IBANEZ AZ242
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Seria AZ to jedna z najszybciej rozwijających się i najpopularniejszych nowych linii gitar Ibaneza.
W instrumentach zebrano najnowsze rozwiązania techniczne i połączono z nowoczesnym wzornictwem, a od momentu zaprezentowania instrumentów w 2018 roku powstało dziesiątki kolejnych modeli, w projektowaniu których brali udział zaproszeni do współpracy profesjonalni artyści.
W tym gronie znaleźli się między innymi Martin Miller (współpracujący z japońską marką od 2011 roku) i Tom Quale, mający swoje sygnowane modele – MM1 i TQM1, jak również gitarzyści Erick Hansen (Chon), Tim Henson i Scott LePage z Polyphii czy Andy Timmons, których sygnatury (odpowiednio EH10, THBB10, SLM10 i ATZ100) wykorzystują konstrukcję i design serii AZ. W serii aktualnie znajdują się modele klasy Prestige budowane w Japonii (AZ2402, leworęczny AZ2402L i AZ2202A z dwoma humbuckerami, AZ2204 i AZ2204B z humbuckerem i dwoma singlami) oraz wytwarzane w Indonezji modele Premium (AZ242PBG, AZ226PB, AZ226, AZ224BCG, AZ242). W teście gościmy wymieniony jako ostatni model Ibanez AZ242 w najnowszym, matowym wykończeniu Sea Foam Green.
BUDOWA
Ibanez AZ242 posiada korpus z amerykańskiej lipy wykończony matowym lakierem Sea Foam Green, łączącym jasne odcienie koloru zielonego i niebieskiego. Kształt nawiązuje do klasyki Ibaneza czyli RG, rogi są nieco mniej drapieżne, mamy tu jednak mocniej wyprofilowane zarówno podcięcie pod prawe przedramię na froncie oraz żebra z tyłu, jak i wyjątkowo ergonomiczne łączenie gryfu z korpusem. Gitara należy do produkowanej w Indonezji linii Premium (instrumenty wytwarzane w Japonii oznaczone są jako Prestige, z czym wiąże się też wyższa cena).
Za całą paletę brzmień odpowiada para humbuckerów Seymour Duncan Hyperion.
Seria AZ znana jest z ‘wypiekanych’ gryfów, czyli poddanych obróbce termicznej – zastosowany tu pieczony klon (roasted maple) dzięki temu procesowi oferuje lepszy sustain, zbalansowanie brzmienia i ataku, oraz odporność na zmiany temperatury i wilgotności. Gryf o profilu AZ Oval C legitymuje się wymiarami 20,5 mm grubości przy I progu i 22,5 mm przy XII oraz 42 mm szerokości na kościanym siodełku, proces podpiekania skutkuje też nieco ciemniejszą, miodową barwą drewna. Na podstrunnicy o zaokrąglonych krawędziach nabito 24 progi jumbo ze stali nierdzewnej, wykończonych w standardzie Premium Fret Edge Treatment. Na jej górnej krawędzi wpasowano znaczniki fluorescencyjne, ułatwiające orientację np. na ciemnej scenie, frontowe markery to klasyczne, czarne kropki.
Naturalnie wykończona główka o lekko zaokrąglonym w stosunku do serii RG końcu mieści chromowane, blokowane klucze Gotoh MG-T zapewniające stabilność stroju oraz komfort przy wymianie strun. Front główki dopełnia matowe, złote logo Ibaneza, ‘drzewko’ dociskowe dla strun E1 i B2 oraz odsłonięty otwór regulacyjny pręta gryfu. Osprzęt dopełnia chromowany mostek tremolo Gotoh T1502 z odlewanym, cynkowym blokiem, stalowymi siodełkami i wciskanym w otwór ramieniem, którego pozycję stabilizujemy nakrętką.
System dyna-MIX10 wspierany dodatkowym 2-pozycyjnym switchem oferuje w sumie aż 10 różnorodnych barw.
Za brzmienie odpowiada znana z serii AZ para pasywnych humbuckerów Seymour Duncan Hyperion z magnesami alnico, obsługiwana potencjometrami głośności i tonów, 5-pozycyjnym przełącznikiem oraz systemem dyna-MIX10 obsługiwanym dodatkowym 2-pozycyjnym mini-switchem, co w połączeniu daje aż 10 kombinacji brzmieniowych pickupów. W pozycji 1. (dolnej) mikroprzełącznika są to: 5. humbucker przy gryfie (cewki szeregowo), 4. dwa bliższe siebie single równolegle, 3. dwa humbuckery równolegle, 2. dwa skrajne single (najbliżej gryfu i najbliżej mostka), 1. humbucker przy mostku (cewki szeregowo). W pozycji 2 mikroprzełącznika aktywowana jest też opcja Power Tap – zamiast klasycznego odłączenia jednej połówki humbuckera, wykorzystywana jest w opcji singlowej większa ilość zwojów, skutkująca pełniejszym, nieco mocniejszym sygnałem w stosunku do klasycznie odłączonego singla: 5. wewnętrzny singiel gryfowy z opcją Power Tap, 4. tylko wewnętrzna cewka przetwornika przy gryfie, 3. dwa single w opcji Power Tap pracujące razem, 2. tylko zewnętrzny singiel przy mostku, 1. singiel przy mostku w trybie Power Tap. Gniazdo wyjściowe zamontowano pod kątem pod zaczepem paska, w zagłębieniu w boku korpusu.
Gitara jest dostarczana w komplecie z solidnym, czarnym gig-bagiem Ibaneza oraz zestawem narzędzi Multitool.
Na główce zamontowano wysokiej klasy, blokowane klucze Gotoha.
WRAŻENIA
Od strony wizualnej seria AZ zaprezentowała przez ostatnie 2 lata kilkadziesiąt różnych wykończeń kolorystycznych obejmujących też topy o egzotycznej fakturze. Testowany Ibanez AZ242 grawituje w kierunku klasyki Sea Foam Green, która w tym przypadku ujmuje swoim własnym odcieniem i matowym wykończeniem – całość od razu przyciąga uwagę, podobnie jak ciekawy odcień gryfu i lepiej widoczna dzięki procesowi ‘pieczenia’, klonowa faktura podstrunnicy. Od strony wykończenia AZ Premium prezentuje się bez zarzutu oferując wykończenie detali, progów czy spasowanie detali na wysokim, profesjonalnym poziomie.
Gryf jest bardziej okrągły niż płaskie, wyścigowe konstrukcje, ale w połączeniu z satynową powierzchnią, gładkimi progami stainless i niską akcją strun komfort gry dla lewej dłoni jest bardzo zadowalający. Podobne walory zapewnia wyprofilowanie korpusu pod prawą rękę, oraz z tyłu przy kontakcie z tułowiem czy w miejscu głęboko wyfrezowanego łączenia, zapewniającego bardzo dobry dostęp do ostatnich progów. Uwagę zwraca też niska waga gitary, od razu odczuwalna przy porównaniu z większością gitar elektrycznych. Mostek pracuje miękko, nie sprawia żadnych problemów z intonacją, siodełka zapewniają wygodne podparcie przy tłumieniu strun. Seria AZ dopracowana jest znakomicie pod kątem ergonomii jak i działania podczas gry.
Podpiekana w wysokiej temperaturze podstrunnica posiada zaokrąglone krawędzie oraz progi ze stali nierdzewnej.
Lekki lipowy korpus zaskakująco dobrze rezonuje, odpowiedź strun na atak jest bardzo sprężysta, czuć że mamy do czynienia z wysokiej klasy instrumentem. Na pokładzie zamontowano dwa humbuckery Seymour Duncan Hyperion – pickupy wykorzystują magnesy alnico i mają średni poziom sygnału, dzięki czemu odpowiednio wydobędą walory brzmieniowe instrumentu, który dzięki systemowi dyna-Mix zapewnia bardzo szeroką paletę zróżnicowanych barw. Bardzo dobre przeniesienie wibracji na korpus i sprężystość w połączeniu z posiadającymi średni poziom sygnału oraz detaliczną górę humbuckerami Hyperion przekłada się na oddanie artykulacji.
Pickup mostkowy na kanale czystym ma okrągły i ciepły bas, który dzięki mocniejszej, wręcz szklankowej prezencji pozostaje czytelny, barwa bardzo przyjemnie reaguje na atak kostką, pozostaje ciepła i zbalansowana bez atakowania uszu środkowym pasmem, można określić ją nawet jako humbucker vintage z większą ilością harmonicznych. Przełączenie switcha dyna-Mix aktywuje wspomniany Power Tap wycofując środek i rozjaśniając górę, przy zachowaniu poziomu sygnału i okrągłego basu, co porównać można do singlowej barwy z domieszką humbuckera w dole pasma.
Ergonomicznie wyprofilowane połączenie gryfu z korpusem zapewnia wyjątkowo komfortowy dostęp do najwyższych progów.
Pozycja 4 przełącznika łączy dwie wewnętrzne połówki przetworników – tu otrzymujemy barwę o jasnej, niemal akustycznej prezencji, która po włączeniu kanału drive przenosi w świat artykulacyjnych dźwięków o dynamicznym palm-mutingu rodem z zespołu Polyphia. Mini switch ustawiony w 2 pozycji dodaje twardszego środka, brzmienie doskonale sprawdza się przy funkowych podkładach lub rozłożonych arpeggio. Idąc dalej w środkowym położeniu głównego przełącznika otrzymujemy dwa pickupy pracujące razem równolegle – barwa przypomina klarowniejszą wersję humbuckera gryfowego z lekko wycofanym środkiem, również znakomicie sprawdza się przy brzmieniu crunch, opcja Power Tap łączy dwa single pracujące w tym trybie, wprowadzając bardziej akustyczny charakter.
Kolejna pozycja to układ 2 singli jak w Telecasterze, gdzie uzyskujemy szklankowy kontur z przyjemnym środkiem i prezencją, ładnie wydobywającą harmoniczne i detale gry po dodaniu gainu. Tu przestawienie miniprzełącznika pozostawia standardowo rozłączony humbucker mostkowy, czyli pojedynczy singiel o ostrym, country’owym wybrzmieniu, który nie traci wigoru w dole na kanale drive. 1 pozycja przełącznika aktywuje pełny humbucker mostkowy, cechujący się wyważeniem pasm i oddaniem artykulacji na przesterze przy długim sustainie – klasyczny PAF na sterydach i z lekko wyeksponowaną górą. Tu mini switch działa w trybie Power Tap czyli podbitego w dole singla, z dodającą czytelności, niemal akustyczną prezencją. Brzmieniowo mamy tu bogactwo kolorów, które sprawdzą się zarówno w solówkach jak i podkładowych partiach – minusem jest konieczność zapamiętania poszczególnych połączeń, jednak ten ‘wysiłek’ na pewno wynagrodzony zostanie poprzez bardzo zróżnicowaną, często niedostępną w innych instrumentach paletę soniczną.
Luminescencyjne markery na krawędzi podstrunnicy zapewniają orientację w ciemnych warunkach.
PODSUMOWANIE
Ibanez AZ242 w nowym, matowym wykończeniu Sea Foam Green to kolejny model potwierdzający klasę serii AZ. W wydaniu Premium otrzymujemy bardzo wygodny, wzorowo wykonany, nowoczesny instrument grający szeroką paletą barw generowaną przez dwa humbuckery Seymour Duncana wspierane autorskim systemem Dyna-MIX10, które sprostają szerokim wymaganiom zarówno muzyków szukających barw w klasycznym stylu, jak i nowoczesnych odmian brzmień gitarowych.
Gryf: klon ‘roasted’ (po obróbce termicznej), profil AZ Oval C
Podstrunnica: klon (po obróbce termicznej)
Progi: 24 jumbo Stainless
Siodełko: Graph Tech
Menzura: 25,5” = 648 mm
Klucze: Gotoh MG-T
Mostek: Gotoh T1502 tremolo
Układ elektryczny: Seymour Duncan Hyperion (H) × 2, przełącznik 5-pozycyjny, przełącznik 2-pozycyjny układu dyna-MIX10, 1 x VOLUME, 1 x TONE
Wykończenie: matowe Sea Foam Green Matte
Osprzęt: chromowany
Wyposażenie: firmowy, wzmacniany gig-bag, zestaw narzędzi Multitool
Struny: D'Addario EXL110 10-46