VINTAGE V1003

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki VINTAGE
Testy
2019-11-27
VINTAGE - V1003

Brytyjska marka gitar i bassów Vintage, należąca do koncernu JHS od lat nie ustaje w poszerzaniu oferty o nowe modele, prezentujące bardzo wysoki stosunek jakości i brzmienia do ceny, co przekłada się na popularność instrumentów również na naszym rynku.

Wcześniej w 2019 roku zaprezentowane zostały modele VS63 w formacie SG, zaopatrzone w trzy humbuckery znacznie poszerzające paletę brzmieniową, a ostatnią nowością rodziny gitar z trzema pickupami są modele V1003 należące do serii Vintage ReIssued, oparte na designie brytyjskich projektantów wspieranych przez Treva Wilkinsona, którego markowy osprzęt montowany jest w instrumentach Vintage.

BUDOWA

Obecny w teście Vintage V1003BB odwołuje się do kształtu Les Paula i wykończony jest czarnym błyszczącym lakierem Boulevard Black. W ofercie dostępne jest też białe wykończenie Arctic White oraz Cherry Sunburst. Mahoniowy korpus z pojedynczym, mocniej wyprofilowanym wcięciem cutaway posiada klonowy top otoczony kilkuwarstwowym, kremowym bindingiem. Wklejany mahoniowy gryf w połączeniu z głębszym, autorskim profilowaniem i ścięciem łączenia zapewnia bardzo dobry dostęp do najwyższych rejonów otoczonej bindingiem podstrunnicy o radiusie 12 cali, wykonanej z drewna Lignum Rosa, właściwościami bardzo zbliżonego do palisandru. Nabito na niej 22 progi a rolę znaczników pozycji pełnią trapezowe markery z imitacji masy perłowej. Czarna główka ozdobiona jest emblematem i logiem marki w złotym kolorze, podobnie jak złote zamknięte klucze Wilkinson WJ303 w układzie 3 + 3. Uzupełnia ją jeszcze płytka otworu pręta regulacyjnego gryfu oraz siodełko Graphtech Nubone XB zapewniające bezproblemowy przesuw strun a co za tym idzie, utrzymanie intonacji. Osprzęt dopełnia złoty mostek tune-o-matic Wilkinson z oddzielnym strunociągiem, w którym kotwiczone są struny.

Nazwa V1003 mówi o serii oraz liczbie pickupów – na pokładzie mamy aż 3 humbuckery Wilkinson WOHHB, oferujące większą rozpiętość barwową w stosunku do klasycznych konstrukcji wzorowanych na Les Paulu. Każdy z pickupów ma dedykowany potencjometr głośności, czwarta gałka to wspólny potencjometr tonów. Trójpozycyjny selektor łączy w 1 pozycji pickup mostkowy i środkowy, 2 pozycja to wszystkie 3 humbuckery, 3 ustawienie to pickup środkowy i pod gryfem. Skręcenie gałki głośności humbuckera środkowego pozwala więc uzyskać klasyczne konfiguracje skrajnych humbuckerów z połączeniem ich w 2 pozycji, ale mamy tu dodatkowo opcję stopniowego dokładania barwy środkowego przetwornika w każdym z ustawień, jak również ustawienie samego humbuckera środkowego po wyciszeniu pozostałych w 2 pozycji switcha.

W PRAKTYCE

Od strony wykończenia do gitary nie można mieć żadnych zarzutów, błyszcząca czerń jest ożywiana przez złoty osprzęt i osłony trzech pickupów, które od razu zwracają uwagę. Progi są dobrze wykończone a struny ustawione na standardowej, komfortowej wysokości, nie można też narzekać na strojenie i płynność działania kluczy – tu Vintage V1003 prezentuje się naprawdę dobrze. Na sucho całość dobrze rezonuje, choć zauważalna jest delikatna twardość w brzmieniu. Gryf ma smukły profil, pogłębione wcięcie zapewnia komfortowy dostęp do wyższych pozycji a jedyną niedogodnością jest spora waga instrumentu, chociaż nie wykraczająca poza ‘gibsonowski’ standard.

Po podłączeniu do wzmacniacza na czystym kanale i ustawieniu gryfowego przetwornika (górna pozycja przełącznika i wyciszony pickup środkowy) V1003 raczy nas pełnym, okrągłym brzmieniem kojarzonym z Les Paulem, z wyraźniej zaznaczoną górą i zbalansowanym środkiem. Ciemniejszy dół pasma ożywia dodająca klarowności góra, a barwa sprawdza się zarówno przy jazzowych akordach jak i dynamicznie granych solówkach, które pomimo jaśniejszej prezencji przy ataku mają naturalny, ciepły charakter. Stopniowe dodawanie pickupu wewnętrznego wycofuje środek, barwa robi się ciemniejsza w dole ale zyskuje więcej powietrza i szklistości. Druga pozycja łączy wszystkie przetworniki, jednak przy skręconym środkowym uzyskujemy klasyczne zestawienie skrajnych humbuckerów – barwa czysta jest pełna z bardziej zwartym dołem i plastyczną jaśniejszą górą, z charakterystycznym konturem Les Paula, i ładnie wydobywa niuanse gry oraz reaguje na atak kostką.

Pickup środkowy zmiękcza środek i górę przy dodawaniu wprowadzając ciekawy wariant barwowy, a po skręceniu gałek skrajnych humbuckerów uzyskujemy sam przetwornik środkowy – brzmienie jest czyste, zbalansowane i kojarzy się z mocno ocieplonym singlem, idealnie sprawdzając się przy funkowych zagrywkach. W konfiguracji pierwszej przełącznika aktywujemy pickup mostkowy ze środkowym i ponownie skręcając ten drugi otrzymujemy samą pozycję mostkową – słychać tu jasne brzmienie o wyczuwalnie lżejszym sygnale pickupów PAF, które na czystym kanale pozwala uzyskać miękką, czytelną barwę do akordowych arpeggio, a pickup środkowy stopniowo zaokrągla sound dodają mu dynamiki w niższym środku. Po załączeniu kanału drive gitara pokazuje rockowy pazur, a operowanie gałką poziomu pickupu środkowego daje jeszcze większe różnice w kształtowaniu brzmienia.

Pickup gryfowy to tłuste, śpiewne solowe brzmienie o okrągłym basie, a nieco mniej wyraźny dół rozjaśnia mocny środek i wyższa góra, dzięki którym barwa ładnie reaguje na atak. Dodawanie środkowego humbuckera ociepla górę i dodaje lekko nosowego charakteru zbliżonego do pedału wah zatrzymanego gdzieś poniżej połowy. Oba skrajne humbuckery w środkowym ustawieniu przełącznika przenoszą nas już w dynamiczny blues-rock o dobrej czytelności dźwięków i przeniesieniu niuansów. Tu możemy bawić się poziomami poszczególnych pickupów, co daje kilka wariantów barwy, a spektrum brzmieniowe poszerza jeszcze trzeci przetwornik, który jeszcze mocniej wprowadza wspomniany charakter wah dodając w tle lekkiej, oryginalnej szklistości.

Sam pickup środkowy podobnie jak na kanale czystym oferuje miękkie, ale czytelne i zbalansowane brzmienie, będące kolejnym wariantem do stonowanych solówek. Pozycja mostkowa ma wyczuwalnie mniejszy sygnał, który dzięki temu oferuje wysoką klarowność, oddanie niuansów jak również separację dźwięków w akordach. To czysta rockowa klasyka z naturalnym charakterem w stylu AC/DC, a po dodaniu gainu w rejony mocno przesterowane ujawniają się soczyste harmoniczne i dynamiczny palm-muting. Sekretna broń w postaci trzeciego, środkowego humbuckera działa tu jeszcze bardziej efektywnie – zwiększanie poziomu najniższej gałki dodaje jeszcze sustainu oraz wprowadza bardziej tłusty charakter i zaokrągla z jednej strony barwę, z drugiej wprowadzając subtelną, słyszalną w tle prezencję.

PODSUMOWANIE

Vintage V1003 to bardzo ciekawe rozwinięcie koncepcji klasycznego Les Paula, wprowadzające do dobrej klasy barw dwóch humbuckerów opcję efektywnego poszerzenia brzmieniowego spektrum. Wymaga to oczywiście przyzwyczajenia się do obsługi i współpracy z trzecim humbuckerem – najlepiej wykorzystać ustawienie w normalnym trybie 2 humbuckerów i zmieniać barwę przez odkręcanie gałki środkowego pickupu – dzięki czemu uzyskamy dodatkowo kilka ciekawych, nowych brzmień jak i możliwość subtelnej korekcji już wybranych.

www.jhs.co.uk
www.audiostacja.pl

 

Konstrukcja: set-in
Korpus: mahoń
Gryf: mahoń
Podstrunnica: Lignum Rosa
Radius: 12”
Progi: 22
Klucze: Wilkinson WJ303
Siodełko: Graphtech Nubone XB
Skala: 24,75” (628 mm)
Układ elektryczny: 3 x humbucker Wilkinson WOHHB, 3 x VOLUME, 1 x TONE, 3-pozycyjny przełącznik,
Mostek: Wilkinson tune-o-matic ze strunociągiem
Wykończenie: wysoki połysk Boulevard Black, złoty osprzęt, binding
Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5
Cena
1 699.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
wrzesień 2019
Kup teraz