tonów, zaopatrzonych w bursztynowe, przezroczyste gałki. Układ jest ręcznie lutowany z zastosowaniem potencjometrów 500 kOhm Gibsona oraz dwóch dużych kondensatorów Orange Drop. Całości dopełnia kremowy pickguard a gitara dostarczana jest w wysokiej klasy futerale z zestawem akcesoriów Gibson Accessory Kit. Menzura instrumentu wynosi oczywiście ‘gibsonowskie’ 24,75” (628 mm), fabrycznie mamy założone struny o grubości 10-46.
WRAŻENIA I BRZMIENIE
Tegoroczny Les Paul Standard ‘50s odwołuje się do czystej klasyki Gibsona i tak też się czujemy biorąc do ręki ten instrument. Bardzo ładny klonowy top w wykończeniu Tobacco Burst robi wrażenie, wykończenie detali stoi na najwyższym poziomie, jedynie ostre krawędzie siodełka Graph Tech mogą tu budzić wątpliwości, ale jest to szczegół łatwy do skorygowania. Progi precyzyjnie obrobione w technologii Plek to już standard Gibsona, podobnie jak wyjątkowo niska użyteczna akcja strun na poziomie 1,5-1,8 mm. Gryf ma okrągły, dosyć tłusty profil Vintage, jednak gra na nim nie przysparza żadnych problemów – jest nieco odchudzony w stosunku do grubych szyjek z połowy lat 50. i ma przyjemnie zaokrąglony kształt obecny w Les Paulach ‘59. Nie mamy tu otworów w korpusie w związku z czym gitara jest trochę cięższa, ale użycie lekkiego mahoniu, którego Gibson ma spore zapasy powoduje, że Les Paul Standard ‘50s jest sporo lżejszy niż większość konstrukcji LP z tamtych lat. Jest też dobrze wyważony nie sprawiając problemów zarówno na stojąco jak i w pozycji siedzącej. Gibson zdecydował się też na założenie grubszych strun 10-46, co skutkuje bardziej zbalansowanym naprężeniem i dynamiką partii wiolinowych.
Gitara ładnie rezonuje na sucho, czuć tu sprężystość, długi sustain oraz akustyczną odpowiedź na atak. Brzmienie czyste pickupu gryfowego urzeka dynamiką, powietrzem i ciepłym, niskim środkiem bez tendencji do zamulania w tym paśmie. Dodanie lekkiego gainu podkreśla harmoniczne i wydobywa detale, barwa jest głęboka z wzorową reakcją na dynamiczny atak. Przełączenie na środkową pozycję daje charakterystyczny, jasny dźwięk w górze z okrągłym, naturalnym drewnianym środkiem – po prostu rasowa barwa połączonych pickupów LP o doskonałej plastyce, a operowanie regulatorami pozwala na znalezienie kilku wariantów brzmieniowych, z bardzo ładnym, harmonicznym kontekstem i sustainem po dodaniu gainu w rejony mocnego crunchu.
Humbucker mostkowy to czysta rockowa klasyka z żywą górą, głębokim, dynamicznym dołem i środkiem powodującym łatwe przebicie się w miksie, barwa jest ekspresyjna i wzorowo wyczyszcza się bez utraty dynamiki niskiego pasma i poziomu głośności. W zasadzie w każdej konfiguracji słychać i czuć oddanie detali gry oraz tłusty i jednocześnie zwarty, klarowny bas. Gibson 2019 Les Paul Standard ‘50s to już prawdziwa maszyna dla profesjonalistów poruszających się w obszarach klasycznego bluesa i rocka, szukających też instrumentu o mocnym zabarwieniu vintage, w szerokim znaczeniu tego słowa.
PODSUMOWANIE
Gibson 2019 Les Paul Standard ‘50s należący do odwołującej się do tradycji marki, kolekcji Original pokazuje, że Gibson wraca na właściwe tory, prezentując w odświeżonej, bardziej uporządkowanej ofercie jeszcze wyższy poziom wykonania i bardzo dobre materiały. Testowany LP Standard ‘50 prezentuje się wyśmienicie wizualnie, pomimo nieco większego gryfu i wagi zapewnia wysoki komfort gry oraz rasowe, głębokie brzmienie kojarzone z klasycznymi Les Paulami o specyfikacji vintage.
www.gibson.com
www.lauda-audio.pl
Kolekcja: Original
Korpus: mahoń
Top: 2-częściowy klon płomienisty
Gryf: mahoń, profil Vintage ’50s
Podstrunnica: palisander, radius 12”
Progi: 22 medium jumbo
Siodełko: Graph Tech TUSQ 43 mm
Menzura: 24,75” = 628 mm
Klucze: Vintage Deluxe z główkami keystone
Mostek: ABR-1 tune-o-matic z aluminiowym strunociągiem
Układ elektryczny: Gibson Burstbucker 1 (gryf) and Burstbucker 2 (mostek); przełącznik 3-pozycyjny; VOLUME × 2, TONE × 2
Wykończenie: lakier Nitrocelulozowy, połysk, Tobacco Burst
Wyposażenie: sztywny futerał, zestaw akcesoriów Gibsona
Produkcja: USA