10 problemów technicznych i jak je rozwiązać
Po rozpoznaniu 10 typowych obszarów gitarowej frustracji spróbujemy podrasować waszą technikę. Jeśli czujecie, że wasza gra utknęła w jakiejś koleinie, lub że po prostu przyszedł czas na sprawdzenie kilku nowych pomysłów, nie musicie szukać dalej.
W tej lekcji postaramy się poprawić 10 typowych problemów techniki gry gitarowej. Być może kilka osób z nas odważyło by się powiedzieć, że nie ma takich obszarów gry, które można by u nich poprawić. Jednak często zamiast rozpoznać te problemy i zacząć pracować nad ich wyeliminowaniem, zamiatamy je pod dywan, gdzie tkwią ukryte do momentu, kiedy nagle musimy się z nimi zmierzyć. Może być to stresujące i wprawić nas w zakłopotanie przed innymi muzykami. Nikt tego nie chce, więc w tym artykule skupimy się na kluczowych aspektach techniki gry oraz sposobach ich poprawienia.
Przygotowaliśmy 10 ośmiotaktowych przykładów do ćwiczenia, podzielonych na dwie sekcje, każda po pięć przykładów. Te indywidualne mini treningi są znakomitym sposobem skonfrontowania się z własnymi, technicznymi demonami. Wynika to z tego, że łatwo jest z nich skorzystać w dowolnej chwili, nawet podczas próby dźwięku czy na próbie z zespołem; w zasadzie wszędzie tam gdzie macie kilka minut z gitarą.
Pierwszych pięć przykładów koncentruje się na lewej ręce i porusza typowe aspekty gry jak niezależność palców i ich siła, wibrato, podciąganie strun i legato. Kolejne pięć skupia się na prawej i dotyczy takich elementów jak przechodzenie kostką pomiędzy strunami, synchronizacja obu rąk, timing czy dynamika. Każdy ośmiotaktowy przykład jest oddzielony dwutaktową przerwą perkusyjną, pozwalając na przygotowanie się do następnej techniki.
Jako bonus jest tu pełne solo do nauczenia, z załączonym podkładem. Solówka wykorzystuje pomysły omawiane w przykładach, i na pewno pomoże w poukładaniu tego nad czym pracujemy, dając przy okazji możliwość zastosowania własnych pomysłów. Wszystkie przykłady grane są w umiarkowanym tempie, co pomoże komfortowo opanować każdą z technik i osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty w waszym muzycznym rozwoju, jak i poprawić takie obszary jak wyczucie rytmu i feeling.
Główny, kończący jam opiera się na klimacie i brzmieniu akordu C7#9. Poruszamy się tu po skali molowej pentatoniki (C-Eb-F-G-Bb) idealnie pasującej do podkładu na C7#9. Przykłady są zapisane w tonacji C-dur, więc łatwo można zaobserwować różne zmiany i wybór dźwięków oraz zależności pomiędzy skalami.
Głównym zadaniem tego warsztatu jest praca nad wybranymi aspektami technicznymi i sprawdzanie postępów przy grze do załączonego podkładu, co wymaga i zawsze warte jest poświęcenia czasu. Pośpiech jest tu niewskazany, uczcie się każdego przykładu aż będziecie w stanie zagrać go perfekcyjnie w wolnym tempie. Dopiero później możecie przyśpieszyć! Chociaż opanowanie wszystkich 10 przykładów oraz końcowej solówki może być sporym wyzwaniem, na pewno możecie wykorzystać też wybrane aspekty techniczne we własnych solówkach i frazach. Powodzenia!
PRZYKŁADY DLA LEWEJ RĘKI
Przykłady 1-5:
Przykłady 1-5 (podkład):
PRZYKŁADY DLA PRAWEJ RĘKI
Przykłady 6-10:
Przykłady 6-10 (podkład):
TECHNICZNY JAM
Podkład: