Cause & Effects: 40 Years of Boss History - 9-17.09.2017 - Klub House of Vans, Londyn
W ramach obchodów 40-lecia wprowadzenia na rynek pierwszych pedałów gitarowych, firma BOSS zorganizowała w londyńskim klubie House of Vans imprezę, na której pokazała swoje niesamowite produkty z ostatnich 4 dekad.
BOSS to marka należąca do korporacji Roland, powołana do życia w 1973 roku. Cztery lata później – w roku 1977 – światło dzienne ujrzała nowa linia efektów w kostkach, która podbiła świat. Dla uczczenia tej rocznicy, w klubie House of Vans w Londynie odbyła się impreza, na której pokazano niesamowite produkty tej firmy z ostatnich 4 dekad, w tym 118 dotąd stworzonych stompboxów, legendarne taśmowe echa z lat 70. oraz inne rzadkie już w tych czasach sprzętowe okazy. Także podczas C&E prezes BOSS-a Yoshihiro Ikegami wraz Joshem Scottem z JHS zaprezentowali najnowszą, wspólnie stworzoną kostkę: JB-2 Angry Driver.
Na wstępie chcielibyśmy gorąco podziękować firmie Roland, która zaprosiła na tę imprezę nasz magazyn – dodajmy, jako jedynego przedstawiciela mediów z Polski! Wystawa obejmująca praktycznie wszystkie gitarowe urządzenia BOSS-a i Rolanda zgromadziła rzesze gości i miłośników tego rodzaju elektroniki. Można było obejrzeć stare echa taśmowe z lat 70., pierwsze egzemplarze efektów podłogowych, w tym w szczególności wszystkie 119 modeli kostek kompaktowych, rzadko spotykane modele syntezatorów gitarowych z lat 80., a także różnorodne katalogi, pamiątki i poszukiwane przez kolekcjonerów gadżety. Nie zabrakło też najnowszych urządzeń, które dopiero trafiają na światowe rynki. Impreza nie ograniczała się do biernego oglądania, bowiem zorganizowano również warsztaty, podczas których można było samodzielnie wypróbować jak działają urządzenia wysoko cenione przez kilka generacji muzyków. Oprócz tego występy artystów, świetne jedzenie i drinki w ilościach „ile dusza zapragnie”. Był to więc, mówiąc językiem potocznym: „epicki melanż”.
Fotoreportaż z wystawy nie byłby pełny bez krótkiego rysu historycznego. Cofnijmy się więc do czasów, gdy na szczytach list przebojów byli Ray Charles i Elvis Presley, czyli do przełomu lat 50. i 60. Protoplastą Rolanda była firma Ace Electronic Industries, którą pan Ikutaro Kakehashi otworzył w 1960 r., by produkować organy, wzmacniacze gitarowe, efekty i automaty perkusyjne do organów Hammonda. Dała ona podstawy korporacji Roland, którą zarejestrowana oficjalnie 18 marca 1972 r. w Osace. Produkcję urządzeń dla gitarzystów powierzono specjalnie do tego powołanej w dniu 13 marca 1973 r. firmie-córce – Musical Engineering Group, czyli MEG Electronics. Kiedy Japończycy zorientowali się, że Meg to w języku angielskim imię kobiety, postanowili zmienić nazwę na coś, co kojarzy się z siłą i konsekwencją – tak powstał BOSS.
Nową marką opatrzono wówczas ceramiczny mikrofon kontaktowy do gitar akustycznych z przedwzmacniaczem oznaczonym symbolem B-100 The Boss. Istotnym momentem okazało się w 1975 r. wypuszczenie na rynek wzmacniacza Roland JC120 Jazz Chorus, a po nim kilku podobnych modeli. Zapożyczony z niego i lekko zmodyfikowany efekt chorus w 1976 r. trafił do produkcji w formie niezależnego urządzenia pod nazwą Boss Chorus Ensemble CE-1. Do zyskania popularności przez ten wyjątkowo duży i ciężki efekt przyczynił się Andy Summers kreujący charakterystyczne przestrzenne brzmienie gitary w zespole The Police.
Chwilą, od której liczymy mijające obecnie cztery dekady było wypuszczenie na rynek trzech pierwszych efektów kompaktowych: Overdrive OD-1, Phaser PH-1, Spectrum SP-1 – ostatni był korektorem parametrycznym. Kolejne niezwykle ważne modele to Distortion DS-1, Compression Sustainer CS-1, kaczka T Wah TW-1. Należący obecnie do absolutnej klasyki, pierwszy kompaktowy chorus CE-2 miał swoją premierę w 1979 r., zaraz po nim popularność zdobył Flanger BF-2 oraz automat perkusyjny przygotowany dla gitarzystów – słynny DR-55 Dr. Rhythm z programowaniem krokowym. W 1983 r. przedstawiono efekt typu distortion Heavy Metal HM-2, a także przełomowe dla historii efektów cyfrowe echo – poszukiwany przez kolekcjonerów Digital Delay DD-2 z maksymalnym czasem opóźnienia 800 ms, oparty na układzie scalonym zapożyczonym z montowanej w racku linii opóźniającej Roland SDE-3000.
Na 10. urodziny marki BOSS przygotowano 10 nowych efektów, niektóre z nich dla gitary basowej: DS-2 Turbo Distortion, PS-2 Digital Pitch Shifter/Delay, BF-2B Bass Flanger, CE-2B Bass Chorus, DS-2 Turbo Distortion, GE-7B Bass Equalizer, LM-2 Limiter, MZ-2 Metalizer, NS-2 Noise Suppressor, PS-2 Digital Pitch Shifter/Delay.
Pierwszy multiefekt BOSS ME-5 Guitar Multiple Effects z 8 efektami trafił na podłogi estrad i studiów nagraniowych w 1988 r., jednak prawdziwą rewolucję wywołała dopiero technologia cyfrowego modelowania dźwięku COSM – Composite Object Sound Modeling. Kamieniami milowym były multiefekty BOSS GT-3 (1999 r.) oraz jego większy i bardziej rozbudowany następca GT-5 (2000 r.). Kolejno powstawały modele GT-6, GT-8, GT-10 oraz montowany w racku GT-Pro. Równolegle rozwijano nieco skromniejszą linię podłogowych multiefektów ME, a także linię efektów dla gitar akustycznych AC, automatów perkusyjnych, rejestratorów wielośladowych, a także linię świetnie wyposażonych looperów. Atrakcyjną ciekawostką okazały się efekty odtwarzające brzmienie starych wzmacniaczy Fendera: FBM-1 '59 Fender Bassman i FDR-1 '65 Fender Deluxe Reverb.
Obok standardowych efektów kompaktowych Boss zaczął rozwijać ekskluzywną linię Waza Craft. Pod ich dobrym przyjęciu przez muzyków skonstruowano pierwszy w historii marki BOSS wzmacniacz gitarowy – BOSS Waza Craft to bogato wyposażona cyfrowa głowa o mocy 150 W. Bazując na zastosowanych w nim rozwiązaniach, opracowano trzy wzmacniacze kombo Katana-100/212 (moc 100 W, z dwoma głośnikami 12”), Katana-100 (100 W, 1 × 12”), Katana-50, oraz głowę Katana-Head (z głośnikiem o średnicy 12 centymetrów do ćwiczenia w domu, gdy kolumna została w sali prób). Serię niedawno uzupełnił model Katana Mini oferujący w ultra-kompaktowej obudowie trzy analogowe kanały oraz parę efektów.
Firma rozwijała swoje pomysły przez ostatnie cztery dekady i nie zamierza przestać! Dla uczczenia tegorocznego jubileuszu firmy BOSS i JHS Pedals połączyły swe siły, by opracować nowy, niezwykły efekt w kostce: overdrive JB-2 Angry Driver, oferujący bardzo szeroki zakres możliwości kreowania brzmienia. W kompaktowej obudowie zamknięto tu bowiem legendarny overdrive BOSS BD-2 Blues Driver oraz popularny Angry Charlie marki JHS Pedals. Oprócz wspólnej obudowy, współpraca ta zaowocowała również dosłownym połączeniem brzmień z dwóch różnych światów, bowiem nowy obwód dysponuje trybem dual.
Jak głosi przysłowie branżowe: multiefekt podłogowy nie zastąpi multiefektu w racku, a multiefekt w racku nie zastąpi trzech poczciwych kostek BOSS-a. Po 40 latach ich obecności na rynku, świadczy o tym zawartość pedalboardów muzyków z całego świata – BOSS to pozycja obowiązkowa.