IBANEZ AZ2204F Prestige

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki IBANEZ
Testy
2018-04-09
IBANEZ - AZ2204F Prestige

AZ to zupełnie nowa seria instrumentów, stworzona przez muzyków dla muzyków – gitary były budowane przez ostatnie dwa lata, a prototypy rozesłano do profesjonalnych gitarzystów, wśród których byli m.in. Martin Miller i Tom Quayle…

Po zebraniu ich spostrzeżeń i uwag powstały nowe modele, których oficjalna prezentacja odbyła się podczas styczniowych targów NAMM 2018. W Polsce te gitary pokazano po raz pierwszy podczas Meinl Dealer Meeting 16 stycznia 2018 r. w Łodzi. W nowej serii znajdują się modele klasy Prestige budowane w Japonii (AZ2402 z dwoma humbuckerami, AZ2204F i AZ2204 z humbuckerem i dwoma singlami) oraz wytwarzane w Indonezji modele Premium (AZ242BC, AZ242F wyposażone w dwa humbuckery, AZ224F z układem H-S-S). Specyfikacja poszczególnych modeli jest bardzo podobna; odpowiadające sobie instrumenty Premium i Prestige różnią się mostkami, wykończeniem i sposobem obróbki drewna gryfu.

BUDOWA

Korpus wykonany z olchy posiada ładny top z klonu płomienistego, całość pokrywa przezroczysty lakier o barwie Transparent Aqua Blue i wysokim połysku. Wszystkie podcięcia i sfrezowania korpusu są wyjątkowo głębokie i ergonomiczne – podcięcie pod żebra sięga znacznie dalej niż w większości gitar, miejsce łączenia korpusu z gryfem jest profilowane ze wszystkich stron, podobnie jak w dobrej klasy gitarach basowych a korpus dokoła gniazda gryfu jest dodatkowo odchudzony. Białe plastikowe płytki zakrywają śruby odciągające mostek i wewnętrzną część gniazda wyjściowego.

Przykręcony czterema śrubami gryf o owalnym profilu C wykonano z klonu typu roasted – jest to drewno poddane obróbce termicznej w atmosferze beztlenowej (w linii Prestige jest to opatentowana technologia S-TECH WOOD, wykorzystująca azot i próżnię). Wynikiem tego procesu jest charakterystyczny ciemny kolor drewna. Efektem jest przyspieszone sezonowanie, podczas którego stabilizuje się wewnętrzna struktura drewna. Przy tym usuwane są olejki, dzięki czemu jest ono odporne na warunki atmosferyczne i nie chłonie wilgoci. Dla lutników i muzyków najważniejsze jest jednak to, że drewno po takiej obróbce jest takie jak w dobrze rozegranej gitarze i nie zmienia z czasem swoich właściwości. Modele klasy Premium również mają gryfy wypiekane, ale nieco prostszym sposobem, bo bez technologii próżniowo-azotowej, notabene opatentowanej przez Ibaneza.

Klonowa podstrunnica o promieniu 305 mm (12 cali) mieści 22 progi w rozmiarze jumbo, wykonane ze stali nierdzewnej zatem odporne na ścieranie i zapewniające wysoki komfort przy wibrowaniu i podciąganiu strun. Szerokość podstrunnicy przy siodełku główki wynosi 42 mm, przy XXII progu – 56,4 mm; grubość gryfu przy I progu to 20,5 mm, przy XII – 22,5 mm. Przednie znaczniki progów to czarne kropki, z boku zastosowano markery fluorescencyjne, które świecą w ciemności. Równoległa do podstrunnicy główka o asymetrycznym kształcie typowym dla Ibaneza jest nieco szersza i bardziej zaokrąglona niż w serii RG i mieści duży logotyp oraz klucze Gotoh Magnum Lock H.A.P. Są to przekładnie olejowe z blokadą i regulacją wysokości kołków (Height Adjustable Post), dzięki czemu dla każdej ze strun można ustawić optymalny kąt przegięcia na siodełku wykonanym z impregnowanej olejowo kości. Śruba regulacji gryfu wystaje za koniec podstrunnicy. Mostek to również dzieło inżynierów firmy Gotoh – model T1802 to konstrukcja tremolo z profilowanymi siodełkami z tytanu i rozstawem strun wynoszącym 10,5 mm. Gniazdo ramienia ma wewnątrz zatrzask, opór podczas jego obracania reguluje się śrubą zaciskającą tuleję kontrującą.

W układzie elektrycznym zamontowanym na trójwarstwowej płytce z perłowym frontem zastosowano nowe przetworniki Seymour Duncan Hyperion z magnesami Alnico, ślizgowy przełącznik pięciopozycyjny i dodatkowy dwupozycyjny mikroprzełącznik między potencjometrami głośności i barwy. W jego pozycji I mamy 5 podstawowych barw tradycyjnie spotykanych w układzie H-S-S, czyli: 1. singiel przy gryfie, 2. dwa single równolegle, 3. singiel na środku, 4. singiel i górna cewka humbuckera równolegle, 5. humbucker przy mostku. W pozycji II są to następujące połączenia: 1. dwa single szeregowo (czyli jakby to był humbucker przy gryfie), 2. skrajne cewki przy gryfie i mostku równolegle, 3. dwa single szeregowo + humbucker, 4. górna cewka humbuckera, 5. humbucker. W pozycji 5. zawsze mamy humbucker, więc gitara ma w sumie 9 barw – stąd nazwa tego rozwiązania – dyna-MIX 9. Instrument dostarczany jest w eleganckim futerale typu hardshell case wyłożonym czerwonym pluszem.

WRAŻENIA

Gryf poddany obróbce termicznej i zaimpregnowany olejem przypomina szyjkę intensywnie używanej gitary, a jego matowa powierzchnia zapobiega przyklejaniu się dłoni. Odczucia gry na nim są podobne do gry na rozegranym, dobrze nam znanym instrumencie. Profil to nieco zaokrąglone C – bardzo wygodne za sprawą szerokości 42 mm przy siodełku. Całości dopełniają progi stainless – dzięki gładkiej powierzchni podciąganie czy glissy na nich to bajka. Gitara zachwyca ergonomią dzięki takim detalom jak zwiększone o 8 mm wcięcie w korpusie, na wysokości łączenia go z szyjką. Czuć, że szczegóły konstrukcyjne tego modelu zostały starannie opracowane i dobrze przemyślane. O pickupach Seymour Duncan Hyperion nie wiadomo wiele, co akurat jest plusem, bo uwolni nas od wywołujących efekt placebo założeń.

Co więc słychać po podłączeniu AZ do wzmacniacza? Przetworniki na pewno nie są potworami gainu. Nie są też zupełnie oldschoolowymi P.A.F. Sygnał ma raczej średni poziom, a pasmo zaskakuje równością – tzn. żadne spektrum od dołu do góry nie wybija się na przód i nie dominuje. Przetworniki znakomicie brzmią zarówno na kanale czystym, jak i przesterowanym, choć na tym drugim (pomimo średniego sygnału) wyłuskują z barwy zaskakująco dużo alikwotów. Świetnie reagują na artykulację – atak jest jasny, zdecydowany, bardzo czytelny, a jednocześnie nie kopie jak w typowych rockowych konstrukcjach z dominującym środkiem. Łatwiej jest uzyskać równowagę pomiędzy frazami kostkowanymi, a legatem. Świetnie brzmi singiel pod gryfem – sporo powietrza, sporo góry, czytelnie i artykulacyjnie – jest spora różnica w barwie w zależności od siły i sposobu ataku. Bardzo pozytywnym zaskoczeniem są także dodatkowe kombinacje uzyskiwane dzięki systemowi dyna-MIX 9, opracowanemu przez Seymour Duncana. Możemy tu „stworzyć” nie tylko wirtualny humbucker z połączonych szeregowo singli środkowego i gryfowego, ale uzyskać charakterystyczną dla Telecastera kombinację singli mostkowego (rozłączony humbucker) oraz gryfowego. Ta ilość barw powinna zadowolić najbardziej wymagających surferów współczesnej sonorystyki.

PODSUMOWANIE

Ostatnie dwa lata upłynęły pod hasłem domysłów, dociekań i mniej lub bardziej kontrolowanych przecieków, z których wyłaniał się powoli obraz odtajniony w 100% w pierwszej połowie stycznia. Ibanez AZ2204F jest częścią nowej serii, która na pewno sporo zamiesza na gitarowym rynku, a to za sprawą opcji konstrukcyjnych niedostępnych w tych przedziałach cenowych zarówno w linii Prestige, jak i Premium. Modelem tym japońska marka śmiało wkracza w rejony zarezerwowane dotąd przez instrumenty tzw. „boutique”. Czy debiut jest udany? Naszym zdaniem jak najbardziej TAK!

www.meinldistribution.pl

 

Korpus: olcha + klon płomienisty
Gryf i podstrunnica: klon (po obróbce termicznej S-TECH WOOD)
Progi: 22, stalowe jumbo
Menzura: 25,5” = 648 mm
Klucze: Gotoh Magnum Lock H.A.P.
Mostek: Gotoh T1802 tremolo
Układ elektryczny: Seymour Duncan Hyperion w układzie H-S-S, przełącznik 5-pozycyjny, przełącznik 2-pozycyjny, VOLUME, TONE
Wykończenie: Transparent Aqua Blue
Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
5.5
Cena
10 721.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
luty 2018
Kup teraz