IBANEZ AZ224F Premium
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Nowa seria AZ od momentu premiery na tegorocznym NAMM Show niezmiennie zbiera pozytywne recenzje. Po testach modeli AZ2204F klasy Prestige i AZ2402 Premium, do naszej redakcji trafił kolejny instrument…
Tym razem gitara pochodzi z dedykowanej serii Premium fabryki w Indonezji. Charakteryzuje się oryginalnym wykończeniem nasuwającym skojarzenia z górą lodową (Blue Iceberg Gradation) – model ten dostępny jest także w bardziej tradycyjnej, cieniowanej do środka brązowej wersji (Brown Topaz Burst).
BUDOWA
Korpus wykonany z amerykańskiej lipy zdobi z przodu nakładka z klonu płomienistego, której rysunek słojów widać doskonale przez niezwykle oryginalne i efektowne wykończenie. Harmonijnie zaokrąglone krawędzie, podcięcie pod przedramię, szeroko sfrezowany tył w miejscu gdzie korpus styka się z żebrami oraz radykalnie odchudzona i zaokrąglona stopka gryfu pozostawiają tylko niezbędne miejsce do połączenia tych dwóch elementów za pomocą czterech śrub w tulejach. Klonowa szyjka i doklejona do niej również klonowa podstrunnica zostały poddane obróbce termicznej w atmosferze azotowej – stąd ich przyciemniony kolor, ale przede wszystkim świetne właściwości akustyczne, niczym w starym, rozegranym instrumencie. Proces pieczenia pozbawił drewno olejków a jednocześnie ustabilizował jego wewnętrzną strukturę, dzięki czemu jest ono odporne na zmiany temperatury i wilgotności, a przy tym jest bardziej odporne mechanicznie. Dzięki temu, że drewno nie wchłania wilgoci, nie będzie zmieniać kształtu, stąd ryzyko wypaczenia gryfu o okrągłym profilu C praktycznie nie występuje.
Gitara ma menzurę w rozmiarze 25,5 cala, czyli 648 mm, promień łuku podstrunnicy wynosi 12 cali, co stanowi 305 mm. Gitara ma 22 stalowe progi w rozmiarze jumbo oznaczone czarnymi kropkami z przodu i fluorescencyjnymi markerami z boku. Siodełko główki to dobrze znany i ceniony kompozyt Graph Tech TUSQ XL. Szerokość podstrunnicy wzrasta z 42 mm przy główce do 56,5 mm przy ostatnim progu. Grubość gryfu wynosi 20,5 mm przy I progu, a przy XII – 22,5 mm. Mostek Gotoh T1502 jest zawieszony na dwóch śrubach – to konstrukcja pokrewna z T1802 stosowanym w modelach AZ Prestige, a różnica między nimi polega na tym, że w Premium są siodełka stalowe zamiast tytanowych, jednakże tak samo wyprofilowane. Cynkowy blok mostu ma z tyłu zaczepione sprężyny systemu wibrato, którego dźwignię montuje się wciskając metalowe ramię w mostek i dokręcając śrubę do regulacji oporu przy jego obracaniu.
Układ elektryczny zamontowany na trójwarstwowej, perłowej płytce składa się z trzech pasywnych przetworników Seymour Duncan Hyperion – humbuckera przy mostku i dwóch singli. Przełącznik 5 pozycyjny wraz z mniejszym dwupozycyjnym tworzą system dyna-MIX 9, dający w sumie aż dziewięć różnych połączeń cewek. W pierwszej pozycji małego przełącznika umieszczonego między potencjometrami głośności i barwy mamy klasyczny układ H-S-S, czyli: 1. singiel przy gryfie; 2. dwa single równolegle; 3. singiel środkowy; 4. singiel i jedna sąsiadująca z nim cewka humbuckera połączone równolegle; 5. humbucker (cewki szeregowo w przeciwfazie). W pozycji drugiej: 1. dwa single szeregowo; 2. singiel przy gryfie i cewka przy mostku włączone równolegle; 3. dwa single szeregowo, połączone z humbuckerem z cewkami szeregowo, czyli w praktyce tak jak dwa humbuckery; 4. jedna cewka humbuckera (bliższa środkowej przystawce); 5. humbucker przy mostku (cewki szeregowo). Gniazdo wyjściowe zamontowano w boku korpusu, blisko zaczepu paska. Gitara jest sprzedawana z eleganckim futerałem obszytym czarnym materiałem.
WRAŻENIA
Porównując przedstawiony model klasy Premium z poprzednio testowanymi japońskimi egzemplarzami Prestige, zarówno pod względem jakości ich wykonania, jak jakości brzmienia, trudno znaleźć między nimi różnice. Te sprowadzają się do kraju, w którym zostały wykonane poszczególne egzemplarze i nieco innej specyfikacji technicznej, jak np. nieco inny proces wypiekania gryfów w Premium, siodełka tytanowe albo stalowe czy inne drewno korpusu. Gitary różnią się nieznacznie brzmieniem, jednak pod względem jego ogólnej jakości są na tym samym poziomie. Korpus ze wszystkimi wycięciami i profilowaniem jest wzorem ergonomii, a komfort użytkowania instrumentu podnosi stosunkowo niewielka waga drewna lipowego.
Gryf o okrągłym profilu AZ zdaje się być złotym środkiem godzącym zwolenników różnorodnych profili, jak i gatunków muzycznych, do których są one używane. Dostęp do najwyższych pozycji jest nadzwyczaj wygodny. Dzięki obróbce termicznej i impregnacji olejem ma się wrażenia gry na starym, doskonale rozegranym instrumencie, do tego naturalne wykończenie gryfu zapobiega przyklejaniu się dłoni. Gitara jest stosunkowo lekka i doskonale dopasowuje się do anatomii muzyka, który czuje się niemalże zrośnięty z tym instrumentem. Już po kilku minutach gry odnosi się specyficzne wrażenie, że mamy w rękach gitarę, na której graliśmy przez długi czas. Ruchomy most działa harmonijnie, nie można też narzekać na stabilność stroju, co również buduje to uczucie pewności.
BRZMIENIE
Tym, co od pierwszego kontaktu uderza w brzmieniu jest jego duża dynamika, pełnia, specyficzna szlachetność, dokładność przekazu artykulacji i selektywność. Humbucker daje ciepły, okrągły i energetyczny dźwięk o rockowym charakterze. Dwa single wprowadzają przyjemny bell tone z perkusyjnym atakiem; singiel w środkowej pozycji ma wyjątkowo uniwersalne i użyteczne brzmienie, które świetnie sprawdza się na umiarkowanym przesterze. Singiel przy gryfie zapewnia lejący się dźwięk z przyjemnie podkreślonym wyższym środkiem. W drugiej pozycji dodatkowego przełącznika pojawiają się oryginalne, jednak całkiem przydatne barwy – system dyna-MIX 9 nie jest w tym przypadku gadżetem dobrze wyglądającym w katalogowej specyfikacji, ale funkcjonalnym rozwiązaniem rozszerzającym możliwości brzmieniowe o penetrację chociażby takich klimatów jak funky, country (skrajne single) czy jazz (dwa single jako humbucker). Dokładność ataku i jasność dźwięku z klonowego gryfu jest doskonale zrównoważona przez ciepło wybrzmienia i wyrównanie pasmowe, które daje lipowy korpus.
PODSUMOWANIE
Modele serii AZ, zarówno Prestige jak Premium, można śmiało określić mianem instrumentów klasy butikowej – Ibanez kolejny raz podniósł własną poprzeczkę i przeskoczył ją tworząc instrumenty, które nie tylko wyglądają wspaniale, ale są wyjątkowo wygodne, a przede wszystkim brzmią zawodowo. Znakomite drewno, świetny osprzęt, praca lutników, którzy stworzyli ten i pozostałe egzemplarze oraz specjalnie zaprojektowane przetworniki Seymour Duncan dały serię instrumentów o zaskakującym stopniu uniwersalności, które sprostają wysokim wymaganiom profesjonalnych muzyków, w szczególności tych, którzy poruszają się w różnorodnych klimatach muzycznych.
Gryf: klon (po obróbce termicznej)
Podstrunnica: klon (po obróbce termicznej)
Progi: 22, stalowe jumbo
Menzura: 25,5” = 648 mm
Klucze: Gotoh Magnum Lock H.A.P.
Mostek: Gotoh T1502 tremolo
Układ elektryczny: Seymour Duncan Hyperion (H), Seymour Duncan Hyperion (S) × 2, przełącznik 5-pozycyjny, przełącznik 2-pozycyjny, VOLUME, TONE
Wykończenie: Blue Iceberg Gradation