CHAPMAN ML-2-MOD-WHT

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki CHAPMAN
Testy
2018-06-22
CHAPMAN - ML-2-MOD-WHT

Rob Chapman to muzyk i miłośnik sprzętu muzycznego, który wraz z Lee Andertonem w publikowanych i internecie filmach prezentuje gitary, wzmacniacze i akcesoria. We współpracy z Faith Guitars, będącą własnością Barnes & Mullins, stworzył markę Chapman Guitars, która od około ośmiu lat zyskuje coraz większą popularność dzięki ciekawemu wzornictwu i korzystnej relacji jakości do ceny…

Gitary są obecnie pogrupowane w czterech seriach: Standard, Pro, Signature, British Standard. ML-2 należy do pierwszej z nich, MOD w symbolu modelu oznacza Modern – współczesną serię w odróżnieniu od opartych na klasycznych wzorcach modelach Traditional. Standardowo już instrument otrzymaliśmy dzięki łódzkiemu sklepowi Guitar Center.

Mahoniowy, niezbyt gruby korpus ma z tyłu wyjątkowo ciekawe i wygodne profilowania – zamiast tradycyjnie spotykanego kantu w miejscu wklejenia gryfu bez stopki jest łagodnie zaokrąglenie przechodzące w wycięcie sięgające ostatniego progu. Z tyłu jest ono dodatkowo sfrezowane, w podobny sposób jak część korpusu stykająca się z klatką piersiową grającego. Również na froncie korpusu jest profilowanie biegnące dokoła jego krawędzi z brązowym bindingiem, a właściwie drewnem widocznym przez przezroczysty w tym miejscu lakier. Jednoczęściowy klonowy gryf z ukośnie doklejoną główką i zgrubieniem przy końcu chwytni jest wykończony z tyłu transparentnym lakierem półmatowym.

Rzadko spotykana w tej klasie cenowej hebanowa podstrunnica o promieniu 350 mm (13 i ¾ cala) mieści 24 progi jumbo oznaczone charakterystycznie usytuowanymi wąskimi markerami. Przestrzeń przy XII progu zdobi inkrustacja w kształcie symbolu nieskończoności. Menzura gitary to dość nietypowy rozmiar 25 cali, czyli 635 mm. Główka uzbrojona w klucze olejowe z grawerem „Chapman Guitars” na puszkach przekładni ma czarny front z dużym logotypem na środku i czarną płytką zakrywającą śrubę regulacji gryfu. Oznaczenie modelu, numer seryjny oraz informację o wykonaniu gitary w Indonezji zamieszczono z tyłu główki. Mostek to konstrukcja dwuczęściowa – Chapman Tune-o-matic ze strunociągiem Stop Tail.

Układ elektryczny jest oparty na dwóch humbuckerach Chapman Stentorian Zerø przykręconych bezpośrednio do korpusu, z oddzielną regulacją głośności (potencjometry 500 kΩ) i cewkami rozłączanymi przełącznikiem typu push/pull ukrytym pod gałką potencjometru barwy. Wraz z trójpozycyjnym przełącznikiem przystawek układ daje sześć barw podstawowych. Gniazdo wyjściowe zamontowano na eliptycznej płytce umieszczonej w boku korpusu. Gitara z wykończeniem o nazwie „Biały gołąb” (White Dove) jest sprzedawana z porządnym pokrowcem, co w tej klasie cenowej jest raczej wyjątkiem niż regułą. Chapman Deluxe Gig Bag ma zamek dokoła, dużą, pojemną kieszeń z przodu, a na niej małą ukośną – obie zamykane na zamki, a nie na rzepy, co eliminuje ryzyko wypadnięcia drobiazgów czy przypadkowego otwarcia.

Jak na gitarę z mahoniowym korpusem, ML-2 Mod jest zaskakująco lekki, bo waży zaledwie około 3,5 kg – taki wynik uzyskano dzięki stosunkowo cienkiemu korpusowi, który dodatkowo odchudzają głębokie profilowania z przodu i z tyłu. Dzięki temu gitara świetnie dopasowuje się do tułowia, a gryf o lekko spłaszczonym profilu C układa się w dłoni pewnie, gwarantując wysoki komfort gry. Jedynym mankamentem może okazać się ustawienie przełącznika trójpozycyjnego obok gałek potencjometrów – regulując głośność potencjometru przy mostku zaczepia się dłonią o przełącznik, więc szybko zmieniając barwy pomiędzy frazami można uderzyć dłonią w którąś z gałek (kwestia przyzwyczajenia).

Przetworniki z magnesami alnico V mają różną ilość zwojów – mocniejsza przystawka przy mostku daje ostry rockowy przester z mocnym dołem i czytelnym środkiem. Przetwornik przy gryfie brzmi nieco jaśniej niż zazwyczaj spotykane w tej pozycji humbuckery, dzięki temu brzmienie nie ulega zamuleniu nawet przy skręconej barwie. W trybie singli, gdy działają tylko skrajne cewki, gitara daje interesujące brzmienia, które świetnie sprawdzą się w lżejszych klimatach, w partiach rytmicznych czy grze palcami, nie tracąc dynamiki ani dokładności artykulacji. Atak jest mocny i wyjątkowo wyraźny, za co w dużej mierze odpowiada hebanowa podstrunnica.

Jeśli ktoś poszukuje gitary opartej na wzorze LP, to raczej może odpuścić sobie ML-2 Mod. Choć gitara na pierwszy rzut oka może się kojarzyć z klasyczną konstrukcją, to zarówno pod względem manualnym, jak brzmieniowym, jest zupełnie z innej epoki. Wygodny korpus z głębokim wycięciem aż do XXIV progu, szybki gryf i porządna elektryka dały razem oryginalny wizualnie i brzmieniowo instrument. Jeśli komuś nie przypada do gustu kolor biały, można wybrać wersję Lunar z fornirem z klonu płomienistego na froncie, wykończoną czarnym przezroczystym lakierem.

https://chapmanguitars.co.uk
https://guitarcenter.pl

 

Menzura: 25” = 635 mm
Korpus: mahoń
Gryf: klon
Podstrunnica: heban
Progi: 24, jumbo
Klucze: Chapman Classic Closed
Mostek: Chapman Tune-o-matic + Stop Tail
Układ elektryczny: Chapman Stentorian Zerø × 2, przełącznik 3-pozycyjny, VOLUME × 2, TONE + push/pull coil split
Wykończenie: White Dove
Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
1 999.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
maj 2018
Kup teraz