HAGSTROM Ultra Max
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Podczas targów NAMM 2019 firma Hagstrom zaprezentowała nową serię gitar, Ultra Max, rozwijającą koncepcję popularnej, dostępnej od 2007 roku serii Ultra Swede, wyróżniającej się małym korpusem i wieloma autorskimi, technicznymi rozwiązaniami szwedzkiej marki.
Ultra Max cechuje się korpusem o nieco większym, choć wciąż kompaktowym rozmiarze, w porównaniu z Ultra Swede wydłużono również menzurę, która wynosi 25,5". Niedawno na łamach naszego magazynu gościły dwie gitary z tej linii w czarnych, matowych odmianach wykończenia Satin Black oraz Satin Cosmic Black Burst. Tym razem przyjrzymy się modelowi w efektownie prezentującym się, pomarańczowym i również satynowym wykończeniu Milky Mandarin, odsłaniającym wzorzystą fakturę klonowego topu.
BUDOWA
Hagström Ultra Max Milky Mandarin to drugi z ‘kolorowych’ modeli w tej linii – jeśli ktoś preferuje nieco bardziej stonowaną, ale wciąż przyciągającą wzrok stylistykę w ofercie dostępny jest zielony Ultra Max Fall Sky, również ukazujący fakturę topu z klonu płomienistego. Bazę korpusu wykończonego z tyłu podobnie jak gryf czarnym, satynowym lakierem, tworzy drewno mahoniu, na które naklejono wspomnianą, klonową nakładkę – nie jest to fornir, a grubszy, wyprofilowany przy krawędziach kawałek klonu. Całość elegancko otacza jeszcze ładny, jasny binding z imitacji masy perłowej. Wklejany metodą ‘mortise and tenon’ klonowy gryf ma bardzo wygodny, smukły profil Ultra-Slim D oraz zaopatrzony jest w otoczoną perłowym bindingiem podstrunnicę wykonaną ze stosowanego w gitarach Hagstroma kompozytu Resinator, właściwościami brzmieniowymi i gradacją bardzo zbliżonymi do hebanu. Jej promień wynosi płaskie 15 cali. Nabito tu starannie wykończone 22 progi medium jumbo, a rolę markerów pełnią prostokątne bloki z pearloidu.
Szyjka stabilizowana jest kolejnym patentem marki, prętem regulacyjnym H-Expander, umieszczonym w lekkim aluminiowym profilu o szerokim symetrycznym przekroju przypominającym obróconą literę H. Zapewnia on większą sztywność i sustain oraz pozwala ustawić niższą, użyteczną akcję strun. Całość wieńczy czarna główka z 43 mm siodełkiem GraphTech Black Tusq XL oraz chromowanymi kluczami o przełożeniu 15:1 w układzie 3 + 3, posiadającymi charakterystyczne dla marki, ‘schodkowe’ główki. Front zdobi jeszcze centralna inkrustacja oraz logo Hagstrom na szczycie, wykonane z masy perłowej. Osprzęt dopełnia stały mostek Long Travel Tune-o-matic z chromowaną osłoną, pod którą przykręcono do topu strunociąg Hagström Sustain Block składający się z sześciu oddzielnych mosiężnych bloczków. Wprowadzone w 1978 roku rozwiązanie wydłuża wybrzmienie oraz poprawia rezonans.
Układ elektryczny tworzą dwa humbuckery Custom 60 AlNiCo 5 umieszczone w osłonach ze szczotkowanego aluminium, 3-pozycyjny przełącznik oraz 3 potencjometry zakończone srebrnymi gałkami z wygrawerowanym symbolem H. Dwa z nich to dedykowane regulatory głośności pickupów – bliższy gryfu odpowiada za sygnał przetwornika mostkowego, kolejny za pickup gryfowy, czyli odwrotnie niż można by się standardowo spodziewać. Trzecia gałka odpowiada za tony i w trybie push pull rozłącza cewki pickupów. Gitara posiada założone fabrycznie struny D’Addario 10-46 i legitymuje się menzurą 25,5”.
WRAŻENIA I BRZMIENIE
Gitara prezentuje się bardzo ciekawie łącząc klonowy, wzorzysty top z czarnym tyłem i satynowym wykończeniem całości, które dopełnia estetyczny binding korpusu, podstrunnicy i główki z wysokiej klasy, lekko kremowej imitacji masy perłowej. Wygoda gry i akcja strun to bardzo mocne punkty gitar Hagstroma, które tu dodatkowo dzięki cienkiej, satynowej szyjce zadowolą bardzo wymagających gitarzystów szukających bezkompromisowego komfortu dla lewej ręki. Ultra Max bardzo ładnie wybrzmiewa, czuć długi sustain, rezonans korpusu oraz dynamiczną odpowiedź strun na atak. Wydłużona nieco menzura jak na standardy marki zapewnia stabilność najgrubszej struny przy przestrojeniu na drop D, co zadowoli również miłośników cięższych riffów.
Po podłączeniu do czystego kanału wzmacniacza Ultra Max na przetworniku gryfowym odzywa się ciepłym, niemal jazzowym tonem z wycofanym środkiem i dynamicznym, czystym dołem a po rozłączeniu cewki zyskuje klarowność i okrągły, singlowy charakter grawitujący mocno w stronę barwy P-90. Połączenie cewek to dwie bardzo czytelne barwy dobrze przenoszące niuanse gry i dynamiczne, funkowe bicia, z jaśniejszą prezencją po rozłączeniu cewek. Można określić je z grubsza jako połączenie podobnej pozycji Les Paula z lekką dozą jaśniejszego, oryginalnego konturu Hagstroma.
Humbucker mostkowy nie odstaje tu klarownością choć wydaje się mieć nieco bardziej vintage’owy sygnał w porównaniu do tłustego pickupu mostkowego. Swoje walory ukazuje na kanale drive pozwalając bawić się niuansami przy grze solowej nawet na mocnym high-gainie, nie tracąc też definicji w akordach czy szybkich, niskich riffach. Niska struna obniżona do D odzywa się tłustym, masywnym brzmieniem, czuć też podbicie dołu w niskim paśmie. Brzmienie jest przez to ciemniejsze, jednak Hagstrom ładnie balansuje się po dodaniu góry na wzmacniaczu, oferując jeszcze bogatsze harmoniczne.
Pickup gryfowy zapewnia śpiewną, artykulacyjną barwę solową, jednak dla uzyskania klarowności lepiej jest trochę zdjąć gainu, bądź po prostu rozłączyć cewki – w tej konfiguracji gitara zyskuje otwartość w górze, dół się wyczyszcza, jednak bez wrażenia suchości czy ostrości brzmienia. W typowo rockowych obszarach Ultra Max sprawdza się chyba najlepiej, oddając całą energię włożoną przy riffach, a nieco wyższy od vintage’owego poziom sygnału przetworników zachowuje naturalne brzmienie instrumentu i pozwala wyeksponować niuanse gry. Gałkami głośności możemy szybko przenieść się w bardziej bluesowe rejony, z zachowaniem czystości góry i bez straty okrągłego środka, a dostępne rozłączanie cewek w każdej z pozycji dodaje ładnego, singlowego charakteru oraz klarowności w razie potrzeby.
PODSUMOWANIE
Nowa seria Ultra Max Hagströma to bardzo ciekawe instrumenty rozwijające koncepcję modeli Ultra Swede szwedzkiej marki. W niewygórowanej cenie otrzymujemy bardzo wygodny, dobrze wykończony i wyjątkowo dobrze brzmiący instrument do szerokiej gry bluesowej, rockowej czy artykulacyjnego prog-rocka z charakterem łączącym sound Les Paula i Hagstroma, wyróżniający się długim sustainem oraz satynowym wykończeniem i efektownymi, wzorzystymi topami w kolorowych wersjach Max Milky Mandarin i Fall Sky. Dla miłośników ciemniejszych odcieni w ofercie dostępne są jeszcze dwie czarne odmiany Satin Black oraz Satin Cosmic Black Burst.
www.hagstromguitars.com
www.musik-meyer-ce.com
Korpus: mahoń
Płyta wierzchnia: klon płomienisty
Gryf: klon,UltraSlim D
Siodełko: Graph Tech Black Tusq XL (43 mm)
Progi: 22 Medium Jumbo
Podstrunnica: Resinator, radius 15” (381 mm)
Pręt napinający: H-Expander
Skala: 25,5” (648 mm)
Klucze: Hagström o przełożeniu 15:1
Mostek: Long Travel Tune-o-matic ze strunociągiem sztabkowym Hagström Sustain Block
Układ elektryczny: 2 x humbucker Custom 60 AlNiCo 5, 3-pozycyjny przełącznik przetworników, 2x VOLUME i 1x TONE push-pull
Fabrycznie założone struny: D’Addario 10-46
Wykończenie: satynowe Max Milky Mandarin, satynowe czarne z tyłu, binding całości z pearloidu, chromowany osprzęt