Epiphone Ltd. Ed. Peter Frampton Les Paul Custom PRO oraz Premium Outfit
Firma Epiphone zaprezentowała dwa nowe modele oparte na legendarnym, należącym do Petera Framptona Les Paulu z 1954 r. - Ltd. Ed. Peter Frampton Les Paul Custom PRO oraz Ltd. Ed. Peter Frampton Les Paul Custom PRO Premium Outfit.
Na początku wyjaśnijmy, że obydwa modele mają dokładnie tę samą specyfikację. Pierwszy, Ltd. Ed. Peter Frampton Les Paul Custom PRO, limitowany jest do 900 egzemplarzy i oferowany z certyfikatem autentyczności. Drugi, droższy Ltd. Ed. Peter Frampton Les Paul Custom PRO Premium Outfit trafi do oferty Epiphone w ilości 200 sztuk i będzie posiadać twardy futerał premium oraz podpisany osobiście przez Framptona certyfikat autentyczności wraz z binderem do prezentacji.
Występujący w zespole Humble Pie Peter Frampton doczekał się prawdziwie gwiazdorskiego statusu za sprawą albumu koncertowego "Frampton Comes Alive!" z 1976 roku, który w samych Stanach Zjednoczonych rozszedł się w nakładzie przekraczającym 8 milionów egzemplarzy i stał się jednym z najlepiej się sprzedających koncertówek wszech czasów. Na okładce tego krążka Frampton trzyma unikalnego, czarnego Les Paula, customowo wyposażonego w zestaw trzech humbuckerów. To właśnie ta gitara z 1954 roku posłużyła za wzór dla nowych modeli Epiphone.
Frampton otrzymał ten instrument w prezencie od przyjaciela Marca Mariana w 1970 roku po koncercie Humble Pie w Fillmore West w San Francisco. "Marc powiedział: mam tu Les Paula, którego właśnie dostałem z powrotem od Gibsona po kilku przeróbkach, chciałbyś wypróbować go jutro? Jak na Les Paula był bardzo lekki. Zagrałem na nim tego wieczoru i nie sądzę, aby moje stopy choć raz dotknęły sceny przez cały koncert. To był jeden z tych spektakularnych momentów, kiedy zdałem sobie sprawę, że ta gitara jest po prostu wspaniała. Po wszystkim, kiedy oddawałem mu ją z powrotem zapytałem, czy myślał kiedyś o sprzedaży. Odpowiedział 'nie, ale dam ci ją w prezencie".
Od tego momentu Les Paul, który otrzymał przydomek Show Me the Tone! stał się podstawową gitarą Petera Framptona. Gitarzysta użył go na albumach Humble Pie "Rock On" oraz "Performance Rockin' the Fillmore", a także na wspomnianym "Frampton Comes Alive!". Niestety w 1980 roku gitara zaginęła w Caracas w Wenezueli w wyniku katastrofy samolotu towarowego przewożącego koncertowy sprzęt zespołu. Największym zaskoczeniem było jednak, gdy w 2011 roku instrument, który przetrwał katastrofę, odnalazł się na karaibskiej wyspie Curaçao i został zwrócony Framptonowi. Naprawili go i potwierdzili jego autentyczność eksperci z fabryki Gibsona. Teraz model ten został odtworzony przez lutników Epiphone przy pomocy samego Framptona.
Epiphone Ltd. Ed. Peter Frampton Les Paul Custom PRO (oraz Premium Outfit) posiada mahoniowy korpus z drążonym komorami mającymi zmniejszyć jego wagę (weight relief) oraz top z twardego klonu. Gitarze nadano profil Les Paula z lat '50, wykończono w czarnym kolorze na wysoki połysk oraz ozdobiono biało-czarnym bindingiem (7 warstw na topie i 5 na tylnej płycie). Mahoniowy gryf cechuje się customowym profilem "Phenix", długim, wklejanym łączeniem z korpusem (Long Neck Tenon) oraz jednowarstwowym, białym bindingiem. Hebanowa podstrunnica o promieniu 12" posiada blokowe markery z pearloidu i 22 progi medium jumbo. Główkę w tradycyjnym kształcie Epiphone zdobi pięciowarstwowy biało-czarny binding oraz złota replika sygnatury Framptona umieszczona na odwrocie. Nie zabrakło oczywiście również osłony pręta napinającego w klasycznym kształcie dzwonka z napisem Les Paul Custom.
Show Me the Tone! z 1954 r. wyposażony był w trzy humbuckery z odsłoniętymi cewkami. Epiphone Ltd. Ed. Peter Frampton Les Paul Custom PRO odtwarza wygląd i vintage'owe brzmienie oryginału Framptona dzięki zastosowaniu pickupów Epiphone ProBucker przy gryfie i mostku oraz Epiphone Ceramic PRO w pozycji środkowej. Seria ProBucker wiernie odtwarza właściwości słynnych pickupów Gibsona i Epiphone dzięki zgodnemu z historycznym układowi okablowania, cewkom i technice ich nawijania, wreszcie magnesom Alnico i ceramicznym. Pomimo trzech humbuckerów trzypozycyjny przełącznik w Epiphone Ltd. Ed. Peter Frampton działa jak w standardowym Les Paulu umożliwiając przełączanie tylko między przetwornikiem przy mostku i gryfie. Pickup środkowy jest zawsze włączony, ale dzięki własnemu pokrętłu Volume może być całkiem wyciszony. Pickup środkowy posiada również własną kontrolę Tone. Pickupy przy mostku i gryfie regulowane są wspólnymi pokrętłami Master Volume i Master Tone.
Na pozostały osprzęt instrumentu skłądają się złoty mostek LockTone Tune-o-matic ze stopbarem, złote klucze Grover Rotomatic o przełożeniu 18:1 oraz straplocki, rówież koloru złotego. Oczywiście obydwa modele obejmuje dożywotnia gwarancja.