IBANEZ SR1605B TSF Premium
Rodzaj sprzętu: Gitara basowa
Gitary basowe serii SR (skrót od Soundgear) to nie tylko znak rozpoznawczy Ibaneza, ale przede wszystkim ponad 30 lat doświadczeń w budowie cenionych przez muzyków instrumentów…
...Instrumentów, które są obecnie produkowane we wszystkich przedziałach cenowych – od amatorskich GIO, przez standardowe SR, przez Premium, Prestige, aż po jednostkowe egzemplarze wykonywane na zamówienie przez japońskich lutników. Linia Premium od początku swojego istnienia wzbudzała duże zainteresowanie ze względu na profesjonalną jakość i jej korzystny stosunek do ceny.
BUDOWA
Korpus wykonano z mahoniu afrykańskiego, jego front zdobi nakładka z wzorzystej topoli, a oba elementy są rozdzielone warstwami kontrastowych fornirów. Gitara jest pokryta satynowym lakierem, wersja kolorystyczna testowanego instrumentu to Tropical Seafloor Flat. Mocno spłaszczony gryf typu Atlas5 z tytanowym prętem wzmacniającym KTS jest sklejony z pięciu kawałków drewna – trzy szersze z ciemnobrązowego panga panga rozdzielają węższe wklejki z czerwonego purpleheart. Połączenie matowo wykończonej szyjki z korpusem to typowy dla SR bolt-on – cztery wkręty w tulejach stabilizujących. Niewielka asymetryczna główka ozdobiona ciemną nakładką mieści olejowe klucze Gotoh w układzie 2+3.
Wzorzysta podstrunnica „panga” oraz kolorowe perłowe markery robią spore wrażenie.
Na podstrunnicę z panga panga o promieniu 305 mm nabito 24 progi w rozmiarze medium wykończone zgodnie ze standardem Premium Edge Treatment, co oznacza pieczołowicie wykonane, sferyczne zaokrąglenie końcówek. Siodełko główki to stosowany od kilku lat w większości gitar Ibanez Graph Tech Black Tusq XL. Bas ma standardową menzurę o długości 34 cali, czyli 864 mm. Szerokość siodełka główki wynosi 45 mm, szerokość podstrunnicy przy ostatnim progu – 68 mm. Grubość szyjki przy I progu to 19,5 mm, przy XII – 21,5 mm.
Mostek tworzą oddzielne moduły MSP5 z wygodnym kotwiczeniem końcówek strun i trójwymiarową regulacją ich podparcia zmieniającą długość menzury, wysokość nad podstrunnicą, oraz rozstaw względem siebie w zakresie +/– 1,5 mm. Dwa pasywne przetworniki Nordstrand Big Singles kontroluje przedwzmacniacz zasilany baterią 9 V montowaną z tyłu korpusu w plastikowym uchwycie z klapką. Trójpasmowa korekcja ma przełączaną częstotliwość środka – mikroprzełącznikiem wybieramy 250, 450 albo 700 Hz. Drugim mikroprzełącznikiem można wyłączyć przedwzmacniacz, wtedy działa tylko regulacja głośności i balansu przetworników (dwie duże gałki), a potencjometr regulacji góry pasma (skrajny, przy przełączniku) funkcjonuje jako pasywny filtr tonu. Gniazdo wyjściowe zamontowano pod kątem w wyfrezowanym zagłębieniu obok mostka. Gitara jest dostarczana w eleganckim pokrowcu.
3-pasmowa korekcja ma przełączaną częstotliwość środka – mikroprzełącznikiem wybieramy 250, 450 albo 700 Hz. Drugim mikroprzełącznikiem można wyłączyć przedwzmacniacz, wtedy działa tylko regulacja głośności i balansu przetworników (dwie duże gałki), a potencjometr regulacji góry pasma (skrajny, przy przełączniku) funkcjonuje jako pasywny filtr tonu.
WRAŻENIA
Gitara ze względu na obły kształt i zwężenia przy krawędziach jest stosunkowo lekka, przy tym dobrze wyważona. Regulacja mostka jest niezwykle wygodna i efektywna, podobnie jak kotwiczenie końcówek strun ułatwiające ich bardzo szybką wymianę. Progi są dokładnie przeszlifowane i misternie zaokrąglone na końcach. Cały osprzęt pracuje pewnie, lekko i precyzyjnie. Charakterystyczne zgrubienie z tyłu szyjki przy jej przejściu w główkę wzmacnia to newralgiczne miejsce. Przy pięciu strunach szybko docenia się spłaszczony profil gryfu, który dzięki matowemu wykończeniu nie przykleja się do dłoni.
Dostęp do wysokich pozycji jest znakomity, a dwie oktawy na każdej strunie umożliwiają uprawianie zaawansowanej ekwilibrystyki podczas solówek. Dół pasma ma wyraźną, precyzyjnie zarysowaną podstawę. Środek jest ciepły i przyjemnie charkotliwy (czy jak to mówią, ma „ten growl”), góra czytelna, przyjemnie zaokrąglona i nie narzucająca się.
Na główce zamieszczono klucze w typowym dla serii układzie 2+3.
PODSUMOWANIE
Gitara nie tylko fantastycznie wygląda, ale przy tym jest wygodna i gwarantuje zawodowe brzmienie. Na jej wysoką ocenę składa się dobór drewien, jakość wykonania oraz bardzo dobra elektronika. Przetworniki Nordstrand Big Single, o których zwykło się mówić „jazz bass na sterydach”, w gitarach Ibaneza świetnie sprawdzają się od ładnych paru lat, z jednej strony precyzyjnie oddając charakter poszczególnych instrumentów, z drugiej wraz z przedwzmacniaczem dając szerokie możliwości kreacji barwy.
Kieszeń baterii zasilającej preamp umieszczono centralnie z tyłu korpusu.
Świetny mostek MR5S to niezwykle solidna i precyzyjna konstrukcja.
Gryf: 5-częściowy - panga panga, purpleheart
Podstrunnica: panga panga
Progi: 24, medium
Menzura: 34” = 864 mm
Klucze: Gotoh, olejowe
Mostek: MR5S
Układ elektryczny: Nordstrand Big Single × 2, VOLUME, BALANCE, BASS, MIDDLE, TREBLE, przełącznik 2-pozycyjny EQ BYPASS, przełącznik 3-pozycyjny MID FREQ
Wykończenie: Tropical Seafloor Flat