EPIPHONE DC PRO
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Korporacja Gibson rozpoczęła 2019 rok z przytupem, po wcześniejszych kłopotach otwierając wraz z nowym prezesem kolejny rozdział w historii marki i prezentując całą gamę modeli, które odwołując się do tradycji wprowadzają też przemyślane udoskonalenia.
W ofercie należącej do Gibsona marki Epiphone również pojawiło się wiele bardzo ciekawych instrumentów, a jedną z pierwszych nowości na 2019 rok jest model DC PRO, będący nowoczesnym podejściem firmy do klasycznego projektu Epiphone Del Rey Double Cut, który po raz pierwszy zaprezentowany został w 1995 roku. Oryginalny Del Rey był jednym z najbardziej lubianych współczesnych wzorów Epiphone'a.
BUDOWA
Nowy Epiphone DC PRO posiada zgrabny, mahoniowy korpus z dwoma wcięciami cutaway i naklejonym na topie fornirem z klonu płomienistego AAA. Całość wykończono na wysoki połysk w kolorze Mojave Fade, dostępne są jeszcze wykończenia Black Cherry, Faded Cherry Sunburst, Midnight Ebony oraz Wild Ivy. Korpus, podstrunnica oraz główka posiadają kremowy, jednowarstwowy binding. Głęboko wklejany gryf o wygodnym profilu Custom "C" wykonano z mahoniu i zaopatrzono w podstrunnicę z drewna Pau Ferro o promieniu 12", na której nabito 24 progi medium jumbo. Pozycje wskazują duże, perłowe markery w kształcie prostokątów, z wpisanymi w nie trójkątami z kolorowego abalonu. Całość wieńczy czarna główka z siodełkiem Graph Tech Nubone o długości 43 mm, ozdobiona kultową, perłową inkrustacją „Vine” w stylu lat 40. oraz logiem Epiphone. Po obu stronach zamontowano tu w układzie 3+3 niklowane klucze Grover o przełożeniu 18:1. DC PRO wyposażony jest w stały, regulowany mostek LockTone Tune-o-matic z niklowanym strunociągiem. Opatentowana konstrukcja Epiphone'a automatycznie blokuje i stabilizuje całość.
Na pokładzie znalazły się humbuckery ProBucker z magnesami Alnico II – ProBucker 2 przy gryfie i ProBucker 3 w pozycji mostkowej, który ma nawinięte nieco więcej zwojów dla zwiększenia sygnału. Są to konstrukcje bazujące na charakterze barwy klasycznych przetworników PAF z lat 50. Do ich obsługi służą dedykowane pary potencjometrów Volume/Tone z przezroczystymi, złotymi gałkami. Oba potencjometry głośności to konstrukcje push-pull rozłączające cewkę każdego z pickupów, a gałka tonów humbuckera mostkowego poprzez push-pull aktywuje funkcję odwracania fazy, dodając nowe opcje brzmieniowe. Całość wspiera obwód „Treble Bleed”, zachowujący górne pasmo i klarowność barwy przy skręcaniu głośności. Metalowy, 3-pozycyjny przełącznik wykorzystuje styki ze stali sprężynowej, aby zapewnić lata niezawodnej pracy i wydajności, a standardowe gniazdo wyjściowe 1/4” ma ulepszony kształt styku w celu zwiększenia niezawodności. Gitara ma standardową ‘gibsonowską’ menzurę 24,75”, w zestawie otrzymujemy też blokowane zaczepu paska StrapLock.
WRAŻENIA
Popularność oryginalnego Del Rey’a, na którym bazuje DC PRO, nie była przypadkowa. Klasyczny, zgrabny design z dwoma wcięciami, poparty efektownym wykończeniem obecny jest w nowym modelu, który szczególnie ładnie i naturalnie prezentuje się z wzorzystym, klonowym topem i wykończeniem Mojave Fade. Do spasowania czy wykończenia nie można się przyczepić, progi są starannie wykończone a setup zapewnia komfortową grę, mimo iż profil gryfu na początku wydaje się nieco większy w dłoni. Samą dynamikę i wybrzmienie ograniczają nieco cieńsze struny ‘dziewiątki’, które zapewniają z drugiej strony łatwą grę legato. Podstrunnica Pau Ferro ma jaśniejszy odcień w porównaniu do palisandru, jednak w połączeniu z kremowym bindingiem, efektownymi markerami, przezroczystymi, złotymi gałkami oraz wykończeniem korpusu tworzy spójną i elegancką całość. Pickupy ProBucker to bardzo częsty wybór w gitarach Gibsona – zachowują charakter pickupów PAF, oddających naturalne brzmienie instrumentu oraz wrażliwych na niuanse gry, mają też nieco wyższy sygnał, co przekłada się na mocniejsze brzmienie przesterowane i większą ilość harmonicznych.
Czyste brzmienie przetwornika gryfowego to okrągła, dynamiczna barwa z lekko wycofanym środkiem, łącząca ciepły jazzowy charakter z dodającą niuansów prezencją. Po dodaniu gainu ożywają harmoniczne, a pickup ładnie reaguje na artykulację, oferując sporo ‘gibsonowskiego’ powietrza. Oba humbuckery pracujące razem to mocniejszy, środkowy kontur z mniejszym dołem, również mający swój charakter kojarzący się z Gibsonem. Na przesterze DC Pro odnajduje się znakomicie, łącząc sustain i harmoniczne z naturalnym, otwartym brzmieniem oraz tłustym nasyceniem przy palm-mutingu. Wycofany środek zmniejsza lekko klarowność, jednak wyraźna prezencja nie pozwala zniknąć w miksie, dodatkowo nasycając harmoniczne. Gryfowy ProBucker 2 radzi sobie bez problemu zarówno z bluesowym, jak i mocnym rockowym poziomem gainu, a pickup przy mostku wprowadza jaśniejszy, agresywny charakter idealny do zadziornych solówek czy nawet nowoczesnych riffów. Rozłączanie cewek oddzielnie dla każdego z pickupów pozwala na korzystanie z klarownych, jasnych barw singlowych, czyniących z DC Pro brzmieniowego kameleona.
Bardzo ciekawa jest zaimplementowana w gałce tonów opcja odwracania fazy. Po jej aktywacji nie zmienia się w zasadzie barwa humbuckera mostkowego, ale przy pracującym przetworniku gryfowym otrzymujemy sound z cieplejszym niższym środkiem i jaśniejszą górą. Tak naprawdę odwracanie fazy słychać dopiero przy obu pickupach w środkowej pozycji switcha, gdzie pojawia się efekt zablokowanego ponad połową pedału wah. Wprowadza to wyrazistą barwę, którą błyskawicznie możemy zmienić wyłączając odwracanie fazy, wracając do cieplejszej wersji o zupełnie innym, naturalnym już charakterze. Obecny w układzie ‘treble bleed’ pozwala płynnie zmniejszyć gain i wyczyścić brzmienie bez utraty ciepłego środka i góry, przy zachowaniu dynamiki.
PODSUMOWANIE
Epiphone DC PRO obok ciekawego designu nawiązującego do bardzo popularnego w latach 90. modelu Del Rey, prezentuje w bardzo atrakcyjnej cenie połączenie efektownego wykończenia z naprawdę dobrym brzmieniem. Dzięki opcjom rozłączania cewek i odwracania fazy gitara oferuje też rozbudowaną sonicznie kolorystykę, co czyni z DC Pro bardzo uniwersalny instrument, posiadający jednocześnie rozpoznawalny charakter brzmienia amerykańskiej marki.
Top: Klon płomienisty AAA (fornir)
Gryf: Wklejany, mahoń, profil Custom C
Podstrunnica: Pau Ferro
Radius: 12”/304,8 mm
Siodełko: Graph Tech Nubone 43 mm
Progi: 24 medium
Menzura: 24,75” (628 mm)
Układ elektryczny: 1 x humbucker ProBucker 2 (gryf), 1 x humbucker ProBucker 3 (mostek), VOLUME × 2 (push-pull), TONE × 2 (push-pull Tone neck – odwrócenie fazy), przełącznik 3-pozycyjny, układ Treble Bleed
Mostek: LockTone Tune-O-Matic
Klucze: Grover Rotomatics 18:1
Osprzęt: Niklowany
Wykończenie: Wysoki połysk Mojave Fade, kremowy binding korpusu, podstrunnicy i główki
Osprzęt: Niklowany
Wyposażenie: Zaczepy paska Epiphone StrapLock
Struny: 9-46