ALVAREZ CC7HCEAR

Pozostałe testy marki ALVAREZ
Testy
Sławomir Sobczak
2019-02-06
ALVAREZ - CC7HCEAR

Początki firmy Alvarez sięgają roku 1965, kiedy to dystrybutor sprzętu muzycznego St. Louis Music (Stany Zjednoczone) postanowił stworzyć własną markę gitar. Projekt nabrał rozpędu po nawiązaniu współpracy z cenionym japońskim lutnikiem Kazuo Yairim, który w ogromnym stopniu przyczynił się do powstania nowej linii gitar akustycznych.

Wśród muzyków grających na instrumentach marki Alvarez znajdziemy takich wykonawców, jak: Johnny Cash, Jerry Garcia, Carlos Santana, Bono, Paul McCartney oraz Joe Bonamassa.

W tym miesiącu prezentujemy gitarę klasyczną wyposażoną w preamp, a mianowicie Alvarez CC7HCEAR. Jest to instrument pochodzący z serii Cádiz, w której znajdziemy w sumie sześć gitar klasycznych: CC7, CC7CE, CC7HCE, CF6, CF6E oraz testowaną tutaj CC7HCEAR. Nazwa serii pochodzi od prowincji Andaluzji znanej z produkcji wysokiej klasy gitar klasycznych. Producent szczyci się tym, że projektując gitary z linii Cádiz, uwzględnił uwagi wielu gitarzystów, a jednocześnie stworzył instrumenty, które sprawdzają się zarówno przy grze klasycznej, jak i flamenco.

BUDOWA

Płyta wierzchnia gitary została wykonana ze świerku sitkajskiego klasy A+ o równym, spokojnym układzie słojów. Pierwsze, co zwraca uwagę po wyciągnięciu jej z pudełka, to duża staranność wykonania, która przejawia się nie tylko w dokładnym spasowaniu poszczególnych elementów, ale również w takich szczegółach jak rozeta, kopyto czy mostek. Płyta tylna i boki zostały wykonane z ciemnego orzecha, który ładnie kontrastuje z jasnym świerkiem na topie. Krawędzie pudła rezonansowego ozdobiono ożyłkowaniem z akacji, jednak trudno tu mówić o typowej krawędzi, ponieważ w miejscu, w którym spoczywa prawa ręka gitarzysty, znajduje się ścięcie podobne do tego, które znamy z gitar elektrycznych. Nie jest to często spotykane rozwiązanie, tym bardziej że jest ono sporym wyzwaniem konstrukcyjnym – w końcu jest to pudło rezonansowe, a nie pełna decha.

Uwagę zwraca też bogato zdobiona inkrustowana rozeta oraz mostek, na którym również znajdują się efektowne inkrustacje. Mostek wykonano z palisandru boliwijskiego i uzupełniono strunnikiem z kości naturalnej (z tego samego materiału wykonano także siodełko na główce). Wspomniana odmiana palisandru jest znana także jako Pau Ferro – drewno to znajdziemy również na podstrunnicy. Gryf powstał z połączenia mahoniu i hebanu, ma też mniejszą szerokość 48 mm na siodełku, co docenią gitarzyści elektryczni.. Połączenie pudła rezonansowego z gryfem zrealizowano jako Spanish Heel, które nie tylko przyczynia się do lepszego przenoszenia drgań pomiędzy elementami – niż ma to miejsce w przypadku popularnego połączenia na jaskółczy ogon – ale również usztywnia całą konstrukcję. Cały instrument wykończono na wysoki połysk. Na główce umieszczono sześć otwartych kluczy, które działają bez zarzutu, bez wyczuwalnych luzów.

Układ elektryczny składa się z preampu LR Baggs StagePro EQ uzupełnionego przetwornikiem Element. Mamy tu możliwość ustawienia korekcji za pomocą trzech potencjometrów suwakowych (BAS, MID, TREB), gałkę NOTCH układu wycinającego niepożądane częstotliwości (w pozycji minimalnej filtr ten jest wyłączony), przełącznik do odwracania fazy sygnału PHASE, przycisk TUNE aktywujący pokładowy tuner, a także suwak VOL do regulacji poziomu sygnału wyjściowego.

WRAŻENIA I BRZMIENIE

Połączenie świerkowej płyty wierzchniej oraz boków i płyty tylnej z orzecha dało przyjemnie zbalansowane brzmienie, przy czym w dole pasma mamy przyjemne ciepło, natomiast mocny i zaokrąglony środek zwraca uwagę swoim naturalnym charakterem. Instrument znakomicie rezonuje, a także długo i równo wybrzmiewa, co jest pewnym zaskoczeniem, biorąc pod uwagę niewielkie rozmiary pudła rezonansowego. Czuć, że cała konstrukcja jest zwarta i stosunkowo mocna, co wyraźnie pokazuje, iż gitara jest przeznaczona także dla miłośników flamenco, którzy nie oszczędzają swoich instrumentów.

Alvarez podczas mocniejszego ataku strun odzywa się pełną barwą, w której do głosu dochodzi także jaśniejsza i ostrzejsza góra pasma. Mocne zarywanie strun wiolinowych, szczególnie w wyższych pozycjach, pozwala na grę dynamicznych partii solowych typowych dla flamenco. Jest to o tyle ciekawe, że gitara posiada wycięcie cutaway, a pudło rezonansowe mamy na wysokości progu 15. Na gitarze atrakcyjnie brzmią zarówno delikatne frazy grane na strunach basowych, szerokie arpeggia, jak i mocniejsze przebiegi solowe. Również wykorzystanie kostki daje ciekawe efekty, choć w tym przypadku dźwięk jest ostrzejszy, co szczególnie słychać na strunach basowych. Wspomniane wcześniej wyprofilowanie krawędzi pudła rezonansowego sprawdza się znakomicie, przyczyniając się do zwiększenia komfortu gry, ponieważ prawa ręka może swobodnie opierać się o krawędź instrumentu bez odczuwania jakiegokolwiek dyskomfortu.

PODSUMOWANIE

Alvarez CC7HCEAR to bardzo udana gitara klasyczna uzbrojona w preamp, która może się poszczycić atrakcyjnym brzmieniem. Niewielkie wymiary, zwarta i dosyć mocna konstrukcja czynią z niej doskonałego kompana w podróży, choć w pokrowiec trzeba się już zaopatrzyć samemu. Mamy tu wysokiej klasy podzespoły (strunnik, siodełko), sprawdzone materiały konstrukcyjne (świerk sitkajski klasy A+ czy palisander boliwijski), układ elektryczny, a także zaawansowane rozwiązania typu połączenie Spanish Heel czy obecność ścięcia na krawędzi pudła rezonansowego. Wszystko to sprawia, że mamy do czynienia z instrumentem wyróżniającym się na tle typowych oferowanych na rynku muzycznym instrumentów klasycznych. Gitara daje dużo radości z gry, oferując przyjemne w odbiorze ciepłe brzmienie.

www.musicinfo.pl

 

seria: Cádiz
płyta wierzchnia: świerk sitkajski klasy A+
płyta tylna i boki: ciemny orzech
pudło rezonansowe: Hybrid Cutaway Classical – klasyczne z wycięciem (cutaway) i z wyprofilowaną krawędzią na prawą rękę (armrest)
binding: akacja
ożebrowanie: asymetryczne
połączenie gryf-pudło: Spanish Heel
gryf: 3-częściowy (mahoń/heban/mahoń)
podstrunnica: palisander boliwijski (Pau Ferro)
progi: 22
menzura: 660 mm (25,98”)
siodełko i strunnik: kość naturalna
klucze: otwarte, chromowane
mostek: palisander boliwijski (Pau Ferro)
układ elektryczny: LR Baggs StagePro EQ z przetwornikiem Element
wykończenie: na wysoki połysk
kolor: naturalny
wysokość: 990 mm
szerokość: 373 mm
struny: D’Addario Pro Arte EXP46
Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
2 720.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
grudzień 2018
Kup teraz