MXR Timmy Overdrive

Newsy

Szymon Kubicki

Pozostałe artykuły marki MXR
MXR Timmy Overdrive

Firma MXR wprowadziła do oferty własną wersję overdrive'a Timmy, opracowaną we współpracy z weteranem w branży konstruktorów efektów gitarowych, Paulem Cochrane.

Overdrive Timmy, zbudowany przez mieszkającego w Nashville Paula Cochrane, pojawił się po raz pierwszy na rynku w 2004 roku, jako mniejsza wersja wcześniejszego efektu Cochrane, Tim. Tim wziął swoją nazwę od postaci Czarodzieja Tima z filmu Monty Python i Święty Graal i powstał początkowo wyłącznie na potrzeby samego twórcy. "Zbudowałem efekt Tim Overdrive dla siebie zgodnie z moimi wymaganiami - wspominał Cochrane - Wówczas nikt nie oferował tego, co było mi potrzebne - pedału, który czysto wzmocni mojego Marshalla Plexi Super Bass. Chciałem, żeby brzmieniem zbliżył się do Marshalla Super Lead, dlatego Tim Overdrive był płaskim, czystym boosterem, który w razie potrzeby dodawał nieco brudu."

Tim i Timmy znalazły się w arsenale wielu muzyków, w tym takich sesyjnych gitarzystów jak Kenny Greenberg czy Lyle Workman oraz Matt Scannell (Vertical Horizon), Brad Whitford (Aerosmith), czy Billy Gibbons. W 2018 firma MXR zaproponowała Paulowi Cochrane współpracę, której rezultat w postaci efektu MXR Timmy Overdrive został po raz pierwszy zaprezentowany podczas targów NAMM 2020 i teraz trafił do oferty marki. Dzięki temu Timmy, wypuszczony w charakterystycznym formacie MXR mini, ma szansę trafić do znacznie szerszego grona odbiorców. "To zaszczyt pracować z MXR - mówi Cochrane - moim pierwszym efektem, którego używałem był Phase 90."

Dzięki pomysłowemu wprowadzeniu przez Paula Cochrane możliwości wyboru trybu clippingu (podcinania wierzchołków sygnału) oraz kontroli barwy, Timmy Overdrive jest "spełnieniem marzeń pracujących gitarzystów." Przełącznik Clip umożliwia wybór między trzema trybami clippingu, bez względu na to, czy użytkownik efektu potrzebuje mocnego, grubego brzmienia z dużą ilością headroomu, który zdominuje końcówkę wzmacniacza, czy też bardziej skompresowanego, nasyconego tonu dla tłustych akordów oraz dla wszystkich brzmień pomiędzy.

Dodatkowe możliwości oferują pokrętła Bass i Treble. Po pierwsze przycinają one, odpowiednio, dolne i górne pasmo czystego sygnału nie naruszając jego charakteru, co sprawia, że operowanie czystym wzmocnieniem jest bardzo łatwe. Po drugie, kontrola Bass wpływa na sygnał przed sekcją overdrive, umożliwiając utrzymanie niskiego pasma w niskich ustawieniach Gainu, a kontrola Treble, wpływając na sygnał po sekcji overdrive, pozwoli na dostosowanie górnego pasma w celu nadania przesterowanemu brzmieniu gładkiego i muzycznego charakteru.

Ponadto w kostce znajdziemy pokrętła Volume i Gain, a także przełącznik nożny aktywujący true bypass. Przy braku możliwości zasilania bateryjnego Tommy pracuje w oparciu o zasilacz 9V.

Aby zachować pożądane właściwości efektu Timmy Overdrive, Paul Cochran i konstruktorzy MXR zastosowali w urządzeniu wzmacniacz operacyjny LF353 opracowany przez inżynierów Dunlopa. Pozwoliło to na uzyskanie wysokiej mocy wyjściowej, wysokiego wzmocnienia oraz sygnału hi-fi. Dzięki temu MXR Timmy Overdrive jest profesjonalnym efektem dla gitarzystów potrzebujących słodkiego, harmonicznego przełamania, odpowiadającego na dynamikę gry i utrzymującego osobisty charakter rigu, a to wszystko w kostce o rozmiarze znacznie mniejszym niż standardowy efekt gitarowy.

 

https://www.jimdunlop.com/