HAGSTROM HJ500
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
W 1969 roku legendarny lutnik James “Jimmy” D’Aquisto rozpoczął trwającą niemal 10 lat współpracę z marką Hagstrom, rezultatem której była seria znakomitych, jazzowych archtopów szwedzkiego producenta, których jednym z bardziej wyrazistych przykładów jest oddający ducha tamtych czasów, uwspółcześniony model HJ500, goszczący w naszym teście.
Hagstrom HJ500 to gitara, którą zaliczyć można już do średniej półki cenowej, prezentującej bardzo solidne wykonanie i materiały. Średniej wielkości korpus typu hollow z pojedynczym wycięciem cutaway wykonano w całości z laminowanego klonu kanadyjskiego, a profilowana płyta wierzchnia otoczona jest eleganckim, kremowym bindingiem i posiada dwa otwory rezonansowe w kształcie liter ‘f’. Top oraz tył połączony jest pod mostkiem wewnętrznym blokiem, co wzmacnia konstrukcję pudła i wydłuża sustain. Testowany model wykończony jest w jasnym, naturalnym kolorze, któremu towarzyszy wzbogacający całość wizualnie, ciemny drewniany pickguard ze złotym logiem marki. Gitara dostępna jest też w czarnym, błyszczącym wykończeniu. Gryf z kanadyjskiego klonu został wklejony metodą Mortise i Tenon, zapewniającą najbardziej efektywny transfer wibracji strun i energii na korpus. Standardowo już dla Hagstroma mamy tu opatentowany pręt H-Expander, który dzięki równomiernemu naprężeniu na całej długości pozwala na ustawienie niskiej akcji strun i zachowanie stabilności przy zastosowaniu cieńszego, wygodnego gryfu. Takie rozwiązanie ma też pozytywny wpływ na sustain i oferuje oryginalne brzmienie z okrągłym atakiem.
Podstrunnicę o 15-calowym radiusie wykonano z kompozytu Resinator o właściwościach bardzo zbliżonych do hebanu. Nabito tu 21 progów medium jumbo a pozycje gryfie wskazują prostokątne markery z masy perłowej. Całość wieńczy czarna, otoczona podwójnym bindingiem asymetryczna główka projektu D’Aquista, z charakterystyczną inkrustacją i logiem Hagstroma oraz siodełkiem GraphTech Black Tusq XL o długości 43 mm. Po obu stronach w układzie 3+3 przykręcono tu klucze o przełożeniu 18:1 z chromowanymi, ‘stopniowanymi’ motylkami w stylu art-deco. Hebanowy mostek z regulacją wysokości dociskany siłą strun do korpusu uzupełnia efektownie prezentujący się, chromowany strunociąg Hagstroma.
Za przeniesienie brzmienia na wzmacniacz odpowiada para humbuckerów HJ-50 w chromowanych puszkach, przykręconych poprzez ramki bezpośrednio do korpusu i sterowanych 3-pozycyjnym przełącznikiem na dolnym rogu oraz dwoma parami potencjometrów głośności i tonów, z wklęsłymi, srebrnymi topami gałek. Hagstrom HJ500 posiada krótszą menzurę 24,75” oraz fabrycznie założone struny D'Addario EXP 115 (11-49).
W PRAKTYCE
Gitara ujmuje od razu naturalnym wykończeniem i ciekawymi akcentami w postaci drewnianego pickguardu czy oryginalnego strunociągu. Jakość wykończenia stoi na wysokim poziomie i po krótkich oględzinach odnosi się wrażenie obcowania ze sporo droższym instrumentem. Uwagę zwraca też estetyczna główka z bindingiem i oryginalnymi kluczami, o niestarzejącym się, ciekawym kształcie projektu samego D’Aaquisto. Podobnie nie można mieć uwag do setupu – struny są na bardzo komfortowej wysokości, i jedynie przy mocnym ataku sporadycznie pojawia się czasem leciutkie brzęczenie, jednak jest to normą przy dynamicznej grze w znakomitej większości instrumentów nawet z górnej półki. 16-calowy, niezbyt głęboki korpus zapewnia komfort zarówno przy grze na siedząco, jak i po zawieszeniu na pasku. Progi wykończone są starannie, klucze pracują płynnie, gitara ładnie stoi i trzyma strój, choć w tej kwestii lepiej sprawdziłby się tu standardowy, metalowy mostek tune-o-matic z oddzielną regulacją menzury dla strun.
Z drugiej strony drewniany, oldschoolowy podstawek dodaje jazzowego vibe-u, oferuje też cieplejsze składowe stykając się bezpośrednio z topem. HJ500 bez podłączenia oczywiście nie jest typowym, starym archtopem ocierającym się o drewniane brzmienie gitar akustycznych, niemniej od razu czuć tu jasny, naturalny charakter hollow-body z dobrą dynamiką i sprężystym, okrągłym atakiem. Pokładowe humbuckery HJ-50 na kanale czystym oferują pełne, bardzo ładnie zbalansowane brzmienie o zaskakującym sustainie. Pickup gryfowy łączy klarowną, ale ciepłą górę z okrągłym, niższym środkiem, idealnie sprawdzającym się w jazzowych akordach. Przy solówkach przydałoby się minimalnie więcej środka, ale po delikatnym przycięciu tonów HJ500 przeistacza się w rasowe, jazzowe wiosło oddające wyjątkowo dobrze dynamikę gry. Czuć że wszystkie elementy konstrukcji dobrze współpracują ze sobą tworząc w wielu aspektach już nawet profesjonalny, naprawdę dobrze wybrzmiewający na czystej barwie, jazzowy instrument.
Krótsza skala zapewnia nieco mniejszy naciąg strun, przez co można pokusić się o założenie 12-tek, a nawet 13-tek, co z pewnością doda jeszcze okrągłego, dynamicznego środka. Połączone pickupy grają jaśniej z charakterystycznym pasmem idealnym do dynamicznego funku lub bluesowych fraz po lekkim zwiększeniu gainu, a dzięki oddzielnym regulatorom tonów i głośności możemy tu znaleźć całkiem szeroką paletę brzmień. Pickupy mostkowe w jazzowych konstrukcjach nie zawsze brzmią tak dobrze jak ich gryfowe wersje, jednak tu Hagstrom radzi sobie z brzmieniem klasycznego rocka po zwiększeniu gainu, z którym nie można jednak przesadzić z uwagi na lekkie zalążki sprzężenia pojawiające się na większej głośności. Niemniej gitara wyjątkowo dobrze radzi sobie też w rejonach bluesa i blues-rocka, oferując słyszalny w tle charakter marki oraz oddanie niuansów godne sporo droższych konstrukcji.
PODSUMOWANIE
Należący do jazzowych instrumentów hollow-body Hagstrom HJ500 prezentuje wysoką jakość brzmienia i wykończenia, którymi dodatkowo wyróżnia się w tej grupie cenowej. Jest to gitara, która bardzo dobrze sprawdzi się już w rękach średnio-zaawansowanych, a nawet zaawansowanych adeptów jazzowego rzemiosła, a dzięki dwóm dobrej klasy humbuckerom bez problemu odnajdzie się również w bluesie czy funku.
www.hagstromguitars.com
www.musik-meyer-ce.com
Korpus: Klon kanadyjski
Top: Klon (profilowany)
Gryf: Klon, wklejany
Podstrunnica: Resinator 15”, perłowe markery
Klucze: Hagstrom 18:1 Die Cast
Pręt: H-Expander
Progi: 22 Medium Jumbo
Skala: 24,75” (628 mm)
Siodełko: Graph Tech Tusq XL
Mostek: Hebanowy ze strunociągiem Hagstrom
Układ elektryczny: 2 x humbucker Hagstrom HJ-50, przełącznik 3-pozycyjny, VOLUME × 2, TONE × 2
Wykończenie: wysoki połysk, naturalne, czarny binding korpusu, kremowy binding główki