IBANEZ AZ242F Premium

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki IBANEZ
Testy
Marcin Komorowski
2018-09-04
IBANEZ - AZ242F Premium

Seria AZ to instrumenty, w których zebrano najlepsze rozwiązania techniczne stosowane w Ibanezach i połączono z nowoczesnym wzornictwem, co czyni z nich niezwykle uniwersalne, atrakcyjne wizualnie i brzmieniowo gitary.

W sumie jest to sześć modeli – trzy japońskie z linii Prestige AZ2402, AZ2204, AZ2204F i trzy budowane w Indonezji z linii Premium AZ224F, AZ242BC, AZ242F – niektóre z nich prezentowaliśmy już w naszym Magazynie.

BUDOWA

Dolną część korpusu wykonano z lipy, górną z klonu płomienistego, którego efektowny rysunek słojów widać przez trójkolorowe, cieniowane wykończenie o nazwie Tequilla Sunrise Gradation. Gitara ma kształt, który zwykło się potocznie określać jako superstrat. Jest on nieco podobny do serii RG, ma jednak inaczej wyprofilowany tył, a w szczególności miejsce łączenia korpusu z gryfem, które obłymi zaokrągleniami ze zgrabnie wkomponowanymi czterema śrubami w tulejach gwarantuje wysoki komfort gry i dostęp do wszystkich 24 stalowych progów w rozmiarze jumbo, wykończonych w standardzie Premium Fret Edge Treatment. Podcięcie pod żebra oraz sfrezowanie pod przedramię sięgają daleko i mają harmonijnie zaokrąglenia.

Klonowy gryf i podstrunnica są wykonane z drewna poddanego obróbce termicznej – roasted maple, czyli pieczony klon, został pozbawiony naturalnych olejków przez wysoką temperaturę w atmosferze azotowej (beztlenowej – inaczej spaliłby się). Stąd też jego specyficzna przyciemniona barwa, a przede wszystkim ustabilizowana struktura wewnętrzna i wyeliminowanie ryzyka wypaczenia szyjki. Gryf o okrągłym profilu typu C ma 20,5 mm grubości przy I progu i 22,5 mm przy XII. Szerokość podstrunnicy przy siodełku Graph Tech Tusq XL wynosi 42 mm, przy ostatnim progu 57 mm. Markery progów to zwyczajne czarne kropki, a na bocznej krawędzi podstrunnicy zastosowano znaczniki fluorescencyjne, które ułatwiają orientację na ciemnej scenie. Główka, w przeciwieństwie do serii RG, S, czy SA, nie jest odchylona do tyłu, a równoległa do szyjki. Klucze Gotoh Magnum Lock H.A.P. są wyposażone w blokady strun, mają też regulowaną wysokość kołków (skrót H.A.P. od Height Adjustable Post), co zwiększa kąt przegięcia strun na tyle, że dodatkowy docisk strun zastosowano tylko dla strun E1 i B2. Za końcem podstrunnicy jest podcięcie, przez które wkłada się klucz do regulacji krzywizny gryfu.

Mostek Gotoh T1502 to konstrukcja tworząca jednostronny wibrator oparty na dwóch śrubach, z cynkowym blokiem i zaczepionymi na nim sprężynami równoważącymi naciąg strun z tyłu korpusu. Napięcie sprężyn można wygodnie regulować bez konieczności odkręcania plastikowej maskownicy – wkładając wkrętak przez przygotowane do tego celu szczeliny. Rozstaw strun na mostku wynosi 10,5 mm, odległość między skrajnymi strunami to 54 mm. Siodełka mają anatomicznie profilowane i precyzyjnie dobraną długość do regulacji akcji strun. Wciskane w mostek ramię wibratora ma regulację oporu obrotu za pomocą plastikowej tulejki i zewnętrznej śruby.

Dwa humbuckery Seymour Duncan Hyperion z magnesami alnico mają rozłączane cewki, co w układzie dyna-MIX10, czyli z przełącznikiem 5-pozycyjnym i 2-pozycyjnym mikroprzełącznikiem, daje w sumie 10 kombinacji połączeń. W pierwszej pozycji mikroprzełącznika mamy: 1. humbucker przy gryfie (cewki szeregowo w przeciwfazie); 2. dwa single blisko środka korpusu; 3. dwa humbuckery; 4. dwa skrajne single (przy gryfie i przy mostku); 5. humbucker przy mostku (szeregowo w przeciwfazie). Druga pozycja mikroprzełącznika załącza: 1. przetwornik przy gryfie z cewkami połączonymi równolegle (jak dwa single); 2. dolny singiel przetwornika przy gryfie (bliżej środka korpusu); 3. dwa przetworniki – cewki równolegle (jak 4 single); 4. singiel przy mostku; 5. przetwornik przy mostku – cewki równolegle. Gniazdo wyjściowe zamontowano pod kątem w zagłębieniu w boku korpusu. Gitara jest dostarczana w futerale typu hardshell w komplecie.

WRAŻENIA

Instrument prezentuje się niezwykle atrakcyjnie ze względu na specyficzne wykończenie kolorystyczne i rysunek słojów klonu płomienistego na froncie korpusu. Jakość wykonania jest znakomita, podobnie jak dopracowanie detali, jak profilowanie korpusu czy progi. Szyjka, szczególnie jak na Ibaneza, którego kojarzy się przede wszystkim z płaskimi, wyścigowymi gryfami, jest bardziej okrągła, niemniej jednak bardzo wygodna – jest to świetnie dopracowany profil – na swój sposób złoty środek godzący zwolenników różnego rodzaju gryfów i stylistyk muzycznych. Po obróbce termicznej z wykończeniem olejowym sprawia wrażenie starego i dobrze rozegranego, a przy tym świetnie leży w dłoni i nie przykleja się do niej. Mostek pracuje miękko, a jednocześnie precyzyjnie, profilowane siodełka zapewniają wygodne podparcie, co ma szczególne znaczenie w technice palm muting. Precyzyjnie dopracowane, wręcz dopieszczone stalowe progi w rozmiarze jumbo powodują, że bending i wibrato stają się płynne i harmonijne.

BRZMIENIE

Połączenie lipy i klonu dało dość jasne a jednocześnie czytelne brzmienie. Gitara świetnie rezonuje i ma długie, wyrównane wybrzmienie. Układ elektryczny jest wyjątkowo przemyślany, chwilami nie chce się wierzyć, że z zaledwie dwóch humbuckerów uzyskano aż dziesięć barw, do tego tak mocno zróżnicowanych, dzięki czemu jest to wyjątkowo uniwersalny instrument. Nie należy się bać nieraz nietuzinkowych kombinacji cewek, warto po prostu zapamiętać, które pozycje do czego zastosować. Barwy singli i ich połączeń równoległych zapewniają jasny czytelny clean, na lekkim przesterze dają dynamiczny i czuły na artykulację overdrive. Z kolei w trybie humbuckerów uzyskuje się ciepłe, okrągłe dźwięki jazzowe, bluesowy overdrive oraz dynamiczne brzmienia rockowe i metalowe. Za każdym razem dźwięk jest niezwykle czytelny i szlachetny, a dokładność przekazu artykulacji godna instrumentów znacznie droższych.

PODSUMOWANIE

AZ242F to instrument, który w pierwszym kontakcie zwraca uwagę wyglądem – tego rodzaju wykończenie jest dość krzykliwe, jednak utrzymane w dobrym tonie. Wysoki poziom ergonomii, wzorowo działający osprzęt oraz zadziwiające możliwości układu elektrycznego sprawiają, że jest to instrument, który obala stereotyp, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Do niedawna gitarzyści poruszający się w różnych klimatach muzycznych zazwyczaj kupowali po 2-3 albo i więcej gitar – jedną do brzmień czystych, drugą do przesterowanych, kolejne do specyficznych zastosowań. Ibanez AZ godzi nieraz przeciwstawne klimaty muzyczne w jednym instrumencie, przy tym świetnie wygląda, a jakość wykonania i brzmienie tworzy bardzo korzystny stosunek do ceny.

www.meinldistribution.pl

 

Konstrukcja: lipa + klon płomienisty
Gryf: klon (po obróbce termicznej)
Podstrunnica: klon (po obróbce termicznej)
Progi: 24, stalowe jumbo
Menzura: 25,5” = 648 mm
Klucze: Gotoh Magnum Lock H.A.P.
Mostek: Gotoh T1502 tremolo
Układ elektryczny: Seymour Duncan Hyperion (H) × 2, przełącznik 5-pozycyjny, przełącznik 2-pozycyjny, VOLUME, TONE
Wykończenie: Tequilla Sunrise Gradation
Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
5 144.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
sierpień 2018
Kup teraz