JACKSON Pro Soloist SL3Q MAH

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki JACKSON
Testy
Piotr Szarna
2019-09-06
JACKSON - Pro Soloist SL3Q MAH

Jackson na ostatnich, zimowych targach NAMM 2019 zaprezentował odświeżone serie instrumentów, wśród których znalazły się gitary linii Pro Soloist SL3 oraz Pro Soloist SLQ3 MAH. Do tej drugiej należy testowany Jackson Pro Soloist SL3Q MAH z wyjątkowo atrakcyjnie prezentującym się wzorzystym topem w wykończeniu Chlorine Burst.

BUDOWA

Jackson Pro Soloist SL3Q MAH produkowany jest w Indonezji i plasuje się zgodnie z nazwą, ceną oraz jakością wykonania i zastosowanymi materiałami już w grupie instrumentów przeznaczonych dla wymagających, nierzadko profesjonalnych muzyków. Gitara posiada mahoniowy korpus zaopatrzony w efektowny, otoczony białym bindingiem top z wzorzystego klonu quilt, wykończony na wysoki połysk w cieniowanym, niebieskim kolorze Chlorine Burst. Gitara dostępna jest też w odmianie kolorystycznej Dark Amber.

Jednoczęściowy, klonowy gryf przechodzi przez całą długość korpusu, jednak w odróżnieniu od standardowych konstrukcji neck-through klon wpasowany jest wewnątrz, a od spodu przykrywa go grubsza warstwa mahoniu. Jasnobrązowy tył wykończony jest transparentnym, błyszczącym lakierem, który przechodzi zaraz za mocno odchudzonym łączeniem w satynową, olejowaną ręcznie powierzchnię szyjki o smukłym profilu zbliżonym do litery ‘D’. Taka konstrukcja wzmacniana jeszcze grafitowymi prętami zapewnia wysoką sztywność jak również odporność na zmiany temperaturowe oraz wilgotności.

Hebanowa podstrunnica otoczona białym bindingiem posiada zmienny radius 12”-16” pozwalający na wygodniejszą grę akordową w niższych pozycjach oraz solową w wyższych. Ciemną, smukłą powierzchnię hebanu uzupełniają 24 progi jumbo oraz subtelne, małe markery ‘zębów piranii’ umieszczone przy górnej krawędzi. Całość wieńczy ostro zakończona, otoczona bindingiem i wykończona podobnie jak korpus główka Jacksona z umieszczonymi na górze kluczami, blokadą strun oraz dużym, białym logo marki. Dostęp do pręta regulacyjnego zasłania czarna, trójkątna płytka.

Jak przystało na nowoczesny instrument o rozbudowanych możliwościach solowych, na pokładzie mamy obustronny mostek tremolo Floyd Rose 1000, który dla zwiększenia wygody gry zamontowano nieco niżej w wyfrezowanym zagłębieniu.

Za przeniesienie barwy odpowiadają przykręcone bezpośrednio do korpusu przetworniki Seymour Duncana w układzie HSS, czyli humbucker TB-6 Distortion oraz single Custom Flat Strat SSL-6 RWRP (odwrócona wersja zapewnia eliminację przydźwięków w międzypozycjach) w środku i Custom Flat Strat SSL pod gryfem. Pickupy obsługiwane są wspólnymi gałkami głośności i tonów oraz 5-pozycyjnym przełącznikiem, który oferuje nieco zmodyfikowane w porównaniu do standardowych układów tego typu połączenia cewek – w pozycji 3, czyli środkowej łączony jest singiel gryfowy z zewnętrzną cewka humbuckera, pozycja 2 to wewnętrzna cewka humbuckera i singiel środkowy. Pozycje 1, 4 i 5 to odpowiednio humbucker, oba single oraz pickup gryfowy. Menzura gitary to standardowe 648 mm czyli 25,5 cala.

WRAŻENIA

Jackson Pro Soloist SL3Q MAH to niewątpliwie instrument zwracający uwagę wykończeniem – top z klonu wzorzystego quilt w cieniowanym wykończeniu Chlorine Burst, przechodzący od ciemnego granatu do turkusu w środku prezentuje się znakomicie, wspierany dodatkowo białym bindingiem. Wykończona tak samo, ostro zakończona główka przywodzi na myśl słynne, rockowe instrumenty Jacksona ze złotych, wyjątkowo gitarowych lat 80. Manualnie gitara nie sprawi zawodu gitarzystom przyzwyczajonym do wygodnych, wyścigowych nawet gryfów, choć czuć tu bardziej obfity, szczególnie na górze, profil D. Szyjka ma bardzo smukłe, satynowe olejowane wykończenie, a płaska hebanowa podstrunnica oraz niska akcja strun potwierdzają przeznaczenie instrumentu do solowych przebiegów.

Na pochwałę zasługuje wyprofilowanie łączenia gryfu z korpusem – w końcu mamy tu konstrukcję neck-through – pozwalające na bardzo dobry dostęp do 24 progu. Samo wykończenie to również wyższa półka, z którą w parze idzie wysokiej klasy osprzęt – pickupy Seymour Duncan i miękko działający, wracający do zerowej pozycji mostek Floyd Rose. Jak na tak dobrej klasy instrument szkoda tylko, że w zestawie nie mamy sztywnego futerału ani nawet usztywnianego pokrowca.

BRZMIENIE

Pro Soloist SL3Q MAH to nowoczesna konstrukcja typu superstrat, wykorzystująca mahoniowy korpus oraz klonowy, przechodzący przez całą długość gryf through-body. Całość oferuje rezonujące i głębokie brzmienie, które wyróżnia się bardzo dobrą sprężystością już od pierwszego uderzenia w struny basowe. W partiach wiolinowych gitara równie dobrze oddaje energię, a balans w całym spektrum, dynamika i sustain stawiają SLQ3 w gronie profesjonalnych konstrukcji. Układ HSS pozwala spodziewać się szerokiego spektrum barw, a pickupy Seymour Duncana gwarantują ich jakość, o czym przekonamy się za chwilę. Singiel gryfowy na kanale czystym odzywa się rasowym, stratowym charakterem o mocniej wyeksponowanym środku z dynamicznym, ciepłym ‘puknięciem’ w niższym środku. Można określić go jako nowoczesny, stratowy sound z domieszką cieplejszego środka vintage’owego humbuckera, przy zachowaniu czytelności i klarowności singla.

Singiel jeszcze lepiej odnajduje się przy średnim crunchu, eksponując niuanse artykulacji często słabiej słyszalne przy klasycznym humbuckerze. Międzypozycje również można określić stratowo, choć połączenie obu singli jest cieplejsze, ma bardziej okrągłą górę w porównaniu do otwartej prezencji w pozycji drugiej przełącznika, gdzie działa środkowy singiel i wewnętrzna cewka humbuckera. Ciekawa i bardziej praktyczna niż sam środkowy singiel jest pozycja środkowa przełącznika, łącząca singiel gryfowy i zewnętrzną cewkę humbuckera. Otrzymujemy tu nowoczesną barwę Tele z bardziej wyeksponowanym, jaśniejszym środkiem. Te trzy wewnętrzne pozycje sprawdzają się zarówno w szerokich zagrywkach akordowych czystych i bluesowych, jak i na mocniejszym przesterze, z oddaniem detali i reakcji na atak kostką, szczególnie w górze pasma.

Przy szerokiej palecie klasowych barw czystych i bluesowo-rockowych Jackson Pro Soloist SL3Q MAH jeszcze lepiej odnajduje się w obszarze nasyconego high-gainu. Humbucker TB-6 Distortion ma to wszystko, czego potrzebuje nowoczesny gitarzysta szukający okrągłego, pompującego palm-mutingu oraz rockowego soundu o miękkiej, ale znakomicie oddającej harmoniczne górze. W tej gitarze pickup oferuje lejącą się barwę solową znaną z rockowych kapel lat 80. i 90. Całość doprawiona Floyd Rosem wypada bardzo sugestywnie zarówno przy legatowych frazach i kostkowanych przebiegach, jak i dynamicznych riffach, zarówno przy klasycznym rocku jak i jego nowoczesnych, progresywnych odmianach.

Po korekcji na wzmacniaczu Jackson bez problemu radzi sobie z metalowymi brzmieniami, choć nie uzyskamy tu takiej ostrości i szybkości znamiennych dla nu-metalu. Na deser wystarczy przełączyć się na singiel gryfowy, odzywający się przy mocnym przesterze jak stratowy singiel na sterydach – mamy tu czystość i dynamikę dolnego pasma, słodki środek oraz ładnie odzywające się harmoniczne i klarowną, szklankową górę, nie drażniącą jednocześnie ucha żadnym bzyczeniem, choć przy nasyconym gainie możemy spodziewać się większych przydźwięków w porównaniu do humbuckera.

PODSUMOWANIE

Jackson Pro Soloist SL3Q MAH to gitara nawiązująca do najlepszych konstrukcji rockowych lat 80. i 90., podrasowana pod kątem wygody gry i ciesząca oko pięknym wykończeniem klonowego topu. Lekko zmodyfikowany pod kątem wyboru konfiguracji przełącznika układ dostarcza szeroką paletę barw czystych, bluesowych i crunche’owych o charakterze Strata, a uzupełniający single humbucker oferuje nasycony, okrągły i sound przesterowany, który sprawdzi się w stylistyce nowoczesnego rocka czy klasycznego metalu.

www.jacksonguitars.com

 

konstrukcja: neck-through
korpus: mahoń
top: klon falisty quilt
gryf: klon, wykończenie satynowe olejowane
progi: 24 jumbo
podstrunnica: heban
skala: 25,5” (648 mm)12”-16”
radius: zmienny 12”-16” (304.8 mm - 406.4 mm)
szerokość gryfu: 42,86 mm (siodełko)
znaczniki pozycji: małe markery ‘zębów piranii’ przy krawędziach
układ elektryczny: HSS - Seymour Duncan TB-6 Distortion (mostek), Seymour Duncan Custom Flat Strat SSL-6 RWRP (środek), Seymour Duncan Custom Flat Strat SSL-6 (gryf), potencjometry VOLUME i TONE, 5-pozycyjny przełącznik
mostek: tremolo Floyd Rose 1000
klucze: Jackson Die-cast
wykończenie: wysoki połysk Chlorine Burst, biały binding, osprzęt czarny nikiel
wyposażenie: blokowane zaczepy paska
Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
4 690.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
lipiec 2019
Kup teraz