Jak używać wajchy do tworzenia melodii?

Porady

Scott Henderson używa wajchy w taki sposób, że wychodzą z tego melodie. Jak się tego nauczyć?

Scott pokazuje, że ruchomy mostek może służyć nie tylko do szerokiego wibrato i widowiskowych dive-bombs. Odstraja dźwięki o określone interwały, dzięki czemu uzyskuje efekt zbliżony do gry slide’em. Aby uzyskać taki stopień kontroli, musisz znać swoją gitarę na wylot - jak reaguje mostek, ile siły trzeba włożyć, by odstroić struny o używanej aktualnie grubości. Ponadto musisz mieć odpowiednio ustawiony instrument. Henderson ma skrócone ramię wibratora, dzięki czemu może swobodnie kostkować, nie wypuszczając wajchy z ręki. Zaletą tego jest też to, że aby odstroić dźwięk, trzeba włożyć więcej siły, a mostek nie jest aż tak podatny na każdy ruch (zasada dźwigni). Dodatkowo odchylenie mostka od korpusu ma tak ustawione, że przy maksymalnym podciągnięciu uzyskuje interwał tercji.

W swojej gitarze musisz zaobserwować, o jaki interwał odstrajają się poszczególne struny. Przykładowo, przy standardowym odchyleniu mostka i regularnym komplecie druga struna powinna się odstrajać o pół tonu, a trzecia o cały ton. Spróbuj wykorzystać to podczas grania solówki, pamiętając, gdzie trzeba postawić palce, aby po podciągnięciu trafić w dźwięk skali. Jeśli będziesz to ćwiczył codziennie, w końcu opanujesz tę technikę. Oprócz Scotta Hendersona polecam Ci nagrania Jeffa Becka oraz Davida Torna, który jest mistrzem grania melodyjek z użyciem ruchomego mostka.

Krzysztof Inglik