CHAPMAN ML-1B Modern Baritone
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
W obecnych czasach dziesięć lat funkcjonowania firmy na jakimkolwiek rynku jest poważnym osiągnięciem, a jeszcze większym sukcesem jest fakt, że się ona rozwija.
Tak właśnie jest z Chapman Guitars, marką powołaną przez brytyjskiego gitarzystę Roba Chapmana, który oprócz grania koncertów poświęca bardzo dużo czasu na testowanie sprzętu (w szczególności z Lee Andertonem) i obmyślanie nowych rozwiązań. Obecnie Chapman Guitars oferuje kilkanaście modeli w seriach: Standard (do niej należy prezentowany model), Pro, Signature oraz British Standard.
Gitara barytonowa jest idealnym rozwiązaniem dla gitarzystów poruszających się w obniżonych strojach, przy wydłużonej menzurze oferując w stosunku do standardowych, przestrojonych ‘elektryków’ znacznie stabilniejsze zachowanie się strun basowych oraz głębsze, potężniejsze brzmienie. W stosunku do standardowej gitary elektrycznej instrument z wydłużoną menzurą – w tym przypadku wynosi ona 711 mm, czyli 28” – siłą rzeczy wyposażony jest też w grubsze struny – w Chapmanie jest to komplet 0,012-0,060”. Gitary barytonowe zazwyczaj stroi się kwartę niżej od zwykłych, są to zatem dźwięki (od najniższego do najwyższego) H-E-A-D-Fis-H, albo o kwintę niżej A-D-G-C-E- -A. Instrument otrzymaliśmy do testu dzięki łódzkiemu sklepowi Guitar Center, gdzie znaleźć można szeroki przekrój modeli Chapman Guitars.
BUDOWA
Olchowy korpus ML-1B z czarnym błyszczącym wykończeniem zdobi z przodu wzorzysty jesionowy fornir, również pokryty lakierem o wysokim połysku w jaśniejszym, grafitowym odcieniu. Naturalny binding wokół przedniej krawędzi korpusu to część, która nie została pokryta czarnym lakierem, a wykończona jedynie przezroczystym. Asymetria korpusu oraz cztery anatomiczne profilowania (podcięcie z tyłu pod żebra i lewą dłoń, z przodu pod przedramię i także lewą dłoń), wraz z zaokrąglonym wykończeniem miejsca łączenia korpusu z gryfem gwarantują wysoki komfort gry. Szyjkę o klasycznym profilu C przykręcono czterema niesymetrycznie rozmieszczonymi śrubami w tulejach.
Klonowy gryf ma naturalne satynowe wykończenie, podstrunnica z hebanu macassar mieści 24 niklowe progi jumbo oraz perłowe kropki markerów z przodu i mniejsze na bocznej krawędzi. Jedynie 12 próg jest oznaczony znakiem nieskończoności. Szerokość podstrunnicy przy siodełku główki Graph Tech Black Tusq wynosi 42 mm, przy ostatnim 24 progu 57 mm. Jej promień wynosi 350 mm. Szyjka przy 1 progu ma 23,5 mm grubości, przy 12 – 25 mm. Na równoległej do korpusu, odwróconej główce zamontowano w jednej linii blokowane klucze Chapman o stopniu przekładni 18:1. Jej front ma czarne wykończenie ozdobione reprodukcją autografu Roba Chapmana, zgrabnie wkomponowaną w dwa niewielkie dociski czterech grubszych strun. Z tyłu główki umieszczono numer seryjny i oznaczenie modelu. Struny przechodzą przez korpus i stały mostek z odlewaną podstawą i blokowymi siodełkami z klasyczną regulacją wysokości na dwóch śrubkach i korekcją menzury śrubą z tyłu mostka.
W układzie elektrycznym zastosowano dwa przetworniki Chapman Sonorous Zerø Baritone Humbucker z magnesami Alnico 5 (rezystancja 12,5 kΩ przy gryfie, 16,5 kΩ przy mostku) z rozłączaniem cewek za pomocą przełącznika push/pull pod gałką potencjometru barwy (wyłączane są cewki bliżej środka korpusu). Układ uzupełnia trójpozycyjny przełącznik i regulacja głośności. Gniazdo wyjściowe zamontowano w boku korpusu, niemal prostopadle do strun. Kołki do paska są wyposażone w blokady Chapman Classic Strap Buttons. Fabrycznie założony komplet strun to Ernie Ball Super Slinky, Nickel Wound, Custom 12-60.
WRAŻENIA
Standardem w przypadku Chapman Guitas jest wysoka jakość wykonania niezależnie od półki cenowej. Barytonowy ML-1B wyróżnia się oczywiście dłuższą skalą, ale z ciemnym wykończeniem oraz ciekawym, grafitowym topem otoczonym jasnym bindingiem prezentuje się bardzo stylowo zwracając uwagę fakturą jesionowego topu. Satynowy gryf z zaokrąglonymi krawędziami podstrunnicy dobrze układa się w dłoni, jest nieco grubszy od wyścigowych modeli, ale zapewnia wysoki komfort również dzięki niskiej akcji strun. Grubszy komplet w obniżonym o kwartę stroju jest wyjątkowo stabilny i tylko nieco twardszy z uwagi na masę strun od standardowej gitary elektrycznej. Po chwili gry nie ma żadnego problemu z podciąganiem strun czy legatowymi zagrywkami, a gitara oddaje mocny i sprężysty dół z uwagi na niższy rejestr, co od razu czuć poprzez dobrze rezonujący korpus.
Korpus z olchy i jesionu (choć tu mamy cienki fornir) oraz klonowy gryf oferują połączenie czystego, lekko wycofanego środka z wyraźną górą i rezonującym sustainem. Po podłączeniu do wzmacniacza i ustawieniu średniego, rockowego gainu nie można narzekać na klarowność w niskim paśmie, słyszalny jest też dobry balans i separacja dźwięków w akordach. ML-1B zaskakuje dynamiką i reakcją na atak niskiego pasma, co jest doskonale słyszalne przy metalowym gainie – riffy mają nieosiągalny w klasycznych ‘szóstkach’, tłusty i dynamiczny dół, do którego można dodać jeszcze prezencji na wzmacniaczu bez uzyskania bzyczącej barwy. Po odkręceniu głośności brzmienie wręcz miażdży, uderzając z siłą wojennego młota. Pickupy Chapmana o mocnym sygnale i wyjątkowej klarowności są tu bardzo dobrze dobrane i na pewno nie potrzeba ich zmieniać.
Pomimo stałego mostka mamy tu blokowane klucze, dzięki czemu Chapman nie rozstraja się przy bardzo mocnym ataku czy agresywnych podciągnięciach. Przy pełnym, głębokim brzmieniu nie brakuje też bogatych harmonicznych, a skupiony środek ładnie dopełnia wyrazistą, ale nie drażniącą górę. Do dyspozycji mamy rozłączanie cewek, dzięki któremu dodamy agresywności w high-gainowych, djentowych riffach, ale i uzyskamy ciekawe brzmienia o blues-rockowym pazurze po zmniejszeniu gainu. Tu też znajdziemy kilka głębokich i zaskakująco inspirujących barw czystych, o czystej prezencji i masywnym basie w niskim rejestrze, niedostępnym nawet w gitarach siedmiostrunowych. Dodanie pogłosu i uderzenie w najniższą strunę jest czystą przyjemnością, a wybrzmieniem i potężnym dołem można się po prostu delektować.
PODSUMOWANIE
Jako relatywnie młoda marka Chapman Guitar szybko zdobywa renomę i popularność. A kolejny test, tym razem barytonowego modelu, dowodzi dlaczego tak się dzieje. ML-1B Modern oferuje wysoką wygodę gry, jakość wykończenia, oryginalny wygląd oraz co najważniejsze dynamiczne, tłuste, masywne brzmienie, które pokochają zarówno miłośnicy djentu, jak i gitarzyści poszukujący szerszej palety nowoczesnych barw z dostępem do ultra niskich rejestrów.
www.chapmanguitars.co.uk
www.guitarcenter.pl
Korpus: olcha + fornir jesionowy
Gryf: klon
Podstrunnica: heban macassar
Progi: 24 jumbo
Mostek: Chapman String-Through Hardtail
Menzura: 711 mm (28”)
Klucze: blokowane Chapman Locking (18:1)
Układ elektryczny: Chapman Sonorous Zerø Baritone Humbucker × 2, przełącznik 3-pozycyjny, rozłączanie cewek, VOLUME, TONE
Wykończenie: Graphite